Gemeente Utrecht

PERSGESPREK COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Let op: Dinsdag, 10 juli 2001, 16.15 uur

Perskamer 1.03, Stadhuis

Geannoteerde agenda naar aanleiding van de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 10 juli 2001.


1. Woningverbetering omgeving Van Diemenstraat

Het college heeft besloten om aan de gemeenteraad voor te stellen een deel van de gereserveerde gelden voor het project "Van Diemenstraat en omgeving" vrij te geven ter verbetering van 63 woningen aan de J.P. Coenstraat. Het gaat hier om een bedrag van NLG. 4.212.300.

Het plan voor de "van Diemenstraat e.o." is in de periode 1994-1997 via intensieve samenwerking tussen bewoners, externe partijen en de gemeente tot stand gekomen. Het gaat om de verbetering van in totaal 592 particuliere woningen, de aanpak van de straten, de herinrichting van de woonomgeving, en de (her)ontwikkeling van een aantal bijzondere plekken. De verkeersveiligheid, de sociale veiligheid, de beeldkwaliteit, de milieuaspecten en fietsstallingvoorzieningen zijn onderdeel van het plan. Nu is het eerste deel van fase 5 aan de beurt, de J.P.Coenstraat.

Doel van de aanpak is het aantrekkelijker, leefbaarder en veiliger maken van de buurt. Naast de fysieke ingrepen is de aanpak ook gericht op het versterken van de betrokkenheid van de bewoners bij het beheer van hun woon- en leefomgeving. Dit wordt vormgegeven in beheercontracten.

Tijdens het opstellen van het plan is veel overleg met bewoners geweest. Bij de daadwerkelijke herinrichting van de woonomgeving bijvoorbeeld is telkens in nauw overleg met bewoners uit de betrokken straten gezocht naar de meest efficiënte en effectieve indeling voor de woonstraat.

De eerste vier fasen van de woningverbetering zijn in volle gang en deel reeds afgerond. De uitvoering van de laatste woningen (fase 9) start naar verwachting begin 2003.


2. Onttrekking aan het openbaar verkeer van de Alberdingk Thijmstraat
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om de directeur Dienst Stadsbeheer te machtigen de procedure te starten om de A. Thijmstraat aan het openbaar verkeer te onttrekken.

Woningbouwcorporatie Mitros laat hier nieuwe woningen bouwen. De huidige bebouwing is reeds grotendeels gesloopt. De A. Thijmstraat zal in de nieuwe situatie iets opschuiven en daardoor in het verlengde komen te liggen van de Bakhuizen van den Brinkstraat enerzijds en de Potgieterstraat anderzijds. De doorstroming van het verkeer tussen de Bakhuizen van den Brinkstraat en de Potgieterstraat wordt hierdoor verbeterd zo is de verwachting.

Om de status van openbare weg van de huidige A. Thijmstraat teniet te doen, moet op grond van de Wegenwet een zogenaamde onttrekkingsprocedure plaatsvinden. De hieraan verbonden inspraakprocedure is in de Algemene wet bestuursrecht geregeld.

De Staringstraat blijft in de huidige vorm bestaan. De riolering in de Busken Huetstraat wordt tijdens de uitvoering van de nieuwbouw voor een deel vervangen. Hierna zal deze straat tijdelijk met klinkers worden `dicht geklost'. De Busken Huetstraat en de Bosboom Toussainstraat worden heringericht als de nieuwbouw af is. Uitgangspunt hierbij is dat het aantal parkeerplaatsen in de omgeving gelijk blijft. Het wijkbureau West betrekt bewoners en bedrijven tijdig en nauw bij de totstandkoming van de herinrichtingsplannen


3. Gemeente huurt verzamelkantoren aan St. Jacobsstraat en Vliegend Hertlaan

Het college heeft besloten twee verzamelkantoren te huren om knelpunten in de huisvesting van gemeentelijke diensten op te lossen. Het gaat om 6.300 m2 in het pand Jacobsweerd (St. Jacobsstraat 200-400) voor een huurprijs van NLG 2.750.000 (EUR 1.248.000) per jaar (prijspeil 2002). In het pand Vliegend Hertlaan 1-11 gaat de gemeente 8.600 m2 huren voor een huurprijs van NLG 3.525.000 (EUR 1.600.000). De panden worden niet meteen volledig in gebruik genomen, zij zijn namelijk gedeeltelijk gehuurd in anticipatie op groei en dynamiek van het gemeentelijk apparaat. Ook zijn de panden bedoeld om gemeentelijke diensten te kunnen huisvesten die nu in panden zitten waarvan het huurcontract binnenkort verloopt.


4. Rapport betreffende Euromonitor

Het college van burgemeester en wethouders neemt kennis van de Euromonitor van april/mei 2001 en stemt in met een gewijzigde opzet van de komende monitoren. Ten opzichte van de door het college vastgestelde meetlat voor de invoering van de Euro liggen de gemeentelijke diensten goed op schema. De in de vorige Euromonitor achterlopende diensten hebben hun achterstand ingelopen. Gezien de goede voortgang zal de monitor zich voortaan beperken tot de diensten waarvoor de invoering van de Euro veel invloed heeft op de bedrijfsprocessen en op diensten die niet op alle aandachtsgebieden volledig op schema liggen.


5. Pilot TRALI

Het college van b en w heeft besloten een proef te houden met een Tram Aankomst LIcht (TRALI) op de kruising Beneluxlaan -Adm Herfrichlaan-Heuven Goedhartlaan als bijdrage aan het verkeersveiligheids-onderzoek rond de sneltram. Het idee voor de TRALI komt voort uit een onderzoek van 2000 naar de verkeersveiligheid van de sneltram. Het oprijden van een kruising door de tram bleek andere weggebruikers niet altijd op te vallen. De TRALI, een lijn met knipperende lichtjes in het wegdek, moet die opvallendheid gaan vergroten.

Het voorstel komt aan de orde in de vergadering van de raadscommissie voor het Stationsgebied, Leidse Rijn, Verkeer en Vervoer.


6 . Randvoorwaarden voor sloop/nieuwbouw Texaco garage Einsteindreef

Het college van burgemeester en wethouders heeft de kaders gegeven voor het particuliere sloop/ nieuwbouwplan Texaco garage aan de Einsteindreef. De exploitant wil met de vernieuwing van het benzinestation vooral de veiligheidssituatie voor personeel en klanten in en om het benzinestation verbeteren. De gemeente wil, mede op advies van de politie, meewerken het creëren van een ruimere en daardoor overzichtelijke opzet van de shop. Daarom wordt in dit geval toegestaan dat er in 2 lagen gebouwd wordt. Het gebouw krijgt dus een kelder of een verdieping voor opslag, personeelsruimte en dergelijke. De detailhandel op de begane grond moet nadrukkelijk beperkt blijven tot maximaal 100 m2.

De gemeente zal zelf aandacht besteden aan de omgeving van het benzinestation. Op dit moment doen zich regelmatig onveilige situaties voor daar waar de afslag van en naar het benzinestation en de aansluiting van het Zandpad op de Einsteindreef het fietspad kruisen. Door het aanbrengen van verkeersremmende maatregelen wordt de verkeersveiligheid voor (brom)fietsers op het naastgelegen fietspad verbeterd.

Het voorstel komt aan de orde in de raadscommissie voor Ruimtelijke Ordening, Wonen, Grondzaken en Onderwijs en ter informatie in de wijkcommissie Overvecht.


7 Inkoop groene stroom gemeentelijke gebouwen
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten voor haar gemeentelijke gebouwen groene stroom in te kopen.

Om de klimaatveranderingen tegen te gaan, spant de gemeente zich in om de uitstoot van CO2 in de stad te verminderen. Door energie te besparen en het gebruik van duurzaam opgewekte energie te stimuleren, vermindert het de CO2 uitstoot in de stad.

Sinds 1996 doet de gemeente aan energiebesparing in gemeentelijke gebouwen. Het energieverbruik wordt nauwkeurig geregistreerd en de medewerkers worden via activiteiten gewezen op de mogelijkheden om zelf energie te besparen. Daarnaast neemt de gemeente waar mogelijk technische maatregelen om het energieverbruik te verminderen. Door deze activiteiten is in 1999 ongeveer 550 ton minder CO2 uitgestoten.

Nu energiebesparing in de gemeentelijke gebouwen onderdeel uitmaakt van de bedrijfsvoering, is het logisch meer aandacht te besteden aan duurzaam opgewekte elektriciteit. Vanaf 1 juli 2001 koopt de gemeente voor ongeveer 6% van haar elektriciteitsverbruik groene stroom in. Hierdoor vermindert de uitstoot van CO2 jaarlijks met ongeveer 1800 ton CO2. Dit is vergelijkbaar met de CO2 emissie van ongeveer 800 nieuwbouwwoningen. Daarnaast draagt groene stroom bij aan het zorgvuldig omgaan met fossiele brandstoffen.

Voor het overige deel van het gemeentelijke elektriciteitsverbruik streeft de gemeente na om milieuvriendelijke stroom in te kopen. Het aandeel elektriciteit opgewekt door kernsplitsing of (bruin)kolen wordt bij de inkoop van elektriciteit voor gemeentelijke gebouwen geminimaliseerd.

De commissie voor het stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en vervoer wordt geïnformeerd over dit besluit.


8 Programma bodemsanering
Het college van b en w is het bodemsaneringsprogramma 2001 vastgesteld. Het College heeft voor de uitvoering van bodemsanering en bodemonderzoek ongeveer 6 miljoen gulden beschikbaar gesteld.

Het bodemsaneringsprogramma wordt ieder jaar opgesteld en bevat een overzicht van terreinen waar de bodem verontreinigd is en die dit jaar zullen worden gesaneerd. Daarnaast zijn ook terreinen die voor bodemonderzoek in aanmerking komen, opgenomen in het programma.

De kosten voor bodemsanering en bodemonderzoek bedragen in 2001 ongeveer 6 miljoen gulden en worden voor 80 % betaald door het rijk.


9 Krediet voor verbouwing nachtopvang Sleep Inn
Het college van b en w heeft vandaag ingestemd met de verbouwing van de nachtopvang Sleep Inn. Aan de raad zal worden voorgesteld om een krediet beschikbaar te stellen van NLG 3.265.000 (incl. BTW). Verbouwing van het pand aan het Jansveld is noodzakelijk om de functie nachtopvang voor 55 dak- en thuislozen onder acceptabele omstandigheden voort te zetten, rekening houdend met gezondheids- en veiligheidsaspecten voor zowel bezoekers, personeel als vrijwilligers. De verbouwing zal rond mei 2002 starten.

Gezien de grondigheid van de verbouwing kan de Sleep Inn gedurende een periode van 6 maanden niet gebruikt worden voor nachtopvang. Om te voorkomen dat ca. 55 dak- en thuislozen op straat komen te staan, is het noodzakelijk een alternatief te zoeken. De gemeente is daarom een zoektocht naar een alternatieve tijdelijke locatie gestart.

Het voorstel komt aan de orde in de commissie Maatschappelijke Opvang en Volksgezondheid.

NB: de raadsvergadering van 12 juli begint om 18.00 uur. Het eerste onderwerp is de interpellatie over mogelijke belangenverstrengeling, aangevraagd door SP-raadslid P. Jansen

EXTRA INZET VAN ALCOHOLHULPVERLENING

Het college van burgemeester en wethouders heeft vandaag besloten NLG 400.000 per jaar te besteden aan het intensiveren van de hulpverlening aan mensen met alcoholproblemen. Vooral het ontbreken van een vroege signalering van de problematiek door onder andere huisartsen en het onvoldoende beschikbaar zijn van adequate hulpverlening zijn de aanleidingen voor deze extra inzet. De gemeenteraad heeft vorig jaar oktober met een amendement om deze extra inspanningen gevraagd. Centrum Maliebaan (instelling voor verslavingszorg) is gevraagd een programma te ontwikkelen.

Het voorgestelde programma bevat de volgende elementen:


1. Consultatie aan eerste lijnsfunctionarissen
2. Alcoholhulpverlening op locatie
3. Wegwerken van de wachtlijsten
4. Samenwerking met huisartsen
Rode draad bij alle onderdelen van het programma is wijkgericht werken. Dit betekent dat voor elke wijk zorgvuldig bekeken wordt wat er nodig is. Dit gebeurt in samenwerking met diverse eerstelijns-functionarissen, zoals huisartsen, thuiszorg en maatschappelijk werk. Op deze manier is het

mogelijk om een hulpaanbod te creëren dat aansluit bij de specifieke behoeften van elke wijk.

Consultatie

Er wordt een consulent aangesteld met specifieke deskundigheid op het gebied van verslaving en verslavingsgedrag. Deze consulent is beschikbaar voor raadpleging door huisartsen, Algemeen Maatschappelijk Werk en Thuiszorg (de eerste lijn). Tevens zullen contactpersonen beschikbaar zijn voor consultatie en overleg. De basale kennis van deze eerste lijn over alcoholverslaving wordt daarmee groter en de signaalfunctie beter. Dat moet leiden tot een groter bereik van mensen met alcolholproblemen. In 2001 wordt een toename verwacht van 10% meer aanmeldingen via de eerste lijn.

Hulpverlening op locatie

Op locatie, bijvoorbeeld in gezondheidscentra of wijkcentra, gaat Centrum Maliebaan gespreksgroepen organiseren waarbij zelfcontrole over het drinken centraal staat. Het bieden van hulp in de directe woonomgeving van de mensen met problemen bieden werkt drempelverlagend. Verwacht wordt dat de deelname aan de zelfcontrolegroepen groeit en de uitval afneemt. Tegelijkertijd wordt hiermee bereikt dat functionarissen uit de eerste lijn sneller geneigd zullen zijn alcoholproblematiek te signaleren doordat de hulpverlening in de directe omgeving beschikbaar is wat snelle doorverwijzing mogelijk maakt.

Wegwerken van huidige wachtlijsten

Met de extra financiële middelen worden de huidige wachtlijsten in 2001 weggewerkt. Op dit moment moeten cliënten te lang wachten waardoor sommigen uitvallen.

Soms is sprake van hardnekkige problematiek op meerdere terreinen van het leven van de cliënt. Snelle doorverwijzing naar de specialistische hulpverlening van het Centrum Maliebaan kan alleen als de wachtlijsten zijn weggewerkt.

NB: de raadsvergadering van 12 juli begint om 18.00 uur. Het eerste onderwerp is de interpellatie over mogelijke belangenverstrengeling, aangevraagd door SP-raadslid P. Jansen