5-7-2001
TH!NKcity verovert Nederland
De aflevering van de eerste elektrische TH!NKcitys is een feit, drie
overheidsinstellingen en enkele particuliere organisaties kregen de
TH!NK overhandigd uit handen van Hertz Lease.
De belangstelling voor elektrische auto´s groeit.
Automobielfabrikanten beantwoorden aan deze interesse en zoeken naar
toepassingsgebieden voor deze milieuvriendelijke vorm van mobiliteit.
Ford Motor Company is een succesvolle maatschappij die ook op dit
terrein voorop loopt. Vorig jaar werd Ford Motor Company eigenaar van
het Noorse bedrijf TH!NK. Dit bedrijf heeft de stadsauto TH!NKcity
bedacht, ontworpen en gebouwd.
Ford Nederland is importeur van TH!NK. Samen met autoverhuur en
-leasebedrijf Hertz (dat ook tot het Ford-concern behoort) is een
programma opgesteld waarin geïnteresseerde bedrijven of overheden de
TH!NKcity kunnen leasen en huren.
Rijkswaterstaat, de gemeente Rotterdam en een aantal particuliere
organisaties uit de regio Rotterdam toonden tijdens de Rai
belangstelling voor dit leaseprogramma en nemen de TH!NK nu dus
daadwerkelijk in gebruik.
Techniek
De TH!NKcity wordt aangedreven door een driefasen
wisselstroominductiemotor van 27 kilowatt, wat gelijk is aan bijna 45
pk. Deze motor wordt continu gekoeld met water. Hierdoor blijven de
temperaturen in de aandrijflijn constant en de prestaties maximaal. De
motor krijgt zijn stroom van nikkel-cadmiumaccus (NiCd). Negentien
NiCd-modules, ook watergekoeld, produceren ruwweg 11,5 kilowattuur aan
energie. De 114-volt accu levert niet alleen de energie voor de motor,
maar verzorgt ook door middel van een gelijkstroomomvormer het 12-volt
stroomcircuit voor bijvoorbeeld de koplampen en de ruitenwissers. Het
conductieve laadsysteem van de TH!NKcity maakt bijladen eenvoudig.
Klanten kunnen rechtstreeks gebruik maken van elk standaard 220V/16A
of 10A stopcontact en de auto hiermee bijladen via een eenvoudig
toegankelijk stopcontact vlak onder de voorruit.
Bijladen
Het opladen van een volledig lege accu duurt ongeveer acht uur, vijf
uren zijn nodig om een 80 procent lading te krijgen bij 220 volt.
Tijdens het rijden kan de accu deels worden bijgeladen dankzij het
regeneratieve remsysteem. Een- of tweemaal per jaar moet de accu op
een speciale manier worden geladen en worden de systeemvloeistoffen
vervangen. Daarvoor haalt en brengt Hertz de auto bij de klant. De
duurzame NiCd-accus kunnen, mits goed onderhouden, tot 10 jaar mee.
De actieradius van de TH!NKcity is maximaal 85 kilometer volgens de
standaard dynamometercyclus van de Europese Commissie, wat de
industrienorm is. Net als bij alle voertuigen wordt het ware bereik
beïnvloed door verschillende factoren, zoals weersomstandigheden en
rijstijl. Bij een snelheid van 0 tot 20 km/h heeft de TH!NKcity een
groter koppel dan sommige benzineautos in zijn klasse. De krachtige
acceleratie van 0 tot 50 km/h verloopt in 7 seconden en de topsnelheid
is 90 km/h.
De auto is deukbestendig (volledig recyclebare thermoplastische
carrosserie) en geheel roestvrij. De TH!NKcity is verkrijgbaar in
zeven non-metallic kleuren: zwart, felrood, bordeauxrood, diepblauw,
donkergroen, turkoois en graniet.
De elektrische energie voor de TH!NKcity is aanzienlijk goedkoper dan
benzine voor benzineautos. De full operational leaseprijs (36
maanden/15.000 km per jaar) van deze baanbrekende, opmerkelijke en
nul-emissie auto bedraagt 1130,- / Euro 512,77 per maand, inclusief de
accus en inclusief de overheidssteun, die op deze auto van toepassing
is. Het PREVIEW-project in de regio Rijnmond leidt zelfs tot een nog
scherpere leaseprijs.