Beleidsregels aankiesbaarheidsdiensten
OPTA publiceert beleidsregels aankiesbaarheid
Nog steeds zijn niet alle diensten bereikbaar voor eindgebruikers. Met
name vanaf mobiele telefoons zijn niet alle nummers aankiesbaar.
Volgens de beleidsregels die OPTA op 6 juli 2001 heeft gepubliceerd
moeten telecomaanbieders met aanmerkelijke marktmacht meewerken aan
het toegankelijk maken van bepaalde nummers voor consumenten, vanaf
zowel mobiele als vaste telefoon.
Met name de elektronische postbusdiensten (084) en persoonlijke
nummerdiensten (087) zijn niet voor iedereen oproepbaar. Dit geldt ook
voor gratis diensten (0800) en betaalde informatiediensten (0900, 0906
en 0909). Hoe is het mogelijk dat netwerkaanbieders zoals KPN en
Libertel, toch de meest gebruikte netwerken in Nederland, niet alle
nummers voor hun consumenten beschikbaar stellen?
Toegankelijkheid
De oorzaak ligt in de toegankelijkheid van het netwerk.
Dienstaanbieders, van bijvoorbeeld Unified Messaging diensten, hebben
niet altijd toegang tot het netwerk van KPN en Libertel. De
dienstaanbieders kunnen daardoor hun klanten, veelal abonnees van KPN
en Libertel, niet van dienst zijn.
Om de dienstverlening bij de klant te krijgen, moet het netwerk
toegankelijk zijn voor de dienstaanbieders. Dat vergt langdurige
onderhandelingen. De nieuwe beleidsregels van OPTA geven richtlijnen
voor eventuele geschillen tussen de dienstaanbieders en
netwerkexploitanten over de toegankelijkheid van het netwerk.
Volgens OPTA moeten partijen met aanmerkelijke marktmacht, zoals KPN
mobiel en Libertel, in beginsel voldoen aan elk verzoek om 084, 087,
0800 en 090x nummers aankiesbaar te maken. De dienstaanbieders van
deze nummers hebben immers geen enkele andere reële mogelijkheid om
hun diensten aan te bieden aan eindgebruikers.
Voor het vaste net van KPN gelden soortgelijke regels. OPTA vindt het
redelijk als KPN vaste netwerk naast bovengenoemde nummers ook
carrierselectienummers (16xy en 10xyz), internettoegangnummers (06760)
en virtual private network nummers (082-xyz) op verzoek aankiesbaar
maakt. Indien dienstaanbieders deze diensten willen aanbieden aan de
eindgebruikers van KPN-vast, dienen zij hiertoe bij KPN een verzoek om
bijzondere toegang in.
Met de nieuwe beleidsregels wil OPTA bevorderen dat eindgebruikers
meer keus krijgen in het aantal aangeboden diensten waar ze gebruik
van kunnen maken. Met de beleidsregels kunnen dienstaanbieders sneller
de toegang tot de netwerken van aanmerkelijke marktmachtpartijen
afdwingen. OPTA verwacht dat eindgebruikers van de mobiele netwerken
van Ben, Dutchtone en Telfort, maar ook van andere vaste
netwerkaanbieders zoals bijvoorbeeld UPC en Essent, van dezelfde
diensten gebruik willen maken als de diensten die eindgebruikers van
KPN en Libertel kunnen gebruiken en dat op die manier alle netwerken
toegang zullen verlenen aan de dienstaanbieders.
Desgewenst zijn de beleidsregels op te vragen bij het secretariaat van de afdeling Nummers en Registraties, Babylon complex toren B, Koningin Julianaplein 30 te Den Haag, telefoonnummer 070-3159232.
Hier kunt u het gehele document in PDF formaat binnen halen.