Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer


Rijk en Amsterdam leggen gezamenlijke ambitie voor de Zuidas vast (9-7-2001)
EMBARGO TOT DINSDAG 10 JULI 17:00 UUR

Het Rijk en de gemeente Amsterdam ondertekenen dinsdag 10 juli in Den Haag een overeenkomst waarin zij hun gezamenlijke ambitie voor de verdere ontwikkeling van de Zuidas vastleggen. De partijen, vertegenwoordigd door staatssecretaris Remkes (VROM), minister Netelenbos (V&W), burgemeester Cohen en wethouder Stadig (Amsterdam), bepalen daarmee de uitgangspunten voor een aantal belangrijke gezamenlijke stappen in die ontwikkeling, waarin de realisatie van een nieuw stedelijk centrum centraal staat. Daarnaast maken ook de vernieuwing van het station, de spoorvoorzieningen en de capaciteit van de A10 deel uit van de overeenkomst. De ondertekening van deze overeenkomst markeert de start van de noodzakelijke formele procedures, met name de integrale Milieueffectrapportage (MER)/Tracéprocedure. Deze procedure neemt ongeveer twee jaar in beslag en wordt afgesloten met het formele besluit over de uitvoering van de Zuidas-plannen. Rijk en gemeente streven ernaar om voor het eind van dit jaar een gezamenlijke voorkeursvariant aan te wijzen. Dit biedt helderheid aan alle betrokkenen en maakt de verdere planvorming een stuk eenvoudiger. De MER/Tracéprocedure is integraal, omdat deze zowel de infrastructuur (de tracéprocedure door het Rijk) als de bouw van een ambitieus gemengd stuk stad (bestemmingsplanprocedure door Amsterdam) mogelijk maakt. Omdat het nieuwe stedelijke gebied en de infrastructuur alleen gezamenlijk kunnen worden ontwikkeld, trekken Rijk en Amsterdam hier samen op. Daarnaast regelt de overeenkomst ook de rijksbijdrage van het sleutelproject Zuidas. Voor de eerste fase is er een bedrag van maximaal fl. 155 mln. (ruim 70 mln. Euro) beschikbaar uit middelen voor Nieuwe Sleutel Projecten (NSP), fl. 125 mln. (bijna 60 mln. Euro) voor het station en fl. 400 mln. (ruim 180 mln. Euro) voor de uitbreiding van de sporen voor Hogesnelheidslijn (HSL) en de landelijke treinen.

Rijk versterkt potentie van de Zuidas
Het project is in 1998 door het Rijk aangewezen als Nieuw Sleutel Project (NSP). De Zuidas biedt bij uitstek kansen voor het realiseren van doelstellingen als het meervoudig grondgebruik, de optimale benutting van een verkeersknooppunt, stedelijke vernieuwing en hoge ambities op het gebied van milieu. Uitbreiding van de infrastructuur met station Zuid/WTC als openbaar vervoersknoop in het hart van de Zuidas maken deze locatie tot een van de best bereikbare plekken in Nederland. De nu in gang gezette integrale MER/Tracéprocedure zal een definitief antwoord moeten geven op de vraag hoe spoor en weg in dit gebied zijn in te passen. De alternatieven zijn het dijkmodel, het kunstwerkmodel en het dokmodel. Het dijkmodel is een uitwerking van de uitbreiding van infrastructuur bovengronds, bij het kunstwerkmodel gaat een deel van de infrastructuur boven- en een deel ondergronds. Bij het dokmodel gaat alle infrastructuur ondergronds, hetgeen de meeste ruimte voor bouwen boven de infrastructuur oplevert. Met de inpassing zijn hoge kosten gemoeid, maar er staan veel opbrengsten (door de nieuwe bouwmogelijkheden) tegenover. Amsterdam geeft de voorkeur aan het dokmodel en heeft eind 2000 aangegeven in principe bereid te zijn de meerkosten van dit dokmodel voor haar rekening te nemen. Amsterdam wordt in die mening gesterkt door ING Vastgoed, ABN AMRO en NS Vastgoed die een afnamegarantie willen afgeven voor de grond die in het dokmodel ontstaat boven de infrastructuur. Met deze grondafnamegarantie worden de risico's aanzienlijk beperkt.

Zuidas volop in ontwikkeling
In 1995 besloot Amsterdam om de Zuidas integraal te gaan ontwikkelen. In 1998 kwam het masterplan van de gemeente gereed en sindsdien ontstaat een nieuw stedelijk milieu waar wonen en werken een plaats krijgen. Dit alles speelt zich straks af rond een van de grootste knooppunten van openbaar vervoer in Nederland, waar treinen uit vele richtingen zullen samenkomen met lokaal openbaar vervoer. Terwijl de MER/Tracéprocedure loopt, gaat de ontwikkeling van de Zuidas vanzelfsprekend door. Er is reeds 100.000 m2 kantoorvloer opgeleverd, eveneens is 100.000 m2 in aanbouw. Voor de volgende 200.000 m2 zijn grondafnamecontracten getekend en zullen naast kantoren ook de eerste nieuwe woningen worden gerealiseerd. Planvoorbereiding voor nog eens 600.000 m2 is gestart, met een compleet stedelijk programma, waarin onder andere meer dan 2000 woningen zijn opgenomen. Met het reserveren van de Rijksmiddelen is ook de eerste fase van de uitbreiding van de infrastructuur inclusief de bouw van een nieuw station Zuid zeker gesteld.