Persberichten
Besluitenlijst en persberichten vergadering GS, dinsdag 10 juli 2001
1. In oktober 2000 is het voorontwerp van het NVVP 2001-2020
uitgebracht onder het motto Van A naar Beter. Mobiliteit mag en de
overheid wil deze behoefte accommoderen en tegelijkertijd de
veiligheid en leefbaarheid verbeteren. Het NVVP is de opvolger van het
tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV-II). De landelijke
uitwerking van het NVVP en het Kompas van het Noorden is als
Bereikbaarheidsprofiel Noord-Nederland: Eerst A van Aansluiten
uitgebracht in februari 2001. In mei 2001 is het concept NVVP door de
regering vastgesteld en uitgebracht. In het kader van het project
regionale taakstelling wordt in het najaar van 2001 bekeken of de
taakstellingen met betrekking tot het terugbrengen van
verkeersonveiligheid haalbaar zijn en aan wat voor randvoorwaarden
moet worden voldaan. Dit proces start na de zomer; op dit moment wordt
daarvoor landelijk en in SNN context de methodische basis gelegd.
Gedeputeerde Staten hebben ingestemd met:
- met voorgestelde proces om de haalbaarheid van de regionale
taakstelling te toetsen;
- met de rol van SNN-projectgroep Duurzaam Veilig;
- met het inschakelen van een extern bureau en uitbesteding van
werkzaamheden;
- met het voorgestelde tijdpad en werkwijze;
- met het informeren van de Statencommissie Waterstaat en Milieubeheer
en de Interprovinciale Staten Commissie;
- Ingestemd met de consequenties voor de bedrijfsvoering.
2. Gedeputeerde Staten van Fryslân stellen geld beschikbaar uit de
MPI-wegenmiddelen voor het oplossen van kleine onvoorziene
(veiligheids)knelpunten op provinciale infrastructuur. Het gaat om de
volgende veiligheidsknelpunten:
- Aanpak bebouwde kom Echten op de N924 12.500,-. Het betreft hier
aanvullende maatregelen om de opvallendheid van de overgang van de
komgrens van Echten te vergroten.
- 80km/uur reminder op de N380 Heerenveen Donkerbroek, Schoterlandse
weg 8.000,-. Er worden 80 km reminders met verf op het wegdek
aangebracht op het traject Mildam Prikkedam.
- Verwijderen van oversteken N359 Bolsward Workum 6.000,-. Het
verminderen van het aantal oversteken komt de verkeersveiligheid ten
goede. Zeer recentelijk is de mogelijkheid bekend geworden dat in het
kader van de ruilverkaveling Wûnseradiel Súd (Plan van Toedeling) een
aantal landbouwoversteken op de provinciale weg N359 opgeheven kunnen
worden.
- Aanpassen snelheidsregime op de traverse Lemmer 54.000,-. Met behulp
van eenvoudige ingrepen, het invoeren van een dubbele asstreep, kan
een rondweg binnen de bebouwde kom aangebracht worden. Hierdoor
ontstaat een visueel minder brede rijstrook en een verbod om in te
halen. Een voordeel hiervan is dat de maximumsnelheid voor de gehele
traverse door Lemmer omlaag kan naar 70 km/uur. Deze snelheid
verbetert de verwerkingscapaciteit van de aanwezige stoplichten en
daarmee de afwikkeling van het verkeer op deze weg.
- Aanpassen snelheidslimiet op de Betonwei Langewyk 10.000,-. Met
behulp van aanpassing van de belijning en het plaatsen van borden
wordt de snelheid op dit traject omlaag gebracht naar 60 km/uur. Dit
alles vanwege de slechte onderhoudstoestand van de weg. De weg vormt
een onderdeel van de wegverbinding N369 Kootstertille Rottevalle. Voor
dit gedeelte is een nieuw tracé ontworpen. De uitvoering hiervan start
volgend jaar en de oplevering wordt in 2003 verwacht.
3. Sinds 1997 heeft de provincie een plattelandsbeleid zoals verwoord
in het in de nota "Nieuwe kwaliteiten van het Friese Platteland 1997
tot 2002." Omdat de huidige nota plattelandsbeleid loopt tot 2002, is
voorgesteld in het najaar een heroriëntatie te verrichten en te komen
tot een nieuw plattelandsbeleid. Daarbij zal voor een deel worden
gekeken naar de resultaten van de afgelopen periode en vooral worden
onderzocht hoe het Friese plattelandsbeleid de komende jaren eruit
moet komen te zien. De hoofdvraag luidt als volgt: Is er in de
toekomst in Fryslân nog een plattelandsbeleid nodig en zo ja, wat
houdt dat plattelandsbeleid in inhoudelijke en uitvoerende zin in?
Gedeputeerde Staten hebben het plan van aanpak van de evaluatie en
heroriëntatie vastgesteld.
4. Gedeputeerde Staten hebben een bedrag van 112.500 beschikbaar
gesteld voor de Stichting Werk Dantumadeel. De stichting heeft de
subsidie gekregen voor het opzetten van een zorgboerderij in Damwoude.
De boerderij waar zorg zal worden verleend aan verstandelijk
gehandicapten is een bestaand agrarisch bedrijf en heeft de volgende
doelstellingen:
- het creëren van een werkplek voor mensen die om verschillende
redenen in het gewone arbeidsproces (nog ) niet kunnen functioneren:
- een menswaardig bestaat bieden aan mensen met een verstandelijke
handicap, die niet productief kunnen zijn in de Dienst Sociale
Werkvoorziening of de DAG;
- een leeromgeving bieden voor het aanleren van technische of sociale
vaardigheden, het bieden van zorgtrajecten voor mensen met een grote
afstand tot de arbeidsmarkt.
84.375,- van de subsidie komt ten laste van het budget zorg en
28.125,- ten laste van het budget plattelandsbeleid.
5. Gedeputeerde Staten van Fryslân hebben besloten om een gedeelte van
het provinciale autowrakkenterrein aan de Hemmen 102 in Drachten te
verkopen. Aanleiding hiervoor is het vervallen van de wettelijke
plicht van het Ministerie van VROM om een provinciaal
autowrakkenterrein te bezitten.
Lees persbericht
6.
Gedeputeerde Staten van Fryslân hebben het Plan van Aanpak goedgekeurd
voor de aanleg van de aquaducten in de Jeltesloot, het Johan
Frisokanaal bij Stavoren Sneek van en de Ee bij Woudsend. De drie
aquaducten maken deel uit van het traject Stavoren Sneek van het
Friese Merenproject. In het Plan van Aanpak is onderzocht op welke
locaties deze aquaducten een plek kunnen krijgen. Dit betekent dat de
plannen vorderen rondom de aquaducten die een belangrijke bijdrage
leveren aan het oplossen van knelpunten tussen weg- en waterverkeer.
Lees persbericht
7. Gedeputeerde Staten van Fryslân hebben in het kader van de
stedelijke vernieuwing subsidie toegezegd aan 19 projecten. Met deze
subsidie is een bedrag van 6.794.997,- (Euro 3.083.435,-) gemoeid. De
subsidie wordt grotendeels ( 6,1 miljoen) gefinancierd uit het budget
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Een kleiner deel
(circa 650.000,-) is afkomstig uit bodemsaneringmiddelen uit het
budget van de Wet Bodem Bescherming (WBB) en worden daarmee
ISV-middelen.
Lees persbericht
8. Naar aanleiding van de nota Natuur voor mensen, mensen voor natuur,
heeft LNV gevraagd of de provincie Fryslân wil onderzoeken of de
Robuuste Verbindingen Natte As op draagkracht kunnen rekenen in de
provincie.
In Fryslân zou deze verbinding vorm gegeven moeten worden door een
natte as vanuit de Weerribben - Rottige Meenthe naar de Alde Feanen en
vervolgens doorlopend naar het noorden van het Leekster- en Schilmeer
in Drenthe en Groningen. Daarnaast is er nog een aftakking naar het
Lauwersmeer en een alternatieve verbinding richting Fries Merengebied
aangegeven.
Het onderzoek wordt uitgevoerd in de vorm van een deskstudie. Er wordt
dus niet gekeken of er maatschappelijk of bestuurlijk draagvlak voor
een dergelijke natte as is.
Datum: 10 juli 2001