5-7-2001
Toyota introduceert de RAV4 diesel
Toyota breidt het leveringsprogramma van de succesvolle RAV4 Sports
Utility Vehicle voor het eerst uit met dieseluitvoeringen.
De RAV4 D4-D, die is uitgerust met Toyotas nieuwste, zeer moderne
common rail dieseltechnologie, zal vanaf herfst 2001 als 3- en 5-deurs
uitvoering in Europa leverbaar zijn. De wagen biedt uitstekende
prestaties, in combinatie met een ongekende souplesse en een zeer laag
brandstofverbruik.
De introductie van dieseluitvoeringen stelt Toyota in staat het succes
van de RAV4 uit te breiden naar een nieuwe, snel groeiende markt. De
totale verkopen van dieselaangedreven personenautos in Europa zullen
in 2003 naar verwachting zon vijf miljoen eenheden bedragen.
Uitstekende prestaties
De nieuwe uitvoeringen van de RAV4 worden voorzien van de 2.0 liter
Toyota D4-D common rail dieselmotor van de nieuwste generatie. Deze
levert 85 kW (116 DIN-pk) bij 4.000 omw/min en biedt een constant
koppel van 250 Nm in het gebied van 1.800 tot 3.000 omw/min.
Het vermogen is in vergelijking tot de eerder geïntroduceerd 2.0 liter D4-D motor toegenomen door montage van een turbo met variabele leidschoepen. Bovendien is de motor schoner door toepassing van koeling van het uitlaatgasrecirculatiesysteem. De nieuwe RAV4 D4-D voldoet ruimschoots aan de Euro 3-emissienormen.
Het hoge koppel en het lage brandstofverbruik van de D4-D dragen bij
aan de indrukwekkende lijst met pluspunten van de RAV4 de modieuze
Sports Utility Vehicle die zich zowel op de weg als in het terrein
thuis voelt.
Het brandstofverbruik is zeer laag 7,1 liter per 100 km voor zowel de
3- als de 5-deurs uitvoering (gecombineerd). Toch zijn de prestaties
uitstekend de topsnelheid bedraagt 170 km/h en de acceleratie tot 100
km/h kost slechts 12,1 seconden.
De nieuwe RAV4 uitvoeringen met D4-D common rail dieselmotor wordt
altijd geleverd in combinatie met permanente vierwielaandrijving en
een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
De nieuwe RAV4
Sinds de RAV4 afgelopen zomer in Europa werd geïntroduceerd, is het
opnieuw een van de meest populaire modellen in het kleine SUV-segment,
waardoor Toyotas verkoopdoelstellingen zelfs zijn overtroffen.
De nieuwe RAV4 biedt meer ruimte, betere prestaties, betere rijeigenschappen en een lager brandstofverbruik dan andere autos in dit segment. Tot nu toe is de RAV4 leverbaar met een 1.8 liter benzinemotor in combinatie met tweewielaandrijving of met een 2.0 liter benzinemotor in combinatie met vierwielaandrijving.
Sinds de introductie zijn er in minder dan 12 maanden meer dan 30.000
nieuwe RAV4s in Europa verkocht, waarvan bijna 70% in de 5-deurs
uitvoering.
Een groeiend marktaandeel voor dieselmodellen
Het marktaandeel voor autos met dieselmotor blijft snel groeien en
naar verwachting zullen er in 2003 meer dan vijf miljoen per jaar
verkocht gaan worden. De belangrijkste markten voor diesel zijn
Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië; in elk van deze landen worden
jaarlijks meer dan 750.000 autos met dieselmotor verkocht. Oostenrijk,
Frankrijk, België en Spanje kennen het grootste marktaandeel voor
autos met dieselmotor. In deze landen is meer dan 50% van de nieuw
verkochte autos voorzien van een dieselmotor.
Het Sports Utility Vehicle-segment heeft zich altijd al gekenmerkt
door een grote populariteit van de dieseluitvoeringen. Meer dan 50%
van alle SUVs is voorzien van een dieselmotor. Vorig jaar zijn er
ongeveer 600.000 SUVs verkocht in Europa.
In het marktsegment voor compacte SUVs was het aandeel
dieseluitvoeringen vorig jaar echter ongeveer 30% van de 250.000
verkochte exemplaren. Dit is vooral terug te voeren op het meer
sportieve karakter van dit segment en op het feit dat een van de
bestsellers in dit segment, de RAV4, tot op heden niet verkrijgbaar
was met een dieselmotor.
De dieselmotor waarmee de nieuwe uitvoeringen van de RAV4 zijn
uitgerust is de nieuwste versie van de zeer succesvolle Toyota D4-D
hogedruk common railmotor.
De D4-D, die werd geïntroduceerd in de uiterst succesvolle Avensis,
staat bekend als een van de meest moderne dieselmotoren die thans op
de markt zijn. Motoren met D4-D technologie worden nu toegepast in de
Avensis, Avensis Verso, Corolla, Land Cruiser en Previa.
Binnenkort zullen verdere toepassingen van de D4-D technologie worden
bekendgemaakt.
Meer vermogen
De 2.0 liter D4-D common rail dieselmotor in de RAV4 biedt
topprestaties in combinatie met de breedste koppelkromme die tot nu
toe is gerealiseerd.
De 1CD-FTV motor is een 1.995 cm3 motor met vier cilinders, 16
kleppen, turbocompressor en intercooler, die een maximum vermogen van
85 kW (116 DIN-pk) bij 4.000 omw/min en een maximum koppel van 250 Nm
in het gebied van 1.800 tot 3.000 omw/min levert. De boring bedraagt
82,2 mm en de slag 94,0 mm.
De motor is voorzien van een turbocompressor met variabele
leidschoepen, die ervoor zorgt dat er meer vermogen voorhanden is bij
een lagere uitlaatgasemissie en een lager brandstofverbruik. Het
koppel bij lage toerentallen is vergroot voor een beter rijgedrag.
De vermogenswinst wordt verkregen door de instroomsnelheid van het
uitlaatgas in de turbocompressor continu te regelen naar gelang de
belasting van de motor.
De snelheid van de turbine is afhankelijk van de stroomsnelheid van
het uitlaatgas door het schoepenwiel. De stroomsnelheid van het
uitlaatgas wordt geregeld door de variabele instroomopening van de
turbocompressor.
De elektronische motormodule berekent de optimale turbodruk aan de
hand van een aantal bedrijfsomstandigheden van de motor, zoals de
openingshoek van de smoorklep, het toerental, de atmosferische druk en
de koelvloeistoftemperatuur. De lange levensduur van het turbinehuis
wordt gewaarborgd door de toepassing van corrosiebestendig gietijzer.
Het motorblok is eveneens van een gietijzerlegering, terwijl de
cilinderkop van lichtmetaal is.
De twee bovenliggende nokkenassen (16 kleppen) worden aangedreven door
een getande riem met automatische spanner voor een soepelere, stillere
werking. De vervangingstermijn van de getande riem is verlengd naar
150.000 km om de onderhoudskosten te verlagen.
De krukaspoelie, die is voorzien van een demper die trillingen
reduceert, drijft de multi-V-riem naar de dynamo aan. Het gebruik van
een multi-V-riem met automatische spanner resulteert in een langere
vervangingstermijn en lagere onderhoudskosten.
Verder is het oliefilter verplaatst voor een betere bereikbaarheid en
sneller onderhoud.
Lage uitlaatgasemissie
De 1CD-FTV motor voldoet aan alle Europese stap 3 emissienormen door
de reductie van potentieel schadelijke uitlaatgassen en deeltjes,
dankzij het lagere brandstofverbruik en een efficiëntere verbranding
van de dieselmotor met directe inspuiting.
Verbeteringen aan het uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR) hebben
ervoor gezorgd dat de uitstoot van NOx verder is verminderd. De
EGR-klep wordt bediend met een stappenmotor, waardoor de hoeveelheid
te recirculeren uitlaatgas beter geregeld kan worden. Bovendien is de
EGR-leiding watergekoeld, waardoor de uitlaatgastemperatuur wordt
verminderd en een grotere hoeveelheid uitlaatgas kan worden
gerecirculeerd.
De RAV4 is voorzien van twee katalysatoren, die er mede voor zorgen
dat de RAV4 aan de strenge Euro3-eisen voldoet. Eén katalysator
bevindt zich juist onder het uitlaatspruitstuk en heeft dunwandige
substraten voor een snellere opwarming. Onder de vloer is een grote
oxidatiekatalysator geplaatst, die ook bij lage
uitlaatgas-temperaturen voor een lagere uitlaatgasemissie zorgt.
De motormodule en een fly-by-wire smoorklep zorgen voor een nauwkeurige regeling van de brandstofinspuiting. Er is geen gaskabel.
Lager geluidsniveau en minder trillingen
De technici van Toyota hebben een geavanceerde computergestuurde
analyse (de Finite Element Method) gemaakt van de geluiden en
trillingen in de auto. Aan de hand van de resultaten hiervan zijn deze
tot een minimum gereduceerd.
Het motorblok is verstevigd door de achterzijde opnieuw te ontwerpen,
verstevigingsribben optimaal geplaatst om de dikte van de
cilinderwanden te optimaliseren. Hierdoor wordt niet alleen het
geluidsniveau gereduceerd, maar wordt ook de levensduur van het blok
verlengd. Het luchtfilterhuis is vergroot om de aanzuiggeluiden te
reduceren. Aan de uitlaatzijde is tussen de pijp die vanaf het
spruitstuk naar beneden loopt en de hoofdpijp een flexibele koppeling
geplaatst die de trillingen reduceert.
In de voetenruimte van de voorpassagiers en op de bodemplaat aan de
zijde van het interieur is extra geluiddempend materiaal aangebracht
om het binnendringen van motorgeluiden tegen te gaan.
Werking van common rail
Nog niet zo lang geleden waren dieselmotoren vrij eenvoudig van opzet
met een mechanisch inspuitsysteem onder lage druk, dat brandstof
inspoot in een voorkamer in de cilinderkop, waar de brandstof door de
intense hitte die ontstond door de hoge compressie in één keer tot
ontbranding kwam.
Deze motoren waren zuinig, maar niet zo nauwkeurig en geraffineerd,
met trillingen en een hoog geluidsniveau als gevolg. De verbranding
was niet altijd volledig, waardoor er roet en andere vervuilende
uitlaatgassen ontstonden.
Toyotas common rail-systeem is voorzien van een hogedrukpomp en
intelligente, computergestuurde verstuivers die exact op het juiste
moment de juiste hoeveelheid brandstof in het midden van de
verbrandingskamers inspuiten.
De brandstof wordt onder hoge druk, tot 1350 bar, opgeslagen in een
enkel reservoir de common rail voordat het in de verbrandingskamer
wordt ingespoten. Door de inspuiting onder hoge druk wordt de
brandstof fijner verneveld, met meer vermogen, een schonere
verbranding en een lager brandstofverbruik als gevolg. De exacte
timing en hoeveelheid van de brandstofinspuiting zorgen voor een
betere ontbranding, een schonere verbranding, een lager
brandstofverbruik en schonere uitlaatgassen.
Bovendien zorgt de motormodule ervoor dat enkele microseconden voordat
het mengsel tot ontbranding komt alvast een kleine hoeveelheid
brandstof wordt ingespoten in de verbrandingskamer de zogenaamde
voorinspuiting waardoor een getrapte ontbranding ontstaat. Dit
vermindert de dieselklop van de hoofdverbranding, waardoor de motor
rustiger loopt en soepeler reageert.
De verbranding vindt direct boven de zuigerbodem plaats, waardoor
zowel het vermogen als het rendement toenemen. Alle zuigers zijn van
een aluminiumlegering en zijn voorzien van een geïntegreerde
verbrandingskamer, waarvan de vorm een optimale verbranding en een
maximaal rendement uit de brandstof oplevert.