PERSBERICHT - 08 JULI 2001
Economische betekenis reisindustrie centraal in nieuwe Advanced
Traveller magazine:
Toerisme blijft grootste industrie:
verdubbeling in twintig jaar
Dit jaar zullen wereldwijd bijna 700 miljoen toeristen op een
zakelijke of vakantiebestemming aankomen maar over twintig jaar zal
dat aantal ruimschoots verdubbeld zijn. Deze verwachting van de World
Tourism Organization staat te lezen in de zojuist verschenen editie
van Advanced Traveller magazine, het blad van reisonderneming ATP
Online.
De reisindustrie zorgt wereldwijd voor 192 miljoen banen en is
daarmee, volgens de World Travel & Tourism Council de grootste
industrietak ter wereld. Er werd in 1999 (het meest recente cijfer)
ruim 8.000 miljard gulden omgezet waarmee alle nationale economieën
uit deze bedrijfstak een forse bijdrage kregen. Volgens cijfers van
Toerisme Recreatie Nederland werken er in Nederland 350.000 mensen in
de toeristische sector en zetten zij afgelopen jaar gezamenlijk 57
miljard gulden om. TRN verwacht dat deze bijdrage aan de nationale
economie in 2005 (met ruim dertig procent) zal zijn opgelopen tot 75
miljard gulden.
Groeimarkt
Toerisme is een groeimarkt. Dat wordt niet alleen in Nederland zo
ervaren maar ook wereldwijd. De WTO voorziet een grote toeristische
groeimarkt in met name het Verre Oosten. Nu gaat veertien procent van
alle toeristen naar deze regio maar over twintig jaar zal hier een
kwart van alle toeristen heen gaan. Europa zal zijn huidige dominante
toeristische marktaandeel zien zakken van zestig procent naar minder
dan de helft (46 procent).
En binnen dat kleiner wordende (hoewel absoluut nog steeds groeiende)
Europese marktaandeel zullen binnen Nederland accentverschuivingen
plaatsvinden. In een exclusief interview met Advanced Traveller
magazine zegt directeur Hans van Driem van Toerisme Recreatie
Nederland te verwachten dat er over twintig jaar meer Chinese
toeristen in Nederland zullen zijn dan Amerikaanse.
Niet krenterig
In het blad wordt afgerekend met de illusie dat Nederlanders in het
buitenland krenterig zijn. Uit statistieken van de wereldwijde
toerisme organisatie WTO blijkt dat Nederlanders (zakelijk en op
vakantie) vorig jaar 29 miljard in het buitenland uitgaven. Daarmee
staan Nederlanders op de zevende plaats na de gezamenlijke inwoners
van grootmachten als Amerika, Duitsland, Japan, Verenigd Koninkrijk,
Frankrijk en Italië. Hoezo: `kaiken, kaiken, niet kopen'?
Volgens gegevens van de Nederlandse Bank gaven buitenlanders in
Nederland `slechts' zeventien miljard gulden uit waardoor er een
negatief saldo op de nationale reisverkeersbalans ontstaat van twaalf
miljard gulden.
Spraakmakend
In een ander interview in Advanced Traveller magazine doet Elfrieke
van Galen, directeur van KLM Cityhopper de spraakmakende uitspraak dat
-als het aan haar ligt- de maatschappij over vijf jaar alleen nog maar
met jets vliegt en dat de propellertoestellen (waarmee 35 jaar geleden
werd begonnen) dan tot het verleden behoren.
Advanced Traveller magazine is een kwartaaluitgave van ATP Online,
`the Advanced Travel Partner'; de derde grootste en onafhankelijke
zakelijke reisonderneming in Nederland. Het blad verschijnt in een
oplage van 8.000 stuks en verstuurd gezonden aan klanten, relaties en
personeel van ATP Online. Het kan worden gedownload van de site van
ATP Online: www.atp.nl. Een exemplaar van de laatste editie kan ook
via deze site worden besteld.