Persbericht
Hectische race zonder punten voor Team Transscope
Assen, 8 juli 2001 Door het uitlopen van het raceprogramma verliep de tot 8 ronden ingekorte race in de Fly You Clio Renault Sport Cup chaotisch. De kop van het veld kwam goed weg, maar al in de eerste ronde vlogen er in het middenveld zo'n tien auto's van de baan. De drie Transscope rijders wisten weliswaar zonder kleerscheuren uit de ravage te komen, maar een echte goede klassering zat er niet in. Peter van Merksteijn was de beste Transscope rijder met een zestiende positie.
Peter van Merksteijn (Hengelo) reed een sterke inhaalrace. In de kwalificatietraining op zaterdag reed hij naar een 43e plaats. "Iets verder naar voren had misschien gekund, maar ik wilde persé geen risico lopen. In de race liep de auto niet perfect. Op de rechte stukken kwam ik power tekort, maar in de bochten kon ik met goede uitremacties veel posities winnen." Een zestiende positie was helaas niet genoeg voor wedstrijdpunten. 's Ochtends in de Belcar race reed Van Merksteijn mee in een Porsche. Die race wisten hij en zijn teamgenoot als tiende te finishen.
Joost Koenders (Bentveld) reed dit weekend met een nieuwe carrosserie. "Tijdens de eerste race werd ik dusdanig hard van de baan gereden dat mijn carrosserie krom was. Het technische team van Team Transscope heeft keihard aan de auto gewerkt." Tijdens de race had Koenders veel last van de chaotische toestanden rond de start en in de eerste ronde. "Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Auto's die bij de pre-grid in de haast niet op de juiste plek stonden en moesten switchen, mensen die door de snelle start moesten wegspringen om niet aangereden te worden, allemaal niet best voor de concentratie." In de eerste ronde vlogen er in de Veenslang overal om Koenders heen auto's van de baan. "Het leek wel een autokerkhof. Ik zag verschillende situaties op de baan die normaal een code rood zouden opleveren, maar door de tijdsdruk om de Toyota Yaris Cup nog te laten rijden werd er gewoon doorgegaan." Koenders eindigde de race op een 25e plaats.
Yvonne Vlogtman (Holten) had tijdens de enige tijdtraining veel pech, haar motorkap waaide open. In de kwalificatierace kwam ze als zevende over de finish, meer dan voldoende om zich te plaatsen voor de race op zondag. De race zelf reed Vlogtman zeer bekeken. Gestart vanaf de 37e plaats kwam ze in een totaal andere racesituatie dan in de eerste race op Zandvoort, waar ze van de vierde startrij van start ging. "Er gebeurt van alles om je heen. In de eerste ronde kon ik al drie posities pakken. Er waren leuke gevechten, met name het gevecht met Sandra Douma halverwege de race was spannend. Met mijn 26e plaats moet ik tevreden zijn."
Debbie Loogman (Badhoevedorp) was op zaterdag jarig. Ze kreeg echter geen 'verjaardagscadeau' in de vorm van een kwalificatie voor de race op zondag. In de kwalificatierace ging het in de eerste ronde fout.
"Ik ging er hard af in de snelle Ramshoek. Ik kon mijn race gelukkig voortzetten, maar een goede klassering
zat er natuurlijk niet meer in."
Willy Welles (Zenderen) kwam tijdens de tijdtraining niet in actie. In de kwalificatierace viel hij in de eerste ronde uit. "Ik was iets te enthousiast in de GT chicane", zocht hij de schuld bij zichzelf. "Ik kwam met twee banden op het gras, daarna gleed ik naast de baan."
Peter van Merksteijn jr. (Hengelo) is met vakantie, Charles Brugman (Borne) koos er na de tijdtraining voor om zijn auto te sparen voor de volgende race en nam daarom niet deel aan de kwalificatierace.
Transscope B.V, gevestigd in het Overijsselse Enter, is gespecialiseerd in de ontwikkeling en (in)bouw van uiterst geavanceerde boardcomputers, blackbox- en plaatsbepalingssystemen en de bijbehorende software voor de auto- en transportbranche.
Voor de redactie: