5 Juli 2000
3.843.000 klanten voor Proximus, waarvan 96% actief
Brussel, 4 juli 2001 - Op 30 juni 2001 telde Proximus 3.843.000 klanten, of 181.000 meer dan op 31 maart 2001. In absolute cijfers mocht de operator dus een gemiddelde vooruitgang noteren van meer dan 60.000 klanten per maand in de loop van het 2de kwartaal, traditioneel een kalmere periode. Op basis van haar eigen verificaties uitgevoerd in de maand mei, schat Proximus dat 96% van haar klanten actief zijn, d.w.z. dat zij effectief hebben gebeld of een oproep ontvangen of een SMS-bericht verstuurd in de loop van de voorbije drie maanden.
In maart van dit jaar voerde Proximus het begrip "actieve klant" in om
een getrouwere analyse te kunnen maken van de markt en deze
prestaties. Door het succes van de vooraf betaalde kaart in zowel
België als het buitenland wordt marktomvang globaal overschat, doordat
een aantal bestaande klanten een tweede vooraf betaalde kaart
aankochten om te profiteren van het belkrediet dat werd aangeboden
tijdens de promotieperiode.
In de maand mei bedroeg het globale percentage actieve
Proximus-klanten 96 % (98% van de abonnees, 94% van de
Pay&Go-klanten), of precies evenvaal als bij de vorige meting in
februari. Voortaan kan dit percentage actieve klanten worden beïnvloed
door promotieperiodes en de marktevolutie. Onder actieve klant
verstaat Proximus iedere GSM bezitter die gedurende de laatste drie
maanden effectief belde, een oproep ontving of een SMS-bericht
verstuurde.
Dit percentage van 96 % overtreft het Europese geschatte gemiddelde.
De verklaring hiervoor is het relatief kleine aantal vooraf betalende
klanten bij Proximus ten opzichte van het aantal abonnees: in het
klantenbestand van Proximus zijn de 2.092.000 Pay&Go-kaartengebruikers
goed voor 54%, terwijl de Belgische markt gemiddeld iets meer dan 60%
gebruikers van de voorafbetaalde kaart telt.
Het succes van Proximus is te verklaren door zowel de
aantrekkingskracht van de mobiele telefonie als de kwaliteit van het
netwerk en de diensten van Proximus. De kwaliteit van het Proximus
netwerk werd trouwens ook bevestigd in het juli-augustusnummer van het
consumentenmagazine `Test Aankoop'. Uit een vergelijkende studie
(onderzoek in april van dit jaar) tussen de verschillende Belgische
mobiele operatoren krijgt Proximus een `eervolle vermelding' ten
opzichte van zijn beide concurrenten, zowel inzake bedekking (kan men
overal in België bellen of gebeld worden?) als inzake
gesprekskwaliteit (is de stem goed verstaanbaar en natuurlijk?).