Ministerie van Financien

Titel: AGENDA EUROGROEP EN ECOFIN 9 EN 10 JULI NAAR KAMER



Persberichtnr.


01/199


Den Haag

29 juni 2001

Agenda Eurogroep en Ecofin op 9 en 10 juli naar Kamer

Minister Zalm heeft vandaag de geannoteerde agenda voor de Eurogroep en de Ecofin Raad van 9 en 10 juli 2001 te Brussel naar de Kamer gezonden. Hieronder volgt de letterlijke tekst van de agenda.

Geannoteerde agenda Eurogroep en Ecofin Raad van respectievelijk 9 en 10 juli 2001

Eurogroep

Economische situatie

Zoals gebruikelijk zal tijdens de Eurogroep worden gesproken over de economische situatie in het eurogebied. In het kader van de informatie-uitwisseling over de begrotingsvoorbereiding in de lidstaten zal de nieuwe Italiaanse minister van Financiën Tremonti een presentatie geven van de budgettaire voornemens van de regering-Berlusconi.

De economische groei in het eurogebied is in het eerste kwartaal van dit jaar afgenomen. De BBP-groei bedroeg 2,5% j.o.j. In de laatste twee kwartalen van 2000 bedroeg de groei respectievelijk 3,3% en 3,0%. Belangrijkste redenen voor de lagere groei vormen de negatieve investeringsgroei en de neerwaartse aanpassing van de voorraden. De externe sector leverde per saldo een positieve groeibijdrage, maar dit komt door de combinatie van marginaal hogere exporten en lagere importen. Verschillende conjunctuurindicatoren duiden op een verdere groeivertraging in de komende kwartalen.

De inflatie bedroeg in mei 3,4% en is daarmee op het hoogste niveau gekomen sinds het begin van de EMU. Oorzaken hiervan waren vooral de gestegen voedselprijzen als gevolg van de BSE-crisis en MKZ en de hoge energiekosten. Bovendien ligt de koers van de euro op dit moment met rond 0,86 dollar per euro nog onder het niveau van een jaar geleden en geeft daardoor een opwaartse druk op de inflatie. De ECB gaat ervan uit dat de inflatie in de loop van dit jaar weer terug zal lopen en in 2002 weer onder de 2% zal dalen.

De Italiaanse regering presenteert vrijdag 29 juni de budgettaire voornemens voor de middellange termijn. In de recent vastgestelde Globale Richtsnoeren wordt Italië opgeroepen om in 2002 het pad van tekortreductie vast te houden om zodoende het middellange termijn doel van begrotingsevenwicht in 2003 te kunnen bereiken. Verder wordt Italië gevraagd belastingderving uit hoofde van additionele lastenverlichting te compenseren met uitgavenreductie.

Structurele hervormingen

In de Eurogroep is afgesproken verkennende besprekingen te houden over structurele hervormingen. Ditmaal zullen Nederland en Finland ingaan op hun ervaringen op het gebied van hervorming van de belasting- en uitkeringsstelsels ter reductie van de werkloosheid.

In de Nederlandse bijdrage zal onder meer worden ingaan op de belastinghervorming, de maatregelen om de replacement-rate te verlagen en de plannen voor de verdere aanpak van de armoedeval. De uitwisseling van de Nederlandse ervaringen en de daarmee bereikte resultaten op het gebied van arbeidsparticipatie en werkloosheidsbestrijding kunnen voor andere landen in de eurozone een aansporing betekenen om hun stelsels aan te passen.

Praktische aspecten euro-introductie

In elke vergadering van de Eurogroep in 2001 wordt dit onderwerp geagendeerd. Aan de hand van een maandelijks door de Commissie op te stellen rapportage over de voortgang van de euro-introductie kunnen eventuele aandachtspunten in de Eurogroep worden besproken. Verder komt opnieuw de organisatie van een gemeenschappelijke activiteit op 31 december ter markering van de fysieke invoering van de euro aan de orde.

Ecofin Raad

Werkprogramma van het Voorzitterschap

aard bespreking: presentatie en openbaar debat

Tijdens deze eerste Ecofin Raad onder Belgisch Voorzitterschap zal zoals gebruikelijk een presentatie plaatsvinden van het werkprogramma van het Voorzitterschap, gevolgd door een openbaar debat.

Hoofdprioriteit van het Voorzitterschap is een succesvolle introductie van euromunten en -bankbiljetten. Daarnaast is het Voorzitterschap voornemens de economische beleidscoördinatie verder te versterken, en structurele hervormingen te bevorderen. Bijzondere aandacht zal uitgaan naar de stabiliteit op lange termijn van de overheidsfinanciën in het licht van de vergrijzing.

Op belastingterrein zal het Voorzitterschap samen met de Commissie de discussie met derde landen over de belasting van spaartegoeden voortzetten. Parallel hieraan zal in de Gedragscodegroep worden verder gegaan met de discussie over schadelijke belastingconcurrentie. Het is de bedoeling dat het belastingpakket voor eind 2002 kan worden aangenomen. Verder heeft het Voorzitterschap aangegeven een debat te willen voeren over mogelijke directe financiering van een gedeelte van de EU-begroting (zgn. eurotax), overigens zonder toename van de totale fiscale druk. De onderhandelingen over een Europese energiebelasting zullen onder Belgisch Voorzitterschap worden voortgezet.

Verder zal het Voorzitterschap aandacht besteden aan de totstandkoming van een interne markt voor financiële diensten, door middel van de implementatie van het Actieplan Financiële Diensten, en aan de uitbreiding van de Europese Unie. Bij dit laatste zal er zowel aandacht besteed moeten worden aan de macro-economische en financiële stabiliteit van de kandidaatlidstaten, als aan de houdbaarheid van de EU-financiën op langere termijn.

In het werkprogramma is geen passage opgenomen over de verdere behandeling van het

Financieel Reglement. In de conclusies van de Europese Raad van Gotenburg is opgenomen dat het (nieuwe) Financieel Regelment eind 2002 moet worden aangenomen. Ook in de conclusies van de Ecofin Raad van 5 juni 2001 verzoekt de Raad de Comissie zo vroeg mogelijk in het derde kwartaal van 2001 een gewijzigd voorstel in te dienen, zodat het nieuwe Financieel Reglement zo spoedig mogelijk kan worden aangenomen.

Nederland kent een hoge prioriteit toe aan de herziening van het Financieel Reglement. Hiermee wordt een stevig fundament gelegd onder de hervormingen van de Commissie en het verzekeren van een adequaat financieel beheer- en controlestelsel. Een spoedige behandeling is derhalve gewenst.

Nederland wil het Voorzitterschap oproepen de behandeling van het Financieel Reglement voortvarend ter hand te nemen en daarbij de lijn voort te zetten van het Zweedse Voorzitterschap en al in het najaar te beginnen met behandeling van het gewijzigde voorstel (september Commissie, oktober Begrotingscomité). Een eurotax wordt door Nederland niet met gejuich begroet.

Follow-up Europese Raad van Gotenburg

aard bespreking: presentatie van het Voorzitterschap

De Voorzitter zal een toelichting geven op de gevolgen van de Europese Raad van Gotenburg voor de werkzaamheden van de Ecofin op korte en middellange termijn. Naar verwachting zal het Voorzitterschap ingaan op het verzoek van de Europese Raad om geregeld geïnformeerd te worden over de voortgang van het belastingpakket. Verder zal er worden ingegaan op het verzoek om ten behoeve van de Europese Raad van Laeken een voortgangsverslag op te stellen over doelstellingen en werkmethodes op het gebied van de pensioenen. Dit voortgangsverslag is bedoeld ter voorbereiding op de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad in 2002.

Vormgeving en inhoud van stabiliteits- en convergentieprogrammas

aard bespreking: aanname van een Raadsopinie

Zoals ook al aangekondigd in de Ecofin-prioriteiten van het Belgisch Voorzitterschap buigt de Ecofin zich over de procedures rondom de opstelling van de stabiliteits- en convergentieprogrammas. Hiervoor is nog geen document ontvangen. De bedoeling is te komen tot meer uniforme programmas, die in een korter tijdsbestek door de Ecofin beoordeeld worden. Aanleiding hiervoor zijn enerzijds enkele jaren ervaring met de programmas sinds de in werking treding van het Stabiliteits- en Groeipact in 1999 en anderzijds de wens om een meer gelijke behandeling van alle lidstaten te verzekeren. De bespreking in de Ecofin dient uit te monden in een aangepaste Code of Conduct ter vervanging van de bestaande code uit oktober 1998.

Belangrijkste voorgestelde wijzigingen van de code of conduct ten opzichte van de vorige versie lijken te zijn:

1. Indiening van de programmas bij de Commissie kort na de presentatie van de ontwerpbegroting aan het nationale parlement, doch niet voor medio oktober en niet later dan 1 december. Dit vergroot de vergelijkbaarheid van de programmas, de consistentie van de beoordelingen door de Commissie en de gelijke behandeling van de lidstaten;

2. lidstaten dienen zoveel mogelijk gemeenschappelijke economische veronderstellingen te hanteren danwel een gevoeligheidsanalyse in het programma op te nemen indien de gehanteerde veronderstellingen significant afwijken van de gemeenschappelijke veronderstellingen;
3. programmas dienen in te gaan op de concrete maatregelen die landen treffen op korte- en middellange termijn om de budgettaire gevolgen op lange termijn van de vergrijzing op te vangen.

Hier staat Nederland positief tegenover.

Belastingbeleid van de Europese Unie

document: Mededeling van de Commissie Belastingbeleid van de Europese Unie prioriteiten voor

de komende jaren COM(2001) 260

aard bespreking: oriënterend debat

In de mededeling Belastingbeleid van de Europese Unie prioriteiten voor de komende jaren schetst de Commissie haar visie op hoe de coördinatie en harmonisatie van directe en indirecte belastingen in de komende jaren gestalte dienen te krijgen. Over dit document zal in de Raad een oriënterend debat worden gevoerd. De Commissie noemt een aantal algemene uitgangspunten van het Europese belastingbeleid, zoals het garanderen van het vrije verkeer, het goed functioneren van de interne markt en het inzetten op grondslagverbreding en lagere tarieven. Voor wat betreft de directe belastingen spreekt de Commissie zich uit voor coördinatie, onder andere door de maatregelen van het belastingpakket, in plaats van te streven naar harmonisatie. De indirecte belastingen zouden wel geharmoniseerd moeten worden.

De inzet van Nederland in het oriënterend debat zal zijn deze algemene uitgangspunten te ondersteunen. Ook in de speerpunten die de Commissie op specifieke belastingterreinen stelt kan Nederland zich vinden. Met de ideeën van de Commissie voor een pragmatische aanpak voor de BTW, door onder meer te streven naar vereenvoudiging, modernisering en een betere administratieve samenwerking tussen lidstaten kan ingestemd worden. Verder verwelkomt Nederland in het bijzonder de impulsen die de Commissie wil blijven geven aan het energiebelastingdossier en aan het in Europees verband voorkomen van dubbele belasting of dubbele vrijstelling van pensioenen.

Tijdschema voor het belastingpakket

aard bespreking: aanname van het tijdschema

Het Voorzitterschap heeft aangegeven tijdens de Ecofin Raad het tijdschema voor het belastingpakket te willen bespreken. De conclusies van de Ecofin Raad van 26 en 27 november 2000 voorzien reeds voor de onderdelen van het belastingpakket in een parallel tijdschema, waarin uiterlijk 31 december 2002 een definitief akkoord over het gehele belastingpakket zal zijn bereikt.