Persbericht MeesPierson N.V.

KLM

MeesPierson Actueel
KPN's race tegen de schuldenklok
Lusten en lasten van cultureel erfgoed Schroder ISF Emerging Markets Fund
W.P. Stewart en Comgest bieden beleggers houvast Aandelen nog altijd licht overwogen
Ook langetermijnbeleggers moeten actief beleggen UBS behoort tot favorieten in financiële sector

Efficiënte hoogvlieger

Om een toonaangevende partij te blijven, moet KLM samen met een sterke Europese partner deel gaan uitmaken van een mondiale luchtvaartalliantie, omdat de thuismarkt te klein is. Besprekingen met Alitalia en British Airways hadden vooralsnog geen resultaat. Om kosten te besparen startte KLM Operatie Baseline, die inmiddels vruchten afwerpt. Over het boekjaar 2000/2001 behaalde KLM een nettowinst van 77 miljoen. De onderneming heeft circa 30.000 medewerkers in dienst.

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft een vloot van ruim 125 vliegtuigen met een gemiddelde leeftijd van acht jaar, wat jong is voor een vliegtuigvloot. In het boekjaar 1999/2000 vervoerde KLM 15,7 miljoen passagiers en 621.000 ton vracht en post. In internationaal vervoer in tonkilometers komt KLM op de zevende plaats van de ruim tweehonderd IATA-maatschappijen.

Tegenvallende resultaten
KLM boekte over het afgelopen boekjaar een nettowinst van 77 miljoen, terwijl analisten gemiddeld 114 miljoen hadden verwacht. De nettowinst per aandeel kwam uit op 1,56. Het bedrijfsresultaat verdrievoudigde bijna tot 277 miljoen. Het resultaat uit deelnemingen was met een verlies van 21 miljoen echter veel lager dan verwacht, voornamelijk door tegenvallende resultaten bij Martinair. De bedrijfsinkomsten stegen met 11% tot 664 miljoen. Dankzij het kostenbesparingsprogramma Baseline bleef de stijging van de bedrijfslasten, exclusief brandstofkosten, beperkt tot 2%. Inclusief brandstofkosten bedroeg de stijging 8%. De brandstofkosten, 16% van de totale bedrijfslasten, stegen met 60% vanwege hogere brandstofprijzen en een hogere dollarkoers. Dat de resultaten tegenvielen, was vooral het gevolg van de verslechterde marktomstandigheden in het vierde kwartaal, vooral in maart.

Allianties noodzakelijk
Afgelopen boekjaar beëindigde KLM de joint venture met Alitalia om vervolgens gesprekken te voeren met British Airways, die uiteindelijk op niets uitliepen. KLM richt zich naast een volledige fusie met een Europese partner, waarvoor het zich nog enige tijd gunt, ook op andere vormen van samenwerking. Op het gebied van onderhoud is KLM verdere onderhandelingen aangegaan met United Technologies Corporation om een wereldwijd netwerk voor onderhoud aan de vliegtuigen op te richten. Sinds 1997 werkt KLM samen met de Noorse luchtvaartmaatschappij Braathens, waarin het een belang heeft van 30%. In 1999 leed Braathens verlies. In 2000 boekte het dankzij een buitengewone bate weer winst, maar de vooruitzichten zijn somber. In februari van dit jaar uitten de Noren hun ontevredenheid over de samenwerking. Onlangs maakte KLM bekend dat het besloten heeft het belang in Braathens te verkopen. Het Scandinavische SAS biedt ruim 40 miljoen voor het belang. Wij verwachten dat KLM een gering boekverlies van zo'n 5 miljoen zal melden. KLM blijft overigens op vier steden in Noorwegen vliegen.

Vooruitzichten
KLM heeft het afgelopen jaar de winstgevendheid aanzienlijk verbeterd door kostenbesparingen, sanering van Europese routes en een beperkte capaciteitsgroei. KLM is een van de meest efficiënte luchtvaartmaatschappijen in Europa. Verdere groei moet dan ook gezocht worden in een Europese alliantie. In het vierde kwartaal ondervond KLM de eerste effecten van de economische teruggang en de vooruitzichten zijn nog onzeker, zeker voor het eerste kwartaal van het lopende boekjaar. Ook blijven de brandstofprijzen hoog. Op basis van de winsttaxatie van het lopende boekjaar is KLM hoog gewaardeerd. Ook met een koers-winstverhouding van 15 op basis van de winst over 2002 heeft het een wat hogere waardering dan het gemiddelde van de Europese luchtvaartmaatschappijen. Wij vinden de aandelen echter goed gewaardeerd en handhaven onze neutrale opinie. Zodra er nieuwe of hernieuwde besprekingen plaatsvinden met andere partijen zal de koers weer opveren. De technische analyse geeft aan dat het aandeel in een consolidatiefase zit.