Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer:
94

Directie:
voorlichting

06-07-2001

Status:
informatie

Actieprogramma voor scholen primair en voortgezet onderwijs:

Kwaliteit aan de basis

De overheid gaat duidelijke kwaliteitseisen aan onderwijs stellen die ruimte laten voor scholen en voor iedereen (scholen, leraren, ouders en leerlingen) helder maken welke resultaten moeten worden bereikt. In het primair onderwijs komen er concrete kerndoelen (leerstandaarden) en komt er 30 procent vrije ruimte in het huidige programma. Vanaf 2004 wordt onder voorwaarden lumpsum financiering voor basisscholen mogelijk. Voor scholen in het voortgezet onderwijs ontstaat er meer ruimte voor een eigen onderwijskundige invulling. Er komt een omslag naar een onderwijspraktijk waarin de overheid richting geeft om kwaliteit en toegankelijkheid te garanderen en scholen de ruimte hebben om maatwerk en gelijke kansen te bieden en daarover verantwoording af te leggen aan hun omgeving en de rijksoverheid. Dit zijn enkele voorstellen uit 'Kwaliteit aan de basis; een actieprogramma voor scholen', dat minister Hermans en staatssecretaris Adelmund vandaag naar de Tweede Kamer hebben gestuurd. Hierin hebben de bewindslieden de ideeën uit de eerdere onderwijsbeleidsbrieven uitgewerkt. Het gaat om het bieden van de juiste faciliteiten aan scholen. Hiermee wordt recht gedaan aan de ontwikkeling van scholen tot zelfstandige, professionele en eigentijdse organisaties die het maximale uit alle leerlingen halen. Het afgelopen half jaar heeft over de toekomst van het primair en voortgezet onderwijs intensieve interactie plaatsgevonden met het onderwijs en andere belangstellenden: onder andere de groep 'initiatiefrijke scholen', de onderwijsorganisaties, de deelnemers aan de ontwerpwedstrijd en aan het onderwijsdebat op internet.

In het voortgezet onderwijs (basisvorming, vmbo en tweede fase havo/vwo) komen er meer mogelijkheden om in het lesprogramma keuzes te maken op het niveau van de individuele school. De vergelijkbaarheid van scholen blijft via centrale examinering gegarandeerd. De mogelijkheden voor eigen personeelsbeleid worden verder verruimd. In het primair onderwijs komen er eisen die voor iedereen helder maken welke resultaten moeten worden bereikt. In het huidige programma komt 30 procent vrije ruimte voor basisscholen. De vrije ruimte stelt scholen in staat het onderwijs beter aan te passen aan de kenmerken van individuele leerlingen en de wensen van ouders. De commissie Wijnen doet in december 2001 voorstellen voor nieuwe en concreter geformuleerde kerndoelen in het basisonderwijs (leerstandaarden). De huidige bekostiging van basisscholen zal stapsgewijs plaatsmaken voor lumpsum financiering. Een eerste stap is een verdere verruiming van het schoolbudget. Volledige bestedingsvrijheid door invoering van lumpsum moet in 2004 onder voorwaarden mogelijk zijn voor basisscholen. In deze kabinetsperiode zullen de voorwaarden en instrumenten voor een verantwoorde invoering worden ontwikkeld. Verdere versterking van besturen in het basisonderwijs wordt gestimuleerd.


Zie ook:
Bijlage 94
Bijlage 94a
Bijlage 94b