Dit is een origineel persbericht. (minocw.nl)
5 juli 2001
Vierdaagse lesweek mogelijk voor groep 1 en 2
Vijfdaagse schoolweek in het basisonderwijs
Het kabinet houdt vast aan het besluit om een vijfdaagse schoolweek
als uitgangspunt in het basisonderwijs te hanteren. Een royale
onderwijstijd is een noodzakelijke voorwaarde om iedereen voor te
bereiden op de kennisintensieve samenleving. Een vijfdaagse schoolweek
biedt daarbij de meeste garantie voor continuïteit in het leerproces.
Daarnaast is de school een belangrijke factor in de structuur van het
dagelijks leven van leerlingen. Scholen krijgen de ruimte om zelf te
bepalen hoe ze de vijfdaagse lesweek inrichten. In groep 1 en 2 kunnen
scholen kiezen voor een vierdaagse lesweek mits het aantal uren in de
latere jaren wordt gecompenseerd.
Dat staat in het voorontwerp van wet dat staatssecretaris naar de
Tweede Kamer heeft gestuurd. Zij reageert daarmee ook op het rapport.
Schooltijden in het basisonderwijs: feiten en fictie. van het
onderzoeksbureau ITS dat gelijktijdig is verzonden. Uit het onderzoek
van ITS blijkt dat een vijfdaagse schoolweek in de landen die zijn
aangesloten bij de OESO het meest voorkomt. Een klein aantal landen
biedt een zesdaagse schoolweek aan. In een paar staten van de
Verenigde Staten komt structureel een vierdaagse schoolweek voor.
Vierdaagse lesweek
Zoals eerder besproken in de Tweede Kamer krijgen de scholen voor
groep 1 en 2 de mogelijkheid af te wijken van de vijfdaagse lesweek.
Als scholen kiezen voor een vierdaagse lesweek is goedkeuring nodig
van de medezeggenschapsraad waarin ook ouders deelnemen. Uit het
onderzoek van ITS blijkt dat een vierdaagse schoolweek voor groep 1 en
2 geen negatieve gevolgen heeft voor leerprestaties. Bijna één op de
vijf scholen kiest voor een wekelijkse dan wel tweewekelijkse
vierdaagse schoolweek voor groep 1 en (soms) 2. De vierdaagse komt
nauwelijks voor bij scholen met veel leerlingen met
onderwijsachterstanden. Deze scholen zijn eerder geneigd langere
schoolweken te plannen, omdat zij in de praktijk ervaren dat
leerlingen baat hebben bij veel lestijd. In het algemeen is verlenging
van de leertijd een trend, zoals bij de ontwikkeling van de brede
school.
Zoals eerder voorgesteld krijgen scholen meer vrijheid om de tijd in
te vullen. De huidige urenverdeling onder- en bovenbouw (3520 uur voor
groep 1 t/m 4 en 4000 uur voor groep 5 t/m 8) wordt losgelaten.
Scholen kunnen kiezen voor de huidige urenindeling of bijvoorbeeld de
lestijden voor de onder- en bovenbouw gelijk trekken. Leerlingen
krijgen dan 940 uur per jaar les.
Het streven is het wetsvoorstel per 1 augustus 2003 in te laten gaan.