persbericht
Nummer:
94
Directie:
voorlichting
06-07-2001
Status:
informatie
Actieprogramma voor scholen primair en voortgezet onderwijs:
Kwaliteit aan de basis
De overheid gaat duidelijke kwaliteitseisen aan onderwijs stellen die
ruimte laten voor scholen en voor iedereen (scholen, leraren, ouders
en leerlingen) helder maken welke resultaten moeten worden bereikt. In
het primair onderwijs komen er concrete kerndoelen (leerstandaarden)
en komt er 30 procent vrije ruimte in het huidige programma. Vanaf
2004 wordt onder voorwaarden lumpsum financiering voor basisscholen
mogelijk. Voor scholen in het voortgezet onderwijs ontstaat er meer
ruimte voor een eigen onderwijskundige invulling. Er komt een omslag
naar een onderwijspraktijk waarin de overheid richting geeft om
kwaliteit en toegankelijkheid te garanderen en scholen de ruimte
hebben om maatwerk en gelijke kansen te bieden en daarover
verantwoording af te leggen aan hun omgeving en de rijksoverheid.
Dit zijn enkele voorstellen uit 'Kwaliteit aan de basis; een
actieprogramma voor scholen', dat minister Hermans en staatssecretaris
Adelmund vandaag naar de Tweede Kamer hebben gestuurd. Hierin hebben
de bewindslieden de ideeën uit de eerdere onderwijsbeleidsbrieven
uitgewerkt. Het gaat om het bieden van de juiste faciliteiten aan
scholen. Hiermee wordt recht gedaan aan de ontwikkeling van scholen
tot zelfstandige, professionele en eigentijdse organisaties die het
maximale uit alle leerlingen halen. Het afgelopen half jaar heeft over
de toekomst van het primair en voortgezet onderwijs intensieve
interactie plaatsgevonden met het onderwijs en andere
belangstellenden: onder andere de groep 'initiatiefrijke scholen', de
onderwijsorganisaties, de deelnemers aan de ontwerpwedstrijd en aan
het onderwijsdebat op internet.
In het voortgezet onderwijs (basisvorming, vmbo en tweede fase
havo/vwo) komen er meer mogelijkheden om in het lesprogramma keuzes te
maken op het niveau van de individuele school. De vergelijkbaarheid
van scholen blijft via centrale examinering gegarandeerd. De
mogelijkheden voor eigen personeelsbeleid worden verder verruimd.
In het primair onderwijs komen er eisen die voor iedereen helder maken
welke resultaten moeten worden bereikt. In het huidige programma komt
30 procent vrije ruimte voor basisscholen. De vrije ruimte stelt
scholen in staat het onderwijs beter aan te passen aan de kenmerken
van individuele leerlingen en de wensen van ouders. De commissie
Wijnen doet in december 2001 voorstellen voor nieuwe en concreter
geformuleerde kerndoelen in het basisonderwijs (leerstandaarden). De
huidige bekostiging van basisscholen zal stapsgewijs plaatsmaken voor
lumpsum financiering. Een eerste stap is een verdere verruiming van
het schoolbudget. Volledige bestedingsvrijheid door invoering van
lumpsum moet in 2004 onder voorwaarden mogelijk zijn voor
basisscholen. In deze kabinetsperiode zullen de voorwaarden en
instrumenten voor een verantwoorde invoering worden ontwikkeld.
Verdere versterking van besturen in het basisonderwijs wordt
gestimuleerd.
Zie ook:
Bijlage 94
Bijlage 94a
Bijlage 94b