Consumentenbond

9 juli 2001

Consumentenbond wil leveringsgarantie voor patiënten

In reactie op veelbelovende nota over nieuw zorgstelsel

Het plan van het ministerie van VWS voor een nieuw zorgstelsel, zoals dat op 6 juli bekend is gemaakt, ziet er volgens de Consumentenbond veelbelovend uit. Maar de Consumentenbond mist in het plan de garantie dat de consument de geïndiceerde zorg daadwerkelijk geleverd krijgt.

De Consumentenbond is redelijk positief over het plan voor een nieuw zorgstelsel. Een aantal van de tien eisen die de Consumentenbond aan een nieuw zorgstelsel stelt, is goed uitgewerkt. Er is veel aandacht voor de veranderende rol van de consument in de zorg en voor transparantie in de werkwijze van verzekeraar en zorgaanbieder.

Het voorstel bevat een basisverzekering voor iedereen en de verzekeraar heeft een acceptatieplicht en een zorgplicht. Het voorstel bevat bovendien goede maatregelen om de capaciteitsproblemen in de zorg op te lossen. Zo komt er een versoepeling van de toetredingsprocedure en kunnen aanbieders en verzekeraars hun eigen investeringsbeslissingen maken. Dat zijn allemaal verbeteringen ten opzichte van de huidige situatie.

Maar de Consumentenbond mist een aantal belangrijke zaken. Zo vindt de Bond dat consumenten de garantie moeten krijgen dat geïndiceerde zorg daadwerkelijk wordt geleverd. Levertijden moeten wettelijk worden vastgelegd en verzekeraars moeten er alles aan doen om deze levertijden niet te overschrijden. Cruciaal hiervoor is actieve wachtlijstbemiddeling door verzekeraars. Slaagt de verzekeraar hierin niet, dan moet de consument zelf zorg in kunnen kopen in het buitenland of in privé-klinieken, op kosten van de verzekeraar.

Daarnaast is de toezichthoudende rol van de overheid nog niet ingevuld. De Consumentenbond stelt voor een tijdelijke onafhankelijke toezichthouder in het leven te roepen, die de overgang naar een vraaggestuurde gezondheidszorg actief begeleidt.

Ook ontbreekt een laagdrempelige klachtenprocedure. De Consumentenbond vindt dat alle zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich met hun eigen geschillencommissies verplicht aan moeten sluiten bij de Stichting Geschillencommissie.