Provincie Utrecht

Persbericht
993592800

Dit is een gezamenlijk persbericht van Anova Zorgverzekeringen, gemeente Utrecht en provincie Utrech
TASKFORCE INGESTELD OM WACHTLIJSTEN IN DE ZORG VERDER TERUG TE DRINGEN

Om de problemen van te langzaam verdwijnende wachtlijsten voor zorg in de provincie Utrecht op te lossen, wordt vandaag een regionale taskforce ingesteld. Deze taskforce bestaat uit een drie bestuurders en een adviseur, die gezamenlijk krachtige acties op touw zetten om een flinke reductie van de wachtlijst voor verzorging en verpleging te bereiken. Wachtlijsten zijn momenteel een algemeen maatschappelijk probleem. Vandaar dat in de taskforce verschillende partijen deelnemen: Dick Hoek (algemeen directeur Anova Zorgverzekeringen), Annie Kamp (gedeputeerde Zorg provincie Utrecht), Toon Gispen (wethouder welzijn gemeente Utrecht) en Dick Herfst (bestuurslid Stichting Zorg en Arbeidsmarkt) als adviseur.

Veel inspanningen, weinig reductie
De aanleiding om deze taskforce in te stellen is dat in Utrecht de wachtlijsten het afgelopen jaar, ondanks de financiële inspanningen die gepleegd zijn, slechts met 15% afgenomen zijn. Landelijk gezien is dat een laag percentage. In overleg met de landelijke wachtlijstbrigade volgt daar met deze taskforce nu een krachtige actie op. In de provincie Utrecht staan in totaal 7000 ouderen op de wachtlijst voor zorg. Een groot deel van de mensen op de wachtlijst kreeg het afgelopen jaar overigens wel overbruggingszorg. De wachtlijst geeft naar 'soort zorg' wel verschillen te zien:

* In de verpleeghuiszorg zijn de wachtlijsten beperkt. In deze sector speelt echter wel het probleem van onderbenutting: door personeelstekorten staan er bedden leeg omdat er onvoldoende handen aan het bed zijn.

* Voor verzorgingshuiszorg bestaat een omvangrijke wachtlijst. Hier is sprake van zowel een capaciteitsprobleem als personeelstekorten.

* De wachtlijst voor thuiszorg is ook lang. Hierbij gaat het vooral om 'lichtere' zorg. Deze lijst is geheel terug te voeren op personele problemen.

Diverse acties op touw zetten
De taskforce zal verschillende acties ondernemen om de wachtlijsten te reduceren. Zo zullen instellingen aangeschreven worden om toch vooral de mogelijkheden van capaciteitsvergroting te onderzoeken en knelpunten en obstakels daarbij te inventariseren. Gemeenten en woningbouwcorporaties zullen worden benaderd, hen wordt gevraagd mee te werken bij vinden van bouwgrond voor instellingen of geclusterde woningen. Ook zal geprobeerd worden bureaucratische belemmeringen weg te werken; vaak duurt het realiseren van 'nieuwe bedden' jaren, vanwege allerlei voorschriften. Om de personele problemen terug te dringen worden de wervingscampagnes gecontinueerd. Naast de werving van nieuw personeel, wordt ingezet op behoud van het huidige personeel en het terugdringen van het ziekteverzuim. Ook de Regionale Indicatie Organen (RIO's) spelen een belangrijke rol, samen met hen zullen de individuele wachtlijsten bekeken worden; landelijk onderzoek laat zien dat veel ouderen op de wachtlijst voor verzorgingshuiszorg tevreden zijn met de thuiszorg die nu als overbrugging wordt gegeven. Voor de langere termijn werkt het zorgkantoor aan een model voor integrale wachtlijstregistratie. Voordeel van dit systeem is dat steeds actuele gegevens beschikbaar zijn. Met al deze maatregelen wil de taskforce onder het motto "iedere wachtende is er één teveel" snel een reductie van de wachtlijst realiseren.