Gezamenlijk persbericht 6 juli 2001
Toonbankinstellingen teleurgesteld over gebrek aan praktisch inzicht ECB
Duisenberg negeert alle argumenten
Delft/Leidschendam/Woerden, 6 juli 2001 - De detailhandel en horeca
hebben met verbazing en teleurstelling gereageerd op de uitspraken van
de heer Wim Duisenberg, president van de Europese Centrale Bank (ECB).
Duisenberg houdt onverkort vast aan een verouderd besluit om de
consument niet eerder dan 1 januari 2002 eurobiljetten ter beschikking
te stellen. De ECB negeert hiermee alle onderzoeken die aantonen dat
de consument dat wil en dat het noodzakelijk is om de praktische
invoering zo soepel mogelijk te laten verlopen. De ECB negeert hiermee
ook de wens van de gehele 2e Kamer en het Europese Parlement om
eurobiljetten te frontloaden.
Het Europese Parlement heeft zich deze week openlijk uitgesproken voor
het ter beschikking stellen van eurobiljetten aan de consument tussen
Kerst en Nieuwjaarsdag. De ECB meent dat frontloaden op dat tijdstip
leidt tot verwarring in het betalingsverkeer. De ECB verwacht ook dat
de consument niet over voldoende financiële middelen zou beschikken om
een voorraadje eurobiljetten in te slaan, zodat frontloaden gedoemd is
te mislukken. De ECB, ingericht om macro-economische besluiten te
nemen, toont hiermee aan dat zij niet is ingericht om te oordelen over
praktische processen op toonbankniveau. De detailhandel en horeca,
beide gespecialiseerd in betalingsverkeer op toonbankniveau,
waarschuwen er al geruime tijd voor dat transacties waarbij met
guldens betaald wordt en het wisselgeld in euro wordt gegeven flink
wat meer tijd kosten en een grotere kans op fouten, verwarring,
irritatie opleveren. Dit kan eenvoudig voorkomen worden door de
consument de gelegenheid te geven tussen Kerst en Oud-en-nieuw alvast
eurobiljetten te halen. De druk gaat daardoor van de eerste dagen af.
Daarbij komt dat marktonderzoek juist heeft aangetoond dat de
consument graag eerder over eurobiljetten wil beschikken.
De detailhandel en de horeca vrezen dat er onvoldoende eurobiljetten
tijdig in omloop kunnen komen als de consument voor 1 januari 2002
niet van eurobiljetten wordt voorzien. De banken zijn namelijk op 1
januari 2002, de eerste euro-dag, gesloten voor de consument! Daarbij
komt dat onzeker is of de beschikbare 7000 gelduitgifteautomaten wel
tijdig werken en over voldoende capaciteit beschikken om het publiek
snel genoeg van de benodigde eurobiljetten te voorzien. Dat levert
meer ergernis, wachttijden en gebrek aan euro's bij de consument in de
eerste week op dan nodig is.
Verder geeft de heer Duisenberg het signaal af dat hij geen vertrouwen
heeft in het elektronisch betalingsverkeer. Uit berichtgeving in de
media eerder deze week blijkt zijn ongerustheid over de capaciteit van
Interpay. Detailhandel en horeca onderschrijven de problemen in het
elektronisch betalingsverkeer. Momenteel ervaart de detailhandel het
elektronisch betalingsverkeer zelfs al als onbetrouwbaar; aangezien er
vanaf vrijdag onophoudelijk storingen zijn met pinautomaten. Des te
meer reden om de eurobiljetten eerder ter beschikking te stellen van
het publiek.
De detailhandel en horeca willen er alles aan doen om de invoering van
de euro tot een succes te maken. Noch ondernemers, noch de vele
medewerkers, noch consumenten zijn gebaat bij ergernissen, fouten,
lange rijen en in het ergste geval verlies aan draagvlak voor de
nieuwe munt. De toonbankinstellingen zijn echter niet in staat de
problemen met het elektronisch betalingsverkeer op te vangen. Als
daarbij veel consumenten ook nog eens pas later in de eerste week met
euro's kunnen gaan betalen betekent dit zonder meer veel stagnatie. De
toonbankinstellingen willen naast alle andere eurokosten niet
opdraaien voor extra schade en misgelopen omzetten die dat tot gevolg
heeft.
Nederland zegt het snelste en veiligste invoeringsscenario van Europa
te willen hebben. België haalt ons momenteel rechts in met het
initiatief een proef te gaan houden met het eerder ter beschikking
stellen van eurobiljetten aan het publiek. De toonbankinstellingen
hopen dat onder het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie
deze cruciale hobbel op weg naar een soepele euro-introductie snel
opgelost wordt.
PlatformDetailhandel.nl en Koninklijk Horeca Nederland
Het PlatformDetailhandel.nl is een samenwerkingsverband van de Raad
Nederlandse Detailhandel (RND) en de Nationale Winkelraad van
MKB-Nederland (NWR). De Raad Nederlandse Detailhandel treedt op namens
de filiaal- en grootwinkelbedrijven. De Nationale Winkelraad treedt op
namens de zelfstandige ondernemers in de detailhandel en het
winkelambacht, het zogenaamde midden- en kleinbedrijf. Dit
samenwerkingsverband vertegenwoordigt de totale bedrijfstak
detailhandel.
Koninklijk Horeca Nederland is met ruim 18.000 leden de grootste
brancheorganisatie voor de horecaondernemer in Nederland. Zo'n 80
procent van de werknemers in de horeca zijn bij leden van Koninklijk
Horeca Nederland in dienst.