Persbericht
993592800
Dit is een gezamenlijk persbericht van Anova Zorgverzekeringen,
gemeente Utrecht en provincie Utrech
TASKFORCE INGESTELD OM WACHTLIJSTEN IN DE ZORG VERDER TERUG TE DRINGEN
Om de problemen van te langzaam verdwijnende wachtlijsten voor zorg in de provincie Utrecht op te lossen, wordt vandaag een regionale taskforce ingesteld. Deze taskforce bestaat uit een drie bestuurders en een adviseur, die gezamenlijk krachtige acties op touw zetten om een flinke reductie van de wachtlijst voor verzorging en verpleging te bereiken. Wachtlijsten zijn momenteel een algemeen maatschappelijk probleem. Vandaar dat in de taskforce verschillende partijen deelnemen: Dick Hoek (algemeen directeur Anova Zorgverzekeringen), Annie Kamp (gedeputeerde Zorg provincie Utrecht), Toon Gispen (wethouder welzijn gemeente Utrecht) en Dick Herfst (bestuurslid Stichting Zorg en Arbeidsmarkt) als adviseur.
Veel inspanningen, weinig reductie
De aanleiding om deze taskforce in te stellen is dat in Utrecht de
wachtlijsten het afgelopen jaar, ondanks de financiële inspanningen
die gepleegd zijn, slechts met 15% afgenomen zijn. Landelijk gezien
is dat een laag percentage. In overleg met de landelijke
wachtlijstbrigade volgt daar met deze taskforce nu een krachtige
actie op. In de provincie Utrecht staan in totaal 7000 ouderen op
de wachtlijst voor zorg. Een groot deel van de mensen op de
wachtlijst kreeg het afgelopen jaar overigens wel
overbruggingszorg. De wachtlijst geeft naar 'soort zorg' wel
verschillen te zien:
* In de verpleeghuiszorg zijn de wachtlijsten beperkt. In deze
sector speelt echter wel het probleem van onderbenutting: door
personeelstekorten staan er bedden leeg omdat er onvoldoende
handen aan het bed zijn.
* Voor verzorgingshuiszorg bestaat een omvangrijke wachtlijst. Hier
is sprake van zowel een capaciteitsprobleem als
personeelstekorten.
* De wachtlijst voor thuiszorg is ook lang. Hierbij gaat het vooral
om 'lichtere' zorg. Deze lijst is geheel terug te voeren op
personele problemen.
Diverse acties op touw zetten
De taskforce zal verschillende acties ondernemen om de wachtlijsten
te reduceren. Zo zullen instellingen aangeschreven worden om toch
vooral de mogelijkheden van capaciteitsvergroting te onderzoeken en
knelpunten en obstakels daarbij te inventariseren. Gemeenten en
woningbouwcorporaties zullen worden benaderd, hen wordt gevraagd
mee te werken bij vinden van bouwgrond voor instellingen of
geclusterde woningen. Ook zal geprobeerd worden bureaucratische
belemmeringen weg te werken; vaak duurt het realiseren van 'nieuwe
bedden' jaren, vanwege allerlei voorschriften. Om de personele
problemen terug te dringen worden de wervingscampagnes
gecontinueerd. Naast de werving van nieuw personeel, wordt ingezet
op behoud van het huidige personeel en het terugdringen van het
ziekteverzuim. Ook de Regionale Indicatie Organen (RIO's) spelen
een belangrijke rol, samen met hen zullen de individuele
wachtlijsten bekeken worden; landelijk onderzoek laat zien dat veel
ouderen op de wachtlijst voor verzorgingshuiszorg tevreden zijn met
de thuiszorg die nu als overbrugging wordt gegeven. Voor de langere
termijn werkt het zorgkantoor aan een model voor integrale
wachtlijstregistratie. Voordeel van dit systeem is dat steeds
actuele gegevens beschikbaar zijn. Met al deze maatregelen wil de
taskforce onder het motto "iedere wachtende is er één teveel" snel
een reductie van de wachtlijst realiseren.