PERSBERICHT
Derde e-mailreactietest van Tijdschrift voor Multimedia: Bedrijven beantwoorden e-mail steeds beter
GROESBEEK 6 juli Bedrijven en instellingen beantwoorden hun e-mail steeds beter. Reageerde in 2000 nog maar 61 procent binnen een week op de elektronische post, dit jaar is dat gestegen naar 70 procent. Gemiddeld wordt er net als vorig jaar binnen 1,2 dagen gereageerd. Dat blijkt uit de e-mailreactietest die Tijdschrift voor Multimedia in juni voor het derde achtereenvolgende jaar heeft gehouden. Er lijkt sprake van een duidelijke trend: in 1999 bleef maar liefst 43 procent van de bedrijven nog in gebreke. Tijdschrift voor Multimedia stuurde 165 bedrijven en instellingen in elf verschillende branches een e-mail met daarin voor elke sector een specifieke vraag. Zo werd bijvoorbeeld de makelaarsbranche gevraagd naar taxatietarieven en verzekeraars naar informatie over het afsluiten van een WA-verzekering. De dit jaar benaderde bedrijven zijn vrijwel identiek aan die van 2000. We stuurden e-mails naar makelaars, verzekeraars, gemeenten, computerwinkels, multimediabedrijven, reisbureaus, omroepen, banken, telecombedrijven, kantoorvakhandels en kranten en tijdschriften. Per branche stuurden we vijftien bedrijven of instellingen een e-mail. Met name de gemeenten laten een opvallende verbetering zien: in 2000 reageerde 53 procent binnen een week, dit jaar is dat gestegen naar 80 procent. Het slechtst scoren de kranten en tijdschriften. Blijkbaar gaat het toch wel goed met de advertenties in deze sector, want slechts 53 procent van de benaderde media mailden binnen een week de gevraagde advertentietarieven. Dat is een daling van 7 procent ten opzichte van vorig jaar. Als beste kwamen de verzekeraars en de banken uit de bus: 93 procent reageerde op onze e-mail. Gemiddeld werd er binnen 1,2 dagen gereageerd. Al blijken sommige bedrijven in staat al binnen tien minuten een adequaat antwoord te sturen. Over het algemeen was het niveau van de antwoorden hoog. Het aantal automatisch gegenereerde antwoorden dat niet gevolgd werd door een echt antwoord bleef beperkt tot één. In het zojuist verschenen julinummer van Tijdschrift voor Multimedia wordt uitgebreid aandacht besteed aan dit onderzoek. Tijdschrift voor Multimedia is een onafhankelijk vakblad over zakelijke toepassingen van internet en multimedia. Het blad richt zich op zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers in de multimediabranche. Tijdschrift voor Multimedia is een uitgave van Magenta Communicatieprojecten, dat daarnaast KBM en CBM uitgeeft. EINDE PERSBERICHT