Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer:
95

Directie:
voorlichting

06-07-2001

Status:
informatie

Vierdaagse lesweek mogelijk voor groep 1 en 2

Vijfdaagse schoolweek in het basisonderwijs

Het kabinet houdt vast aan het besluit om een vijfdaagse schoolweek als uitgangspunt in het basisonderwijs te hanteren. Een royale onderwijstijd is een noodzakelijke voorwaarde om iedereen voor te bereiden op de kennisintensieve samenleving. Een vijfdaagse schoolweek biedt daarbij de meeste garantie voor continuïteit in het leerproces. Daarnaast is de school een belangrijke factor in de structuur van het dagelijks leven van leerlingen. Scholen krijgen de ruimte om zelf te bepalen hoe ze de vijfdaagse lesweek inrichten. In groep 1 en 2 kunnen scholen kiezen voor een vierdaagse lesweek mits het aantal uren in de latere jaren wordt gecompenseerd.
Dat staat in het voorontwerp van wet dat staatssecretaris naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Zij reageert daarmee ook op het rapport 'Schooltijden in het basisonderwijs: feiten en fictie' van het onderzoeksbureau ITS dat gelijktijdig is verzonden. Uit het onderzoek van ITS blijkt dat een vijfdaagse schoolweek in de landen die zijn aangesloten bij de OESO het meest voorkomt. Een klein aantal landen biedt een zesdaagse schoolweek aan. In een paar staten van de Verenigde Staten komt structureel een vierdaagse schoolweek voor.

Vierdaagse lesweek
Zoals eerder besproken in de Tweede Kamer krijgen de scholen voor groep 1 en 2 de mogelijkheid af te wijken van de vijfdaagse lesweek. Als scholen kiezen voor een vierdaagse lesweek is goedkeuring nodig van de medezeggenschapsraad waarin ook ouders deelnemen. Uit het onderzoek van ITS blijkt dat een vierdaagse schoolweek voor groep 1 en 2 geen negatieve gevolgen heeft voor leerprestaties. Bijna één op de vijf scholen kiest voor een wekelijkse dan wel tweewekelijkse vierdaagse schoolweek voor groep 1 en (soms) 2. De vierdaagse komt nauwelijks voor bij scholen met veel leerlingen met onderwijsachterstanden. Deze scholen zijn eerder geneigd langere schoolweken te plannen, omdat zij in de praktijk ervaren dat leerlingen baat hebben bij veel lestijd. In het algemeen is verlenging van de leertijd een trend, zoals bij de ontwikkeling van de brede school.

Zoals eerder voorgesteld krijgen scholen meer vrijheid om de tijd in te vullen. De huidige urenverdeling onder- en bovenbouw (3520 uur voor groep 1 t/m 4 en 4000 uur voor groep 5 t/m 8) wordt losgelaten. Scholen kunnen kiezen voor de huidige urenindeling of bijvoorbeeld de lestijden voor de onder- en bovenbouw gelijk trekken. Leerlingen krijgen dan 940 uur per jaar les.

Het streven is het wetsvoorstel per 1 augustus 2003 in te laten gaan.