!!! EMBARGO TOT EINDE PERSCONFERENTIE MINISTER BORST !!!
PERSBERICHT
Den Haag, 6 juli 2001
Eerste reactie PvdA-fractie op kabinetsnota "Vraag aan Bod" over de
hoofdlijnen van een nieuw zorgstelsel
1.
De PvdA-fractie is bijzonder ingenomen met het feit dat het kabinet in staat
is gebleken met een samenhangende nota te komen over de contouren van een
nieuw zorgstelsel. Daarbij zijn de volgende zaken voor de PvdA van belang:
De intentie om te komen tot een algemene verzekering voor iedere ingezetene
met een publiekrechterlijke grondslag en een acceptatieplicht en
risicoverevening is de meest essentiële stap om te komen tot een solidair
verzekeringssysteem. De PvdA heeft hier het afgelopen decennium telkenmale
voor gepleit. De genoemde randvoorwaarden zijn cruciaal voor chronisch
zieken en andere mensen met gezondheidsproblemen alsmede voor spijkerharde
borging van de publieke belangen in de zorg.
Er worden belangrijke voorstellen voor minder regelgeving, een andere
verantwoordelijkheidsverdeling en sturing gedaan. De PvdA is voorstander van
meer ondernemersvrijheid en zal het door het kabinet voorgestelde "passend
systeem van checks en balances" inzake die verantwoordelijkheid toetsen aan
garanties voor toegang, verantwoording, kwaliteit en met name een helder
toezicht.
De verzekering dekt - volgens het kabinet - noodzakelijke zorg. De PvdA wil
dat graag geconcretiseerd zien. De PvdA is voorstander van vergoeding van
gepaste, noodzakelijke geachte zorg, maar wil daarbij in ieder geval borging
van huisartsenzorg en tandartsenzorg.
De PvdA is een voorstander van de intentie dat verzekeraars actief zorg
inkopen en concurreren op service en kwaliteit van zorg. Het kabinet
onderschrijft de door de PvdA geuite wens om de uitvoering van de AWBZ en
algemene verzekering in één hand te laten komen, maar schetst dat
perspectief alleen op termijn. Dat vindt de PvdA een gemiste kans. De
integratie zou juist op zo kort mogelijke termijn moeten en kunnen
plaatsvinden, om zorg beter op elkaar af te kunnen stemmen.
Het kabinet pleit voor een nominale premie van voldoende omvang. De PvdA ziet in een verhoging van de nominale premie geen noemenswaardige voordelen.
De nadelen voor lage en middeninkomens wegen zwaar, omdat (jaarlijks vast te
stellen) compensatie een ingewikkelde, bureaucratische en kostbare procedure
is.
De mogelijke invoering van een systeem van verplichte eigen betalingen wijst
de PvdA af.
De PvdA komt tot deze stellingname vanwege de ervaringen met het
specialistengeeltje, de medicijnknaak en het eigen bijdragen-systeem in het
ziekenfonds. Tevens blijkt uit onderzoek dat juist preventieve zorg om erger
te voorkomen daarmee op de tocht kan komen te staan en dat daarmee
gezondheidsrisico's en kostenstijging worden geïntroduceerd
Wat de PvdA betreft voorziet de Algemene Verzekering wel in
keuzemogelijkheden, maar een vrijwillig eigen risico en collectieve
contracten ondergraven de solidariteit en brengen uiteindelijk
premiestijgingen met zich mee.
2.
Het Kabinet stelt op vele punten voor bij het Regeerakkoord nadere concrete
stappen te zetten. De nota van het kabinet geeft echter voldoende
aanknopingspunten voor meer ambitie. De PvdA stelt voor nu al zoveel
mogelijk concrete stappen te zetten: de zorg in Nederland hoeft immers niet
te wachten op kabinetswisselingen.
De PvdA roept het kabinet op met grotere urgentie werk te maken van:
a.
concretere plannen om de grote capaciteitsproblemen in de zorg op te lossen.
De PvdA denkt hierbij met name aan de op korte termijn verwachte manifeste
tekorten aan tandartsen, huisartsen, sommige specialisten en zusters en
broeders. Onconventionele maatregelen moeten daarbij niet worden geschuwd.
Daarbij komt dat een door het kabinet voorgesteld stelsel van gereguleerde
concurrentie en meer vraagsturing staat of valt met voldoende capaciteit.,
zoals ook het kabinet opmerkt.
b.
de omslag van aanbod- naar vraagsturing. Niets staat het kabinet in de weg
om de door het kabinet geschetste parallelle trajecten sneller vorm te
geven. Daarbij gaat het -in niet willekeurige volgorde- om
a. vergroting van transparantie bij verzekeraars en aanbieders
b. een betere verantwoording van verzekeraars en aanbieders over
besteed geld.
c. Het stimuleren van meer concurrentie tussen verzekeraars op service
en kwaliteit.
d. Het creëren van meer ondernemersvrijheid door minder specifieke
regelgeving
Een en ander vraagt om realistische ramingen en vooral om invulling te geven
aan de in de nota "zorg verzekerd" gedane toezegging dat het kabinet eens
per half jaar daar waar nodig extra budgettaire ruimte beschikbaar stelt
voor de zorg om ontstane knelpunten op te lossen.
c.
de voorbereidingen om de AWBZ en de Algemene Verzekering voor curatieve Zorg
volledig te integreren. Juist op dat grensvlak liggen nu de grootste
knelpunten, die uitstel van integratie zeer onwenselijk maken.
3.
Het Nederlands gezondheidszorgsysteem richt zich met name op het behandelen
en verzorgen van zieke mensen. Te weinig aandacht gaat uit naar beleid
gericht op voorkomen van ziekte en ziektegedrag. De PvdA is van mening dat
met een omslag van aanbodsturing naar vraagsturing ook een omslag van
ziekenzorg naar gezondheidszorg wenselijk zou zijn en mist in deze nota
concretisering van deze plannen.
Ook mist de PvdA in deze nota scherp omschreven doelen. In die zin zijn
vragen als "wat willen we bereiken", "wat gaan we daarvoor doen" en "wat mag
dat kosten" niet concreet te beantwoorden.
Tenslotte is de PvdA van mening dat het van groot belang is dat burgers,
maar met name chronisch zieke mensen weten waar ze aan toe zijn met zo'n
nieuw stelsel.
Voor burgers zijn de eest essentiële vragen:
* wat ga ik betalen?
* wat krijg ik daarvoor?
* Wanneer krijg ik dat?
* En wie kan ik aanspreken als ik het niet (op tijd) krijg?
Het kabinet heeft zichzelf met deze nota de opgave gesteld dergelijke vragen
van concretere antwoorden te voorzien.
Woordvoerder: Rob Oudkerk 06-54 212 392