Ingezonden persbericht
Libertel-Vodafone DTCC
Molenaar en Van Es delen winst
Assen, 8 juli 2001.
In de eerste ronde van race 1 van het Libertel-Vodafone DTCC op het TT
Circuit Assen verschalkte Molenaar (vanaf de derde plaats gestart) direct al
zijn concurrenten Van Es en Euser. Waar Molenaar zich kon richten op zijn
leidende positie, werd het een heftig duel tussen beide BMW-rijders. Van Es
passeerde Euser resoluut in de vierde ronde en behield zijn positie tot het
einde. In de zesde ronde moest de op de vierde plaats rijdende Coronel zijn
BMW aan de kant zetten. Een opspattende kiezel van het Assense circuit
beschadigde de radiateur, waardoor de temperatuur van de Carly-krachtbron te
hoog opliep. Tegen het einde van die eerste wedstrijd vormde Verschuur nog
een bedreiging voor Euser. De Nijmegenaar (wel de snelste raceronde)
probeerde nog aanspraak te maken op de derde plaats, door in de laatste
bocht voor de finish een aanval te plaatsen maar zag zijn inspanning niet
beloond. Bert Ploeg finishte als laatste, nadat de Kroon Racing-coureur door
Jan Joris Verheul naast de baan was gezet. Verheul werd door de
wedstrijdleiding bestraft met tien seconden en eindigde roemloos als
negende. Na afloop diende het Renault dealerteam een protest in tegen de
beide Carly-BMW's. Die zouden 50 kg te licht zijn, vanwege een
onduidelijkheid in het door de Nederlandse Autorensport Vereniging nieuw
opgestelde gewichtsreglement.
De tweede race leidde Van Es van start tot finish. In het begin drong
Molenaar nog wel heftig aan, maar halverwege de wedstrijd moest de
Renault-rijder wat meters prijsgeven vanwege de terugloop van zijn
bandenconditie. Achter Molenaar was het een spannende affaire, met in eerste
instantie Euser, Tim Coronel, Coen Vink en later de aansluitende Verschuur.
Eerst passeerde Verschuur Vink, waarna Coronel Euser passeerde. Een ronde
later tikte Euser Coronel op achterstand. Euser moest nog aanvallen van
Verschuur en Bastiaans pareren. In de laatste ronde was de hectiek compleet.
Bastiaans viel Euser aan, Verschuur dacht te profiteren maar raakte
Bastiaans en beide Renault-rijders vielen buiten de prijzen. Van Es hield
vanwege de nieuwe gewichtsreglementen in voor de finish om zijn voorsprong
op tweede man Molenaar te minimaliseren.
Uitslag race 1:
1. Molenaar (Renault Clio), 8 rnd. in 12:43.897 (147.526 km/uur); 2. Van Es
(BMW 320i), op 0.349; 3. Euser (BMW 320i), op 0.996; 4. Verschuur (Renault
Clio), op 1.317; 5. Vink (Renault Mégane), op 4.101; 6. Bastiaans (Renault
Clio), op 4.545.
Uitslag race 2:
1. Van Es, 11 ronden in 17:36.562 (146.659 km/uur); 2. Molenaar, op 1.639;
3. Euser, op 2.911; 4. Vink, op 5.372; 5. Ploeg (Renault Megane), op 5.701;
6. Verheul (BMW 320i), op 7.658.
Stand kampioenschap:
1. Van Es, 144; 2. Molenaar 103; 3. Verschuur 99; 4. Tom Coronel 89; 5.
Euser 87; 6. Ploeg 65.
Stand Privateerscup:
1. Aldeden 121; 2. Vink 117; 3. Janbroers 108
Stand Merkencup:
1. BMW 151; 2. Renault 145; 3. Honda 86
Volgende race: 5 augustus, Marlboro Masters, Zandvoort
---
Info: Dirk Buwalda (06-54644347)