Provincie Friesland

Persberichten

Besluitenlijst en persberichten vergadering GS, dinsdag 10 juli 2001


1. In oktober 2000 is het voorontwerp van het NVVP 2001-2020 uitgebracht onder het motto Van A naar Beter. Mobiliteit mag en de overheid wil deze behoefte accommoderen en tegelijkertijd de veiligheid en leefbaarheid verbeteren. Het NVVP is de opvolger van het tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV-II). De landelijke uitwerking van het NVVP en het Kompas van het Noorden is als Bereikbaarheidsprofiel Noord-Nederland: Eerst A van Aansluiten uitgebracht in februari 2001. In mei 2001 is het concept NVVP door de regering vastgesteld en uitgebracht. In het kader van het project regionale taakstelling wordt in het najaar van 2001 bekeken of de taakstellingen met betrekking tot het terugbrengen van verkeersonveiligheid haalbaar zijn en aan wat voor randvoorwaarden moet worden voldaan. Dit proces start na de zomer; op dit moment wordt daarvoor landelijk en in SNN context de methodische basis gelegd. Gedeputeerde Staten hebben ingestemd met:

- met voorgestelde proces om de haalbaarheid van de regionale taakstelling te toetsen;

- met de rol van SNN-projectgroep Duurzaam Veilig;
- met het inschakelen van een extern bureau en uitbesteding van werkzaamheden;

- met het voorgestelde tijdpad en werkwijze;
- met het informeren van de Statencommissie Waterstaat en Milieubeheer en de Interprovinciale Staten Commissie;

- Ingestemd met de consequenties voor de bedrijfsvoering.

2. Gedeputeerde Staten van Fryslân stellen geld beschikbaar uit de MPI-wegenmiddelen voor het oplossen van kleine onvoorziene (veiligheids)knelpunten op provinciale infrastructuur. Het gaat om de volgende veiligheidsknelpunten:

- Aanpak bebouwde kom Echten op de N924 12.500,-. Het betreft hier aanvullende maatregelen om de opvallendheid van de overgang van de komgrens van Echten te vergroten.

- 80km/uur reminder op de N380 Heerenveen Donkerbroek, Schoterlandse weg 8.000,-. Er worden 80 km reminders met verf op het wegdek aangebracht op het traject Mildam Prikkedam.

- Verwijderen van oversteken N359 Bolsward Workum 6.000,-. Het verminderen van het aantal oversteken komt de verkeersveiligheid ten goede. Zeer recentelijk is de mogelijkheid bekend geworden dat in het kader van de ruilverkaveling Wûnseradiel Súd (Plan van Toedeling) een aantal landbouwoversteken op de provinciale weg N359 opgeheven kunnen worden.

- Aanpassen snelheidsregime op de traverse Lemmer 54.000,-. Met behulp van eenvoudige ingrepen, het invoeren van een dubbele asstreep, kan een rondweg binnen de bebouwde kom aangebracht worden. Hierdoor ontstaat een visueel minder brede rijstrook en een verbod om in te halen. Een voordeel hiervan is dat de maximumsnelheid voor de gehele traverse door Lemmer omlaag kan naar 70 km/uur. Deze snelheid verbetert de verwerkingscapaciteit van de aanwezige stoplichten en daarmee de afwikkeling van het verkeer op deze weg.
- Aanpassen snelheidslimiet op de Betonwei Langewyk 10.000,-. Met behulp van aanpassing van de belijning en het plaatsen van borden wordt de snelheid op dit traject omlaag gebracht naar 60 km/uur. Dit alles vanwege de slechte onderhoudstoestand van de weg. De weg vormt een onderdeel van de wegverbinding N369 Kootstertille Rottevalle. Voor dit gedeelte is een nieuw tracé ontworpen. De uitvoering hiervan start volgend jaar en de oplevering wordt in 2003 verwacht.


3. Sinds 1997 heeft de provincie een plattelandsbeleid zoals verwoord in het in de nota "Nieuwe kwaliteiten van het Friese Platteland 1997 tot 2002." Omdat de huidige nota plattelandsbeleid loopt tot 2002, is voorgesteld in het najaar een heroriëntatie te verrichten en te komen tot een nieuw plattelandsbeleid. Daarbij zal voor een deel worden gekeken naar de resultaten van de afgelopen periode en vooral worden onderzocht hoe het Friese plattelandsbeleid de komende jaren eruit moet komen te zien. De hoofdvraag luidt als volgt: Is er in de toekomst in Fryslân nog een plattelandsbeleid nodig en zo ja, wat houdt dat plattelandsbeleid in inhoudelijke en uitvoerende zin in? Gedeputeerde Staten hebben het plan van aanpak van de evaluatie en heroriëntatie vastgesteld.


4. Gedeputeerde Staten hebben een bedrag van 112.500 beschikbaar gesteld voor de Stichting Werk Dantumadeel. De stichting heeft de subsidie gekregen voor het opzetten van een zorgboerderij in Damwoude. De boerderij waar zorg zal worden verleend aan verstandelijk gehandicapten is een bestaand agrarisch bedrijf en heeft de volgende doelstellingen:

- het creëren van een werkplek voor mensen die om verschillende redenen in het gewone arbeidsproces (nog ) niet kunnen functioneren:
- een menswaardig bestaat bieden aan mensen met een verstandelijke handicap, die niet productief kunnen zijn in de Dienst Sociale Werkvoorziening of de DAG;

- een leeromgeving bieden voor het aanleren van technische of sociale vaardigheden, het bieden van zorgtrajecten voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
84.375,- van de subsidie komt ten laste van het budget zorg en 28.125,- ten laste van het budget plattelandsbeleid.


5. Gedeputeerde Staten van Fryslân hebben besloten om een gedeelte van het provinciale autowrakkenterrein aan de Hemmen 102 in Drachten te verkopen. Aanleiding hiervoor is het vervallen van de wettelijke plicht van het Ministerie van VROM om een provinciaal autowrakkenterrein te bezitten.
Lees persbericht


6.
Gedeputeerde Staten van Fryslân hebben het Plan van Aanpak goedgekeurd voor de aanleg van de aquaducten in de Jeltesloot, het Johan Frisokanaal bij Stavoren Sneek van en de Ee bij Woudsend. De drie aquaducten maken deel uit van het traject Stavoren Sneek van het Friese Merenproject. In het Plan van Aanpak is onderzocht op welke locaties deze aquaducten een plek kunnen krijgen. Dit betekent dat de plannen vorderen rondom de aquaducten die een belangrijke bijdrage leveren aan het oplossen van knelpunten tussen weg- en waterverkeer. Lees persbericht


7. Gedeputeerde Staten van Fryslân hebben in het kader van de stedelijke vernieuwing subsidie toegezegd aan 19 projecten. Met deze subsidie is een bedrag van 6.794.997,- (Euro 3.083.435,-) gemoeid. De subsidie wordt grotendeels ( 6,1 miljoen) gefinancierd uit het budget Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Een kleiner deel (circa 650.000,-) is afkomstig uit bodemsaneringmiddelen uit het budget van de Wet Bodem Bescherming (WBB) en worden daarmee ISV-middelen.
Lees persbericht


8. Naar aanleiding van de nota Natuur voor mensen, mensen voor natuur, heeft LNV gevraagd of de provincie Fryslân wil onderzoeken of de Robuuste Verbindingen Natte As op draagkracht kunnen rekenen in de provincie.
In Fryslân zou deze verbinding vorm gegeven moeten worden door een natte as vanuit de Weerribben - Rottige Meenthe naar de Alde Feanen en vervolgens doorlopend naar het noorden van het Leekster- en Schilmeer in Drenthe en Groningen. Daarnaast is er nog een aftakking naar het Lauwersmeer en een alternatieve verbinding richting Fries Merengebied aangegeven.
Het onderzoek wordt uitgevoerd in de vorm van een deskstudie. Er wordt dus niet gekeken of er maatschappelijk of bestuurlijk draagvlak voor een dergelijke natte as is.

Datum: 10 juli 2001