11
JUL
12.00
Persbericht
Efficiëntere dienstverlening SOZAWE door 'Aardig streng'
11-07-2001
De Dienst Sociale Zaken en Werk (SOZAWE) wil zijn dienstverlening
optimaliseren. Kostbare tijd gaat verloren aan klanten die zich niet
aan de regels en afspraken houden. SOZAWE vindt de klant het
belangrijkst en wil daar zijn tijd efficiënt aan besteden.
Met het project 'Aardig streng' wil SOZAWE de afspraken en regels
aanscherpen. Om dit te realiseren gaat de dienst te werk volgens de
trits communiceren, controleren en corrigeren.
Met de communicatie aan de klanten over het project is inmiddels een
aantal maanden geleden gestart. Om de klanten de gelegenheid te geven
aan de aanscherping te wennen is er een overgangsfase ingesteld van 1
augustus tot 1 oktober. Vanaf 1 oktober deelt SOZAWE bij niet nakomen
van de afspraken en regels waarschuwingen, maatregelen en boetes uit.
Wet Boeten en Maatregelen
SOZAWE gaat de regels van de wet Boeten en Maatregelen scherper
controleren en hanteren. De wet verplicht de dienst waarschuwingen,
maatregelen en boeten op te leggen als klanten informatie- en
inlichtingenplicht niet nakomen. Dit heet volgens de bijstandswet
simpelweg fraude. De aanscherping van de uitvoering van de wet Boeten
en Maatregelen sluit aan bij de aanscherping die het ministerie van
Sociale Zaken wenselijk acht.
De meeste klanten houden zich aan de afspraken. Klanten die dat niet
doen, zorgen voor veel extra werk voor de dienst. Medewerkers wachten
regelmatig voor niets op een klant die zonder afzeggen wegblijft. Ook
met het niet, onvolledig of te laat leveren van informatie gaat
kostbare tijd verloren.
Het niet nakomen van afspraken en informatieplicht gaat ten koste van
de dienstverlening.
Voorlichting aan klanten
Klanten krijgen deze week in een brief informatie van SOZAWE over
Aardig Streng. De brief geeft uitleg over de consequenties voor de
klant in de overgangsperiode vanaf
1 augustus en de daadwerkelijke start op 1 oktober. De brief wijst de
klant bijvoorbeeld op het belang van het (op tijd) verschijnen op
afspraken; tijdig en volledig ingevuld inleveren van de
maandverklaring; tijdig doorgeven van veranderingen in de persoonlijke
situatie zoals samenwonen; meewerken aan afspraken in het kader van
een trajecten naar betaald werk. Klanten krijgen uitleg over de
consequenties van het niet nakomen van afspraken. Door goede
informatie en voorlichting vooraf hoopt SOZAWE het opleggen van
waarschuwingen, maatregelen en boeten te voorkomen.