Vlaamse Volksunie

Faillissementswet zet evenwichten in het economisch leven op de helling (05/07/01)

Bij de hervorming van de faillissementswet en de wet op het gerechtelijk akkoord in 1997 nam de wetgever zich voor om na enige tijd de nieuwe wet te evalueren. Het regeringsontwerp nr. 1132 tot wijziging van de faillissementswet van 8 augustus 1997, de wet van 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk akkoord en het Wetboek van Vennootschappen past in deze doelstelling.
De bepalingen die betrekking hebben op de wet gerechtelijk akkoord werden afgesplitst van de faillissementswet. Ze zullen pas later besproken worden. De Commissie handelsrecht keurde het sterk geamendeerde ontwerp goed op 5 juli 2001.

De bedoeling van de regering betond er in hoofdzaak in om een aantal technische doelstellingen door te voeren zonder aan het huidig voorgestelde juridische bouwwerk te raken.

Bij aandachtige lezing van het ontwerp bleek het om meer dan technische aanpassingen te gaan.
Het wetsontwerp strekt er immers toe de verschoonbaarheid van de gefailleerde en zelfs van de borg ernstig te vergemakkelijken. Verschoonbaarheid betekent dat een gefailleerde niet meer kan vervolgd worden door zijn schuldeisers. Het ontwerp stapt over naar een vrijwel automatische verschoonbaarheid van de gefailleerde. De VU-kamerleden Bourgeois en Van Hoorebeke hebben zich verzet tegen een (quasi) automatische verschoonbaarheid. Zij hebben gewezen op het feit dat de verschoonbaarheid een gunst moet zijn, die facultatief kan verleend worden aan de gefailleerde die deze gunst vraagt en verdient. In het economisch leven moeten de evenwichten in acht genomen worden: een ongelukkige gefailleerde te goeder trouw verdient onmiskenbaar een tweede kans, maar ook de belangen van de schuldeisers moeten gevrijwaard worden. De (quasi-automatische) verschoonbaarheid van de gefailleerde betekent bovendien het faillissement van de wet op het gerechtelijk akkoord. Welke handelaar zal bereid zijn om de zware procedure van het gerechtelijk akkoord te doorlopen, als hij, verschoonbaar verklaard na faillissement, opnieuw kan starten zonder lasten uit het verleden?

Bourgeois en Van Hoorebeke wezen erop, hierin gesteund o.m. door Unizo, dat een automatische verschoonbaarheid van de borg ongewenste effecten op het economisch leven zou hebben.

Een borg uit vrijgevigheid zal voortaan door de rechtbank van zijn resterende schulden ontslagen worden, behalve wanneer hij zijn onvermogen op bedriegeijke wijze heeft geregeld. De bezwaren van de VU-kamerleden blijven overeind. Een dergelijke bepaling is niet opportuun. De kredietmarkt zal lijden onder deze nieuwe bepaling. In de praktijk zal de borgtocht bovendien gemakkelijk omzeild worden door een overeenkomst te sluiten met twee hoofdelijke schuldenaars in plaats van met een schuldenaar en een borg, of door een abstracte garantie te bedingen. De regering ging in op de argumentatie van de VU-kamerleden dat de verschoonbaarheid van de rechtspersoon een absurditeit is, o.a. omdat de bestuurders van een verschoonbaar verklaarde rechtspersoon van meet af aan geconfronteerd worden met een ontoereikend maatschappelijk kapitaal.

Dit neemt niet weg dat de VU-kamerleden een aantal technische innovaties toejuichen:


1. De onafhankelijkheid van de curator wordt versterkt..


2. Formaliteiten worden afgeschaft of vereenvoudigd. De curator legt nog slechts één keer de eed af, m.n. bij de inschrijving op de lijst van de curatoren, en hij moet minder frequent rapporteren, zodat zijn administratieve taak verlicht wordt.


3. De realisatie van de activa kan vlotter gebeuren. Door een VU-amendement werd de mogelijkheid om over te gaan tot een onmiddellijke realisering van de activa uitgebreid. Een ander VU-amendement ligt aan de basis van de vereenvoudiging van de realisatie. De curator zal voortaan kunnen verkopen na de sluiting van het proces-verbaal van verifikatie, zonder dat een machtiging van de rechtbank vereist is.


4. Door de inbreng van regeringscommissaris Zenner zal de fraude doeltreffender aangepakt kunnen worden.

Andere kansen tot modernisering werden echter gemist.

Een amendement van de VU-kamerleden om het monopolie van de Deposito- en Consignatiekas af te schaffen werd niet aanvaard. Het amendement stelde voor de curatoren toe te laten de gelden op een rubriekrekening bij een erkende bank te storten. Bourgeois en Van Hoorebeke stelden de onaangepaste dienstverlening van de Deposito- en Cosignatiekas aan de kaak, die absoluut niet modern functioneert en die ondoorzichtige valutadata toepast. Een hoorzitting met personeeelsleden van de Deposito-en Consignatiekas illustreerde dat ten overvloede. De pijnlijke discrepantie tussen deze oubollige instelling en de noden van de praktijk ontlokte bij een commissie-lid die tot de meerderheid behoort, de bedenking dat hij het amendement erg genegen was, maar dat hij zich moest neerleggen bij de stelling van de regering.

Geert Bourgeois en Karel Van Hoorebeke stelden voor de verplichting in hoofde van de curator om de bijzonder omslachtige procedure bij ontslag van beschermde werknemers af te schaffen. Het amendement beoogde op die manier de ontolereerbare discriminatie van niet-beschermde werknemers in geval van collectief ontslag af te schaffen. Een dergelijke ongelijke behandeling van werknemers heeft immers geen enkele reden van bestaan wanneer alle werknemers tezelfdertijd ontslagen worden. Wellicht verkoos de meerderheid het Arbitragehof te horen zeggen dat de bestaande regeling ongrondwettig is.

Auteur:
VU-kamerfractie
Geert Bourgeois, Karel Van Hoorebeke, kamerleden

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@vu.be
Url: www.vu.be