KLM
MeesPierson Actueel
KPN's race tegen de schuldenklok
Lusten en lasten van cultureel erfgoed Schroder ISF Emerging Markets Fund
W.P. Stewart en Comgest bieden beleggers houvast Aandelen nog altijd licht overwogen
Ook langetermijnbeleggers moeten actief beleggen UBS behoort tot favorieten in financiële sector
Efficiënte hoogvlieger
Om een toonaangevende partij te blijven, moet KLM samen met een sterke
Europese partner deel gaan uitmaken van een mondiale
luchtvaartalliantie, omdat de thuismarkt te klein is. Besprekingen met
Alitalia en British Airways hadden vooralsnog geen resultaat. Om
kosten te besparen startte KLM Operatie Baseline, die inmiddels
vruchten afwerpt. Over het boekjaar 2000/2001 behaalde KLM een
nettowinst van 77 miljoen. De onderneming heeft circa 30.000
medewerkers in dienst.
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft een vloot van ruim 125 vliegtuigen
met een gemiddelde leeftijd van acht jaar, wat jong is voor een
vliegtuigvloot. In het boekjaar 1999/2000 vervoerde KLM 15,7 miljoen
passagiers en 621.000 ton vracht en post. In internationaal vervoer in
tonkilometers komt KLM op de zevende plaats van de ruim tweehonderd
IATA-maatschappijen.
Tegenvallende resultaten
KLM boekte over het afgelopen boekjaar een nettowinst van 77 miljoen,
terwijl analisten gemiddeld 114 miljoen hadden verwacht. De nettowinst
per aandeel kwam uit op 1,56. Het bedrijfsresultaat verdrievoudigde
bijna tot 277 miljoen. Het resultaat uit deelnemingen was met een
verlies van 21 miljoen echter veel lager dan verwacht, voornamelijk
door tegenvallende resultaten bij Martinair. De bedrijfsinkomsten
stegen met 11% tot 664 miljoen. Dankzij het kostenbesparingsprogramma
Baseline bleef de stijging van de bedrijfslasten, exclusief
brandstofkosten, beperkt tot 2%. Inclusief brandstofkosten bedroeg de
stijging 8%. De brandstofkosten, 16% van de totale bedrijfslasten,
stegen met 60% vanwege hogere brandstofprijzen en een hogere
dollarkoers. Dat de resultaten tegenvielen, was vooral het gevolg van
de verslechterde marktomstandigheden in het vierde kwartaal, vooral in
maart.
Allianties noodzakelijk
Afgelopen boekjaar beëindigde KLM de joint venture met Alitalia om
vervolgens gesprekken te voeren met British Airways, die uiteindelijk
op niets uitliepen. KLM richt zich naast een volledige fusie met een
Europese partner, waarvoor het zich nog enige tijd gunt, ook op andere
vormen van samenwerking. Op het gebied van onderhoud is KLM verdere
onderhandelingen aangegaan met United Technologies Corporation om een
wereldwijd netwerk voor onderhoud aan de vliegtuigen op te richten.
Sinds 1997 werkt KLM samen met de Noorse luchtvaartmaatschappij
Braathens, waarin het een belang heeft van 30%. In 1999 leed Braathens
verlies. In 2000 boekte het dankzij een buitengewone bate weer winst,
maar de vooruitzichten zijn somber. In februari van dit jaar uitten de
Noren hun ontevredenheid over de samenwerking. Onlangs maakte KLM
bekend dat het besloten heeft het belang in Braathens te verkopen. Het
Scandinavische SAS biedt ruim 40 miljoen voor het belang. Wij
verwachten dat KLM een gering boekverlies van zo'n 5 miljoen zal
melden. KLM blijft overigens op vier steden in Noorwegen vliegen.
Vooruitzichten
KLM heeft het afgelopen jaar de winstgevendheid aanzienlijk verbeterd
door kostenbesparingen, sanering van Europese routes en een beperkte
capaciteitsgroei. KLM is een van de meest efficiënte
luchtvaartmaatschappijen in Europa. Verdere groei moet dan ook gezocht
worden in een Europese alliantie. In het vierde kwartaal ondervond KLM
de eerste effecten van de economische teruggang en de vooruitzichten
zijn nog onzeker, zeker voor het eerste kwartaal van het lopende
boekjaar. Ook blijven de brandstofprijzen hoog. Op basis van de
winsttaxatie van het lopende boekjaar is KLM hoog gewaardeerd. Ook met
een koers-winstverhouding van 15 op basis van de winst over 2002 heeft
het een wat hogere waardering dan het gemiddelde van de Europese
luchtvaartmaatschappijen. Wij vinden de aandelen echter goed
gewaardeerd en handhaven onze neutrale opinie. Zodra er nieuwe of
hernieuwde besprekingen plaatsvinden met andere partijen zal de koers
weer opveren. De technische analyse geeft aan dat het aandeel in een
consolidatiefase zit.