PRICEWATERHOUSECOOPERS
Adverteren op internet neemt verder toe
De advertentiebestedingen op internet hebben vooralsnog niet te leiden
onder de in 2000 ingezette ICT-recessie. Met een stijging van 85% zijn
de netto bestedingen voor online advertising in 2000 uitgekomen op een
bedrag van fl. 83 miljoen. In 1999 gaven de adverteerders fl. 45
miljoen uit aan deze vorm van advertising.
De cijfers blijken uit het gezamenlijke onderzoek van
PricewaterhouseCoopers, Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB)
en BBC De Media en Reclame Bank. Deze partijen verzamelen jaarlijks de
netto omzetten van de belangrijkste internet-exploitanten in
Nederland.
In vergelijking met PwC/IAB onderzoeken in landen waar online
advertising eenzelfde ontwikkeling doormaakt laat de Nederlandse markt
een geringe afwijking in groei zien van de U.S. (78%). Aanmerkelijk
groter is het verschil met de U.K. waar in 2000 de groei van 1999
overtroffen is (203%).
De onderzoekers signaleren een trend dat de grote exploitanten groter
worden en de kleinere in omvang afnemen. De omzetten vloeien steeds
meer naar een select aantal partijen in de markt.
De ICT-branche (voornamelijk internet en telefonie) was ook in 2000 de grootste groep adverteerders met een aandeel van 34%. Dit cijfer is lager dan de eerder door BBC gepubliceerde 56%. In dit overzicht worden websites namelijk op basis van het type product ingedeeld.
Als tweede grote branche kwam financiële dienstverlening naar voren met een aandeel van 15% en de zakelijke dienstverlening 14%.
Het grootste gedeelte van het online-budget gaat naar buttons en
banners (89%). Voor hyperlinks is een aandeel van 9% gereserveerd.
1. Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen
met:
PricewaterhouseCoopers
Floris van den Dool
020 . 568 41 00
floris.van.den.dool@nl.pwcglobal.com
BBC De Media en Reclamebank
Emilie Zandhuis
020 . 430 91 30
e.zandhuis@bbc-adex.nl
IAB Nederland
Ruud Wanck
020 . 355 00 66
ruud.wanck@media-exposure.nl
2. Aanvullende gegevens:
Netto mediabestedingen internet, 1997-2000
Bestedingen Groei (in %)
x 1 mln. NL UK US
1997 7,0 - -
1998 18,1
159
140 112
1999 45,1
149
163 141
2000 83,2
85
203 78
Bron: BBC/PwC/IAB
Verdeling Mediabestedingen internet:
Totaal 100%
Telecom/ICT 34%
Fin. Dienstverlening 15%
Zakelijke dienstverlening 14%
Media 10%
Retail 7%
Overige branches 20%
Bron: BBC/PwC/IAB
3. Over PricewaterhouseCoopers:
PricewaterhouseCoopers koppelt mensen, kennis en werelden. Voor
Nederland betekent dit, dat 5.500 getalenteerde professionals kennis
en ervaring kunnen delen met 155.000 collega-professionals in 150
landen. De toegevoegde waarde van onze organisatie vloeit voort uit
een verscheidenheid aan disciplines en de wil tot samenwerking over de
grenzen van vakgebieden, sectoren en landen heen. Wij adviseren en
ondersteunen zowel grote nationale en internationale ondernemingen als
kleinere en middelgrote bedrijven, overheidsinstellingen en non-profit
organisaties.
PricewaterhouseCoopers biedt adviesdiensten op de volgende terreinen:
assurance and business advisory services, belastingadvies, management
consultancy, interim management, subsidie- en technologie-advies,
human resource, corporate finance en outsourcing. Landwell,
correspondent Law firm van PricewaterhouseCoopers, biedt juridische
diensten aan op notarieel gebied en in de advocatuur.
4. Over IAB: Het IAB Nederland is het kenniscentrum op het gebied van
interactive advertising en marketing. Het IAB Nederland
vertegenwoordigt een doorsnede van de branche; de leden lopen uiteen
van uitgevers en exploitanten tot mediabureaus en adverteerders. Het
IAB Nederland heeft zich enerzijds tot doel gesteld kennisuitwisseling
in deze specialistische markt te bevorderen en anderzijds een
aanspreekpunt te vormen voor diverse partijen. Bovendien is het IAB
Nederland een kwalitatieve en constructieve spreekbuis en partner voor
de gehele advertising en marketing branche. Het IAB Nederland heeft
als primaire doelstelling het leveren van een structurele bijdrage aan
de verdere professionalisering en ontwikkeling van de markt voor
interactive advertising en marketing.
05 jul 01 11:34