Europese samenwerking Grolsch en Miller
Bierbrouwers Grolsch en Miller zijn een langdurige samenwerking
overeengekomen. Grolsch gaat Miller Genuine Draft (MGD) brouwen en
afvullen voor een aantal continentaal-Europese markten. Tevens gaat
Grolsch in Nederland en Frankrijk de verkoop, marketing en distributie
van MGD verzorgen.
Miller Genuine Draft is het internationaal premium merk van Miller en
wordt wereldwijd verkocht in meer dan honderd landen. "De basis van
onze samenwerking met Grolsch wordt gevormd door de kwaliteit van
Grolsch als brouwer, in combinatie met de verkoopkracht van Grolsch in
de voor ons belangrijke groeimarkten Nederland en Frankrijk", aldus
Brian Wells, Miller International's regional vice-president Europe.
"Grolsch kiest in haar strategie voor samenwerking met derden ter verbreding van de distributie en optimalisatie van haar efficiency. De overeenkomst met Miller draagt bij aan deze beide doelstellingen", aldus Coen Thönissen, woordvoerder van Grolsch.
Deze overeenkomst is voor Miller onderdeel van haar succesvolle beleid om samenwerkingen aan te gaan met toonaangevende brouwerijen in alle belangrijke Europese biermarkten. Frankrijk en Nederland zijn respectievelijk de vierde en zesde biermarkt van Europa. In aanvulling op de samenwerking met Scottish and Newcastle Plc op de Britse Eilanden en South African Breweries Plc in Oost-Europa, weet Miller zich nu vertegenwoordigd in alle belangrijke Europese biermarkten.
De licentie-overeenkomst inzake de verkoop, marketing en distributie
van MGD in Nederland en Frankrijk stelt de verkooporganisaties van
Grolsch in die markten in staat met een breder assortiment de handel
en de consument te bedienen. De aanvulling met een "American
lifestyle" bier versterkt in zowel binnen- als buitenland de kracht
van Grolsch als handelspartner. Grolsch zal een belangrijk volume bier
gaan brouwen en afvullen, wat bijdraagt aan het rendement van
productie.
Het meerjarencontract inzake het brouwen en afvullen voor een aantal
continentaal-Europese markten voorziet in afvulling van MGD in fles en
in blik. Zowel de Grolsch-brouwerij in Groenlo als in Enschede is
hierbij betrokken. Het meerjarencontract inzake de verkoop, marketing
en distributie in Nederland en Frankrijk omvat tevens het travel
retail segment (verkoop op vliegvelden, ferryschepen, terminals, etc.)
in die landen.
Deze overeenkomst is voor Miller onderdeel van haar succesvolle beleid
om samenwerkingen aan te gaan met toonaangevende brouwerijen in alle
belangrijke Europese biermarkten. Frankrijk en Nederland zijn
respectievelijk de vierde en zesde biermarkt van Europa. In aanvulling
op de samenwerking met Scottish and Newcastle Plc op de Britse
Eilanden en South African Breweries Plc in Oost-Europa, weet Miller
zich nu vertegenwoordigd in alle belangrijke Europese biermarkten.
Koninklijke Grolsch N.V.
Enschede, 10 juli 2001