Sociale Zaken en de uro
Sociale Zaken is een dienst waar veel met geldbedragen wordt gewerkt.
Daarbij gaat het om bedragen die Sociale Zaken uitkeert, zoals
bijstand, minimabeleid en de woonlastenregeling of om bedragen die
Sociale Zaken nog moet ontvangen.
Het voordeel is dat vrijwel alle betalingen van Sociale Zaken via de
bank of giro lopen. Er wordt nauwelijks gebruik gemaakt van biljetten
en munten. De dienst is momenteel, net als de rest van de gemeente,
druk bezig met de voorbereidingen op de euro. Om het hele proces goed
te laten verlopen is er een aparte projectgroep euro in het leven
geroepen. Het gehele automatiseringssysteem moet bijvoorbeeld aan de
euro worden aangepast. De uitkeringsadministratie moet 'euro-proof'
worden gemaakt. Alle klanten van Sociale Zaken moeten vanaf 1 januari
2002 de uitkering in euro's ontvangen. Daarnaast moet al het
informatiemateriaal, zoals folders en formulieren, ook veranderd
worden. Vanaf 1 januari 2002 worden bedragen alleen nog in euro
vermeld.
Gevolgen
De komst van de euro heeft ook voor mensen met een uitkering veel
gevolgen. Om klanten alvast een beetje aan de euro te laten wennen,
besteedt de Klantenkrant van Sociale Zaken uitgebreid aandacht aan dit
onderwerp. In de nieuwe krant, die vandaag verschijnt, zijn de nieuwe
uitkeringsnormen per 1 juli 2001 niet alleen in guldens, maar tussen
haakjes ook in euro's weergegeven. Op deze manier krijgen klanten
alvast een idee hoeveel hun uitkering vanaf januari volgend jaar
ongeveer in euro's waard is. Daarnaast wordt in de krant uitgelegd wat
er op eurogebied allemaal gaat gebeuren. Overigens worden ook in de
nieuwe folders Minimabeleid, Woonlastenregeling en AV-speciaal, die
Sociale Zaken in juli uitbrengt, de eurobedragen vermeld.
Vragen
Als u vragen heeft over de euro kunt u het (gratis) landelijke
informatienummer bellen van het Nationaal Forum Euro: 0800-1521. Hier
kunt u tevens gratis diverse folders over de euro bestellen. Ook bij
de balie van Sociale Zaken zijn eurofolders verkrijgbaar.