Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

Kwaliteit dienstverlening 2e kwartaal 2001
11 juli 2001
NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid en de punctualiteit. In een onderzoek samen met consumentenorganisaties en overheid hebben reizigers hun oordeel gegeven over de kwaliteit en over veel aspecten van de dienstverlening van NS.

Uit de cijfers over het tweede kwartaal blijkt dat klanten NS nog te veel onvoldoendes geven. De beschikbaarheid van een zitplaats wordt iets hoger gewaardeerd met een 6,9. Het oordeel van de reizigers over het op tijd rijden en de informatie bij vertraging is ten opzichte van het eerste kwartaal niet verbeterd. De mening over de klantgerichtheid van het personeel is zelfs iets gedaald. Ondanks alle inspanningen reden dit kwartaal minder treinen op tijd: 81,0% van de treinen tegen 83,3% in het eerste kwartaal. NS werkt hard aan verbetering, maar sommige maatregelen, zoals personeel werven en treinen bestellen, nemen helaas veel tijd. Ook werkt de overheid momenteel druk aan het spoor, met alle overlast van dien.

Om al op korte termijn betrouwbaarder te kunnen rijden heeft NS een maatregel aangekondigd die voor klanten de gewenste duidelijkheid geeft. Van 16 juli tot en met 2 september wordt op een beperkt aantal lijnen in de Randstad iets minder frequent gereden. Door deze maatregel wordt de kans dat reizigers onverwacht te maken krijgen met een uitgevallen trein beperkt. Reizigers worden over de aanpassing uitvoerig geïnformeerd.