Titel: AGENDA EUROGROEP EN ECOFIN 9 EN 10 JULI NAAR KAMER
Persberichtnr.
01/199
Den Haag
29 juni 2001
Agenda Eurogroep en Ecofin op 9 en 10 juli naar Kamer
Minister Zalm heeft vandaag de geannoteerde agenda voor de Eurogroep en de Ecofin Raad van 9 en 10 juli 2001 te Brussel naar de Kamer gezonden. Hieronder volgt de letterlijke tekst van de agenda.
Geannoteerde agenda Eurogroep en Ecofin Raad van respectievelijk 9 en
10 juli 2001
Eurogroep
Economische situatie
Zoals gebruikelijk zal tijdens de Eurogroep worden gesproken over de
economische situatie in het eurogebied. In het kader van de
informatie-uitwisseling over de begrotingsvoorbereiding in de
lidstaten zal de nieuwe Italiaanse minister van Financiën Tremonti een
presentatie geven van de budgettaire voornemens van de
regering-Berlusconi.
De economische groei in het eurogebied is in het eerste kwartaal van
dit jaar afgenomen. De BBP-groei bedroeg 2,5% j.o.j. In de laatste
twee kwartalen van 2000 bedroeg de groei respectievelijk 3,3% en 3,0%.
Belangrijkste redenen voor de lagere groei vormen de negatieve
investeringsgroei en de neerwaartse aanpassing van de voorraden. De
externe sector leverde per saldo een positieve groeibijdrage, maar dit
komt door de combinatie van marginaal hogere exporten en lagere
importen. Verschillende conjunctuurindicatoren duiden op een verdere
groeivertraging in de komende kwartalen.
De inflatie bedroeg in mei 3,4% en is daarmee op het hoogste niveau
gekomen sinds het begin van de EMU. Oorzaken hiervan waren vooral de
gestegen voedselprijzen als gevolg van de BSE-crisis en MKZ en de hoge
energiekosten. Bovendien ligt de koers van de euro op dit moment met
rond 0,86 dollar per euro nog onder het niveau van een jaar geleden en
geeft daardoor een opwaartse druk op de inflatie. De ECB gaat ervan
uit dat de inflatie in de loop van dit jaar weer terug zal lopen en in
2002 weer onder de 2% zal dalen.
De Italiaanse regering presenteert vrijdag 29 juni de budgettaire
voornemens voor de middellange termijn. In de recent vastgestelde
Globale Richtsnoeren wordt Italië opgeroepen om in 2002 het pad van
tekortreductie vast te houden om zodoende het middellange termijn doel
van begrotingsevenwicht in 2003 te kunnen bereiken. Verder wordt
Italië gevraagd belastingderving uit hoofde van additionele
lastenverlichting te compenseren met uitgavenreductie.
Structurele hervormingen
In de Eurogroep is afgesproken verkennende besprekingen te houden over
structurele hervormingen. Ditmaal zullen Nederland en Finland ingaan
op hun ervaringen op het gebied van hervorming van de belasting- en
uitkeringsstelsels ter reductie van de werkloosheid.
In de Nederlandse bijdrage zal onder meer worden ingaan op de belastinghervorming, de maatregelen om de replacement-rate te verlagen en de plannen voor de verdere aanpak van de armoedeval. De uitwisseling van de Nederlandse ervaringen en de daarmee bereikte resultaten op het gebied van arbeidsparticipatie en werkloosheidsbestrijding kunnen voor andere landen in de eurozone een aansporing betekenen om hun stelsels aan te passen.
Praktische aspecten euro-introductie
In elke vergadering van de Eurogroep in 2001 wordt dit onderwerp
geagendeerd. Aan de hand van een maandelijks door de Commissie op te
stellen rapportage over de voortgang van de euro-introductie kunnen
eventuele aandachtspunten in de Eurogroep worden besproken. Verder
komt opnieuw de organisatie van een gemeenschappelijke activiteit op
31 december ter markering van de fysieke invoering van de euro aan de
orde.
Ecofin Raad
Werkprogramma van het Voorzitterschap
aard bespreking: presentatie en openbaar debat
Tijdens deze eerste Ecofin Raad onder Belgisch Voorzitterschap zal
zoals gebruikelijk een presentatie plaatsvinden van het werkprogramma
van het Voorzitterschap, gevolgd door een openbaar debat.
Hoofdprioriteit van het Voorzitterschap is een succesvolle introductie
van euromunten en -bankbiljetten. Daarnaast is het Voorzitterschap
voornemens de economische beleidscoördinatie verder te versterken, en
structurele hervormingen te bevorderen. Bijzondere aandacht zal
uitgaan naar de stabiliteit op lange termijn van de overheidsfinanciën
in het licht van de vergrijzing.
Op belastingterrein zal het Voorzitterschap samen met de Commissie de
discussie met derde landen over de belasting van spaartegoeden
voortzetten. Parallel hieraan zal in de Gedragscodegroep worden verder
gegaan met de discussie over schadelijke belastingconcurrentie. Het is
de bedoeling dat het belastingpakket voor eind 2002 kan worden
aangenomen. Verder heeft het Voorzitterschap aangegeven een debat te
willen voeren over mogelijke directe financiering van een gedeelte van
de EU-begroting (zgn. eurotax), overigens zonder toename van de totale
fiscale druk. De onderhandelingen over een Europese energiebelasting
zullen onder Belgisch Voorzitterschap worden voortgezet.
Verder zal het Voorzitterschap aandacht besteden aan de totstandkoming
van een interne markt voor financiële diensten, door middel van de
implementatie van het Actieplan Financiële Diensten, en aan de
uitbreiding van de Europese Unie. Bij dit laatste zal er zowel
aandacht besteed moeten worden aan de macro-economische en financiële
stabiliteit van de kandidaatlidstaten, als aan de houdbaarheid van de
EU-financiën op langere termijn.
In het werkprogramma is geen passage opgenomen over de verdere
behandeling van het
Financieel Reglement. In de conclusies van de Europese Raad van
Gotenburg is opgenomen dat het (nieuwe) Financieel Regelment eind 2002
moet worden aangenomen. Ook in de conclusies van de Ecofin Raad van 5
juni 2001 verzoekt de Raad de Comissie zo vroeg mogelijk in het derde
kwartaal van 2001 een gewijzigd voorstel in te dienen, zodat het
nieuwe Financieel Reglement zo spoedig mogelijk kan worden aangenomen.
Nederland kent een hoge prioriteit toe aan de herziening van het
Financieel Reglement. Hiermee wordt een stevig fundament gelegd onder
de hervormingen van de Commissie en het verzekeren van een adequaat
financieel beheer- en controlestelsel. Een spoedige behandeling is
derhalve gewenst.
Nederland wil het Voorzitterschap oproepen de behandeling van het
Financieel Reglement voortvarend ter hand te nemen en daarbij de lijn
voort te zetten van het Zweedse Voorzitterschap en al in het najaar te
beginnen met behandeling van het gewijzigde voorstel (september
Commissie, oktober Begrotingscomité). Een eurotax wordt door Nederland
niet met gejuich begroet.
Follow-up Europese Raad van Gotenburg
aard bespreking: presentatie van het Voorzitterschap
De Voorzitter zal een toelichting geven op de gevolgen van de Europese
Raad van Gotenburg voor de werkzaamheden van de Ecofin op korte en
middellange termijn. Naar verwachting zal het Voorzitterschap ingaan
op het verzoek van de Europese Raad om geregeld geïnformeerd te worden
over de voortgang van het belastingpakket. Verder zal er worden
ingegaan op het verzoek om ten behoeve van de Europese Raad van Laeken
een voortgangsverslag op te stellen over doelstellingen en
werkmethodes op het gebied van de pensioenen. Dit voortgangsverslag is
bedoeld ter voorbereiding op de voorjaarsbijeenkomst van de Europese
Raad in 2002.
Vormgeving en inhoud van stabiliteits- en convergentieprogrammas
aard bespreking: aanname van een Raadsopinie
Zoals ook al aangekondigd in de Ecofin-prioriteiten van het Belgisch
Voorzitterschap buigt de Ecofin zich over de procedures rondom de
opstelling van de stabiliteits- en convergentieprogrammas. Hiervoor is
nog geen document ontvangen. De bedoeling is te komen tot meer
uniforme programmas, die in een korter tijdsbestek door de Ecofin
beoordeeld worden. Aanleiding hiervoor zijn enerzijds enkele jaren
ervaring met de programmas sinds de in werking treding van het
Stabiliteits- en Groeipact in 1999 en anderzijds de wens om een meer
gelijke behandeling van alle lidstaten te verzekeren. De bespreking in
de Ecofin dient uit te monden in een aangepaste Code of Conduct ter
vervanging van de bestaande code uit oktober 1998.
Belangrijkste voorgestelde wijzigingen van de code of conduct ten
opzichte van de vorige versie lijken te zijn:
1. Indiening van de programmas bij de Commissie kort na de
presentatie van de ontwerpbegroting aan het nationale parlement,
doch niet voor medio oktober en niet later dan 1 december. Dit
vergroot de vergelijkbaarheid van de programmas, de consistentie
van de beoordelingen door de Commissie en de gelijke behandeling
van de lidstaten;
2. lidstaten dienen zoveel mogelijk gemeenschappelijke economische
veronderstellingen te hanteren danwel een gevoeligheidsanalyse in
het programma op te nemen indien de gehanteerde veronderstellingen
significant afwijken van de gemeenschappelijke veronderstellingen;
3. programmas dienen in te gaan op de concrete maatregelen die landen
treffen op korte- en middellange termijn om de budgettaire
gevolgen op lange termijn van de vergrijzing op te vangen.
Hier staat Nederland positief tegenover.
Belastingbeleid van de Europese Unie
document: Mededeling van de Commissie Belastingbeleid van de Europese
Unie prioriteiten voor
de komende jaren COM(2001) 260
aard bespreking: oriënterend debat
In de mededeling Belastingbeleid van de Europese Unie prioriteiten
voor de komende jaren schetst de Commissie haar visie op hoe de
coördinatie en harmonisatie van directe en indirecte belastingen in de
komende jaren gestalte dienen te krijgen. Over dit document zal in de
Raad een oriënterend debat worden gevoerd. De Commissie noemt een
aantal algemene uitgangspunten van het Europese belastingbeleid, zoals
het garanderen van het vrije verkeer, het goed functioneren van de
interne markt en het inzetten op grondslagverbreding en lagere
tarieven. Voor wat betreft de directe belastingen spreekt de Commissie
zich uit voor coördinatie, onder andere door de maatregelen van het
belastingpakket, in plaats van te streven naar harmonisatie. De
indirecte belastingen zouden wel geharmoniseerd moeten worden.
De inzet van Nederland in het oriënterend debat zal zijn deze algemene
uitgangspunten te ondersteunen. Ook in de speerpunten die de Commissie
op specifieke belastingterreinen stelt kan Nederland zich vinden. Met
de ideeën van de Commissie voor een pragmatische aanpak voor de BTW,
door onder meer te streven naar vereenvoudiging, modernisering en een
betere administratieve samenwerking tussen lidstaten kan ingestemd
worden. Verder verwelkomt Nederland in het bijzonder de impulsen die
de Commissie wil blijven geven aan het energiebelastingdossier en aan
het in Europees verband voorkomen van dubbele belasting of dubbele
vrijstelling van pensioenen.
Tijdschema voor het belastingpakket
aard bespreking: aanname van het tijdschema
Het Voorzitterschap heeft aangegeven tijdens de Ecofin Raad het
tijdschema voor het belastingpakket te willen bespreken. De conclusies
van de Ecofin Raad van 26 en 27 november 2000 voorzien reeds voor de
onderdelen van het belastingpakket in een parallel tijdschema, waarin
uiterlijk 31 december 2002 een definitief akkoord over het gehele
belastingpakket zal zijn bereikt.