Volvo speelt in op markt met nieuwe D5-diesel
(09 juli 2001)
De nieuwe D5 dieselmotor van Volvo - ontwikkeld in eigen huis - speelt
een belangrijke rol in de groei van de Zweedse autofabrikant. Dit jaar
verwacht Volvo in Europa 33.000 auto's met een dieselmotor te
verkopen. Voor 2002 zijn de plannen nog ambitieuzer: dan wil Volvo
maar liefst 50.000 diesels op de weg te zetten.
De vraag naar dieselmotoren is in Europa erg groot. Nu al zijn twee van de vier nieuw verkochte auto's aangedreven door een dieselmotor. In alle segmenten stijgt die vraag nog steeds, maar met name in de prestigieuze klasse (waarin de Volvo 580, V70 en 560 optreden) is de vraag naar zelfontbranders sterk gestegen. Volvo-president Hans-Olov Olsson: "Volvo's bijdrage hieraan is nog niet zo groot als we zouden willen. Onze nieuwe motor moet daar verandering in brengen."
De nieuwe motor kent twee varianten: een van 163 pk en een die 130 pk
levert. Deze laatste komt begin volgend j aar op de markt. De meest
krachtige versie heeft de naam D5 en is, ondanks z'n hoge vermogen,
erg zuinig. De krachtbron verbruikt in een Volvo 560 tussen 6,0 - 6,4
liter per 100 kilometer.
De spurt van 0 naar 100 kilometer per uur kost hem slechts 9,5
seconden. Dankzij de turbocompressor van het type VNT (Variabele
Verstuiver Turbine) bedraagt het maximumkoppel 340 Nm bij 1.750
omwentelingen per minuut. "Met deze twee nieuwe motoren beslaan we
twee belangrijke segmenten", zegt Volvo-president Hans-Olov Olsson.
Volgens hem is het essentieel geweest om de dieselkrachtbronnen in
eigen huis te ontwerpen. "Een succesvolle autofabrikant moet nu
eenmaal in staat zijn een behoorlijk gedeelte van zijn motoren
zelfstandig te ontwikkelen en te produceren. Met onze zelf ontworpen
dieselmotoren hebben we nu de volledige controle over de auto en de
aandrijflijn."
Volvo verwacht dankzij de nieuwe dieselmotoren zo'n 20 tot 30 procent
meer auto's (S 80, V70 en S60) te gaan verkopen. Het merk verwacht
daarbij het meest van de krachtige D5-motor: "Hij combineert
dynamische rijeigenschappen met comfort en zuinigheid en wordt hiermee
leidend in zijn klasse", aldus Olsson. De grootste afzetmarkt is
Duitsland. Daar verwacht men in 200114.000 diesels te kunnen verkopen.
Italië staat op de tweede plaats met 9.000 auto's, gevolgd door
Groot-Brittannië (6.400).