Ingezonden persbericht


Persbericht
Kabinet kort voor reces opnieuw in beraad over zwijnenjacht REDDINGSPOGING VOOR KONINKLIJKE JACHTPARTIJEN.

Op vrijdag 6 juli zal staatssecretaris Faber van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij een voorstel in het kabinetsberaad brengen om overeenkomstig de wens van de kamer de drijfjacht op wilde zwijnen te verbieden. Tegelijkertijd zal ze echter voorstellen de drukjacht op wilde zwijnen toe te staan. De staatssecretaris lost daarmee haar belofte aan de kamer ,om voor het zomerreces te komen met een voorstel tot wetswijziging, met de krapst denkbare speling in.

De Faunabescherming maakt zich grote zorgen over de door de staatssecretaris gekozen strategie. Krampachtig wordt gepoogd een beeld te schetsen alsof de tegenstanders van de drijfjacht op wilde zwijnen gewonnen zouden hebben, terwijl via een achterdeur de drukjacht als vervanging wordt binnengehaald, met name om de kleine groep koninklijke en adellijke zwijnenjagers hun wrede groepspleziertjes te blijven gunnen.

Eerder werd in Duitsland al dezelfde doorzichtige strategie gevolgd: de drijfjacht op wilde zwijnen werd onder maatschappelijke druk afgeschaft en vervangen door de term drukjacht die de facto nauwelijks of niet verschilt van de drijfjacht.
In Nederland werd het voorstel van de staatssecretaris met instemming ontvangen door de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging, hetgeen een veeg teken mag heten.

Kortweg laten de bezwaren tegen de door de staatssecretaris gekozen route zich als volgt samenvatten:

*De meest ingevoerde deskundige op het gebied van wilde zwijnen, dr. G. Groot Bruinderink van Alterra, heeft bij herhaling publiekelijk verklaard dat er geen wezenlijk verschil is tussen drijf- en drukjacht en dat het verschil niet handhaafbaar is.

*De staatssecretaris baseert zich bij haar beleidsoverwegingen en informatie aan de kamer op aantoonbaar onjuiste aanwascijfers, n.l. cijfers die gebaseerd zijn op een intensief bijvoerbeleid dat de staatssecretaris zelf als onwenselijk omschrijft.


*Drukjacht is (evenals drijfjacht) verboden op alle andere grote hoefdieren (herten, reeën, moeflons). Het gevaar dreigt dat wanneer tegemoetgekomen wordt aan de wensen van de kleine drijf/drukjachtlobby (600 jagers) om de drukjacht op zwijnen bij wet toe te staan, waarbij de drukjacht ook op andere grote hoefdieren oncontroleerbaar wordt zodat sprake is van een directe verslechtering.

*Het overgrote merendeel van de wilde zwijnen wordt geschoten vanaf een hoogzit, in stilstand, niet in drijf- en drukjachten. Alleen een lobby van hoog niveau kan verklaren waarom de drukjacht toch wettelijk zou moeten worden geregeld. Objectieve, wetenschappelijke redenen of overwegingen uit oogpunt van faunabeleid zijn er niet.

*De PvdA pleegt kiezersbedrog wanneer ze haar instemming verleent aan het handhaven van de drukjacht op wilde zwijnen. Het verkiezingsprogramma belooft de plezierjacht af te schaffen en het PvdA congres voegde daar bij meerderheid aan toe: inclusief die van het koninklijk huis.
*Het opnemen van de drukjacht in de wet is in strijd met toezeggingen die Wim Kok in het verleden schriftelijk deed als lijsttrekker van de PvdA
*Ook voor de drukjacht lijken dezelfde eisen gesteld te gaan worden als aan de drijfjacht op wilde zwijnen: behalen van een zwartwildbrevet op basis van schertseisen.

*Drukjacht verstoort de dieren in gelijke mate als drijfjacht en maakt selectief en humaan afschot zeer moeilijk tot onmogelijk. Drukjacht draagt evenals drijfjacht het grote risico van vluchtende gewonde dieren in zich en maakt nazoek met bloedhonden noodzakelijk

*Niemand kan het onderscheid duiden tussen de aanwezigheid van grote groepen "individuele" drukjagers of één groep drijfjagers. Het voorstel van de staatssecretaris is alleen om die reden al niet handhaafbaar en nutteloos uit oogpunt van faunabeleid.

* Uit diverse berichten in de media en uit uitlatingen van de staatssecretaris blijkt dat HM Koningin Beatrix zich actief bemoeid heeft met de totstandkoming van de omvorming van drijfjacht tot de term drukjacht. Moeilijk valt in te zien met welk doel dat zou kunnen zijn wanneer de leden van de koninklijke familie en hun relatie zouden stoppen met deze wrede jachtvorm, waar noodzakelijk afschot per definitie beter aan professionals kan worden overgelaten.

* De berichtgeving vanuit het ministerie van LNV bevat de expliciete suggestie dat de wetswijziging tegemoet zou komen aan de bezwaren tegen de drijfjacht. Niets is minder waar! Op dit moment heeft de drijfjacht geen wettelijke status. De drukjacht zou die wettelijke status wel krijgen zodat ze nog moeilijker terug te draaien valt dan de drijfjacht!
* De keuze om het voorstel tot wetswijziging op de valreep voor het reces in het kabinet te brengen, terwijl het kabinet geplaagd wordt door andere politieke problemen, maakt de kans groot dat het voorstel een hamerstuk wordt.

Persinfo: Rita Stockmann 03173 16879
Niko Koffeman 06 53533132
Amstelveen 5 juli 2001