Ingezonden persbericht

Libertel-Vodafone DTCC

Molenaar en Van Es delen winst

Assen, 8 juli 2001.
In de eerste ronde van race 1 van het Libertel-Vodafone DTCC op het TT Circuit Assen verschalkte Molenaar (vanaf de derde plaats gestart) direct al zijn concurrenten Van Es en Euser. Waar Molenaar zich kon richten op zijn leidende positie, werd het een heftig duel tussen beide BMW-rijders. Van Es passeerde Euser resoluut in de vierde ronde en behield zijn positie tot het einde. In de zesde ronde moest de op de vierde plaats rijdende Coronel zijn BMW aan de kant zetten. Een opspattende kiezel van het Assense circuit beschadigde de radiateur, waardoor de temperatuur van de Carly-krachtbron te hoog opliep. Tegen het einde van die eerste wedstrijd vormde Verschuur nog een bedreiging voor Euser. De Nijmegenaar (wel de snelste raceronde) probeerde nog aanspraak te maken op de derde plaats, door in de laatste bocht voor de finish een aanval te plaatsen maar zag zijn inspanning niet beloond. Bert Ploeg finishte als laatste, nadat de Kroon Racing-coureur door Jan Joris Verheul naast de baan was gezet. Verheul werd door de wedstrijdleiding bestraft met tien seconden en eindigde roemloos als negende. Na afloop diende het Renault dealerteam een protest in tegen de beide Carly-BMW's. Die zouden 50 kg te licht zijn, vanwege een onduidelijkheid in het door de Nederlandse Autorensport Vereniging nieuw opgestelde gewichtsreglement.

De tweede race leidde Van Es van start tot finish. In het begin drong Molenaar nog wel heftig aan, maar halverwege de wedstrijd moest de Renault-rijder wat meters prijsgeven vanwege de terugloop van zijn bandenconditie. Achter Molenaar was het een spannende affaire, met in eerste instantie Euser, Tim Coronel, Coen Vink en later de aansluitende Verschuur. Eerst passeerde Verschuur Vink, waarna Coronel Euser passeerde. Een ronde later tikte Euser Coronel op achterstand. Euser moest nog aanvallen van Verschuur en Bastiaans pareren. In de laatste ronde was de hectiek compleet. Bastiaans viel Euser aan, Verschuur dacht te profiteren maar raakte Bastiaans en beide Renault-rijders vielen buiten de prijzen. Van Es hield vanwege de nieuwe gewichtsreglementen in voor de finish om zijn voorsprong op tweede man Molenaar te minimaliseren.
Uitslag race 1:

1. Molenaar (Renault Clio), 8 rnd. in 12:43.897 (147.526 km/uur); 2. Van Es (BMW 320i), op 0.349; 3. Euser (BMW 320i), op 0.996; 4. Verschuur (Renault Clio), op 1.317; 5. Vink (Renault Mégane), op 4.101; 6. Bastiaans (Renault Clio), op 4.545.

Uitslag race 2:

1. Van Es, 11 ronden in 17:36.562 (146.659 km/uur); 2. Molenaar, op 1.639; 3. Euser, op 2.911; 4. Vink, op 5.372; 5. Ploeg (Renault Megane), op 5.701; 6. Verheul (BMW 320i), op 7.658.

Stand kampioenschap:

1. Van Es, 144; 2. Molenaar 103; 3. Verschuur 99; 4. Tom Coronel 89; 5. Euser 87; 6. Ploeg 65.

Stand Privateerscup:

1. Aldeden 121; 2. Vink 117; 3. Janbroers 108


Stand Merkencup:

1. BMW 151; 2. Renault 145; 3. Honda 86


Volgende race: 5 augustus, Marlboro Masters, Zandvoort
---
Info: Dirk Buwalda (06-54644347)