Koninklijk Horeca Nederland

Gezamenlijk persbericht 6 juli 2001

Toonbankinstellingen teleurgesteld over gebrek aan praktisch inzicht ECB Duisenberg negeert alle argumenten

Delft/Leidschendam/Woerden, 6 juli 2001 - De detailhandel en horeca hebben met verbazing en teleurstelling gereageerd op de uitspraken van de heer Wim Duisenberg, president van de Europese Centrale Bank (ECB). Duisenberg houdt onverkort vast aan een verouderd besluit om de consument niet eerder dan 1 januari 2002 eurobiljetten ter beschikking te stellen. De ECB negeert hiermee alle onderzoeken die aantonen dat de consument dat wil en dat het noodzakelijk is om de praktische invoering zo soepel mogelijk te laten verlopen. De ECB negeert hiermee ook de wens van de gehele 2e Kamer en het Europese Parlement om eurobiljetten te frontloaden.

Het Europese Parlement heeft zich deze week openlijk uitgesproken voor het ter beschikking stellen van eurobiljetten aan de consument tussen Kerst en Nieuwjaarsdag. De ECB meent dat frontloaden op dat tijdstip leidt tot verwarring in het betalingsverkeer. De ECB verwacht ook dat de consument niet over voldoende financiële middelen zou beschikken om een voorraadje eurobiljetten in te slaan, zodat frontloaden gedoemd is te mislukken. De ECB, ingericht om macro-economische besluiten te nemen, toont hiermee aan dat zij niet is ingericht om te oordelen over praktische processen op toonbankniveau. De detailhandel en horeca, beide gespecialiseerd in betalingsverkeer op toonbankniveau, waarschuwen er al geruime tijd voor dat transacties waarbij met guldens betaald wordt en het wisselgeld in euro wordt gegeven flink wat meer tijd kosten en een grotere kans op fouten, verwarring, irritatie opleveren. Dit kan eenvoudig voorkomen worden door de consument de gelegenheid te geven tussen Kerst en Oud-en-nieuw alvast eurobiljetten te halen. De druk gaat daardoor van de eerste dagen af. Daarbij komt dat marktonderzoek juist heeft aangetoond dat de consument graag eerder over eurobiljetten wil beschikken.

De detailhandel en de horeca vrezen dat er onvoldoende eurobiljetten tijdig in omloop kunnen komen als de consument voor 1 januari 2002 niet van eurobiljetten wordt voorzien. De banken zijn namelijk op 1 januari 2002, de eerste euro-dag, gesloten voor de consument! Daarbij komt dat onzeker is of de beschikbare 7000 gelduitgifteautomaten wel tijdig werken en over voldoende capaciteit beschikken om het publiek snel genoeg van de benodigde eurobiljetten te voorzien. Dat levert meer ergernis, wachttijden en gebrek aan euro's bij de consument in de eerste week op dan nodig is.

Verder geeft de heer Duisenberg het signaal af dat hij geen vertrouwen heeft in het elektronisch betalingsverkeer. Uit berichtgeving in de media eerder deze week blijkt zijn ongerustheid over de capaciteit van Interpay. Detailhandel en horeca onderschrijven de problemen in het elektronisch betalingsverkeer. Momenteel ervaart de detailhandel het elektronisch betalingsverkeer zelfs al als onbetrouwbaar; aangezien er vanaf vrijdag onophoudelijk storingen zijn met pinautomaten. Des te meer reden om de eurobiljetten eerder ter beschikking te stellen van het publiek.

De detailhandel en horeca willen er alles aan doen om de invoering van de euro tot een succes te maken. Noch ondernemers, noch de vele medewerkers, noch consumenten zijn gebaat bij ergernissen, fouten, lange rijen en in het ergste geval verlies aan draagvlak voor de nieuwe munt. De toonbankinstellingen zijn echter niet in staat de problemen met het elektronisch betalingsverkeer op te vangen. Als daarbij veel consumenten ook nog eens pas later in de eerste week met euro's kunnen gaan betalen betekent dit zonder meer veel stagnatie. De toonbankinstellingen willen naast alle andere eurokosten niet opdraaien voor extra schade en misgelopen omzetten die dat tot gevolg heeft.

Nederland zegt het snelste en veiligste invoeringsscenario van Europa te willen hebben. België haalt ons momenteel rechts in met het initiatief een proef te gaan houden met het eerder ter beschikking stellen van eurobiljetten aan het publiek. De toonbankinstellingen hopen dat onder het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie deze cruciale hobbel op weg naar een soepele euro-introductie snel opgelost wordt.

PlatformDetailhandel.nl en Koninklijk Horeca Nederland

Het PlatformDetailhandel.nl is een samenwerkingsverband van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) en de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland (NWR). De Raad Nederlandse Detailhandel treedt op namens de filiaal- en grootwinkelbedrijven. De Nationale Winkelraad treedt op namens de zelfstandige ondernemers in de detailhandel en het winkelambacht, het zogenaamde midden- en kleinbedrijf. Dit samenwerkingsverband vertegenwoordigt de totale bedrijfstak detailhandel.

Koninklijk Horeca Nederland is met ruim 18.000 leden de grootste brancheorganisatie voor de horecaondernemer in Nederland. Zo'n 80 procent van de werknemers in de horeca zijn bij leden van Koninklijk Horeca Nederland in dienst.