Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 5 juli 2001

Aan de redactie

Europese vervoerders dringen bij De Palacio aan op verlaging Brennertol

Transport en Logistiek Nederland dringt samen met acht andere Europese vervoersorganisaties bij de Europese Commissie aan op stappen tegen de Oostenrijkse regering. De organisaties roepen de hulp in van de Commissie, omdat Wenen weigert de tol voor vrachtauto's op de Brennerautobahn te verlagen. Hierdoor moeten buitenlandse transportbedrijven die van en naar Italië reizen een exorbitant hoge tol betalen. De vervoerders hebben hierover een brief naar Eurocommissaris L. de Palacio van transport gestuurd.

Vorig jaar september veroordeelde het Europese Hof van Justitie Oostenrijk voor het heffen van een te hoge tol op de Brennerautobahn. Volgens het Hof had Oostenrijk in strijd gehandeld met de Europese richtlijnen door sinds 1995 het toltarief tot twee keer toe te verhogen. De tol staat in geen verhouding tot de kosten voor aanleg en onderhoud van de infrastructuur, aldus de uitspraak, en is met name voor buitenlandse vervoerders discriminerend. Transport en Logistiek Nederland heeft berekend dat het toltarief overdag met minimaal 35 procent en maximaal 60 procent omlaag moet en dat het dubbele nachttarief zou moeten verdwijnen.

De vervoerders constateren dat Oostenrijk tot nu toe nauwelijks gevolg heeft gegeven aan de uitspraak. Wel verhoogde Wenen de tol op deeltrajecten om discriminatie van buitenlandse ondernemers tegen te gaan. Daardoor moeten met name Oostenrijkse vervoerders die voornamelijk korte stukjes rijden, meer gaan betalen. Maar de tol voor het gehele traject is onveranderd gebleven. Het zijn met name buitenlandse transporteurs die van het hele traject gebruik maken. Door de halsstarrige houding van Oostenrijk hebben alleen al de Nederlandse vervoerders vanaf 1995, toen Oostenrijk toetrad tot de EU, tientallen miljoenen guldens te veel aan tol betaald.

De Brennerautobahn verbindt het Oostenrijkse Innsbruck met de Italiaanse grens en is 34,5 km lang. De tol bedraagt overdag 172 gulden (5 gulden per kilometer) en 's nachts het dubbele (10 gulden per kilometer). Nederlandse vrachtauto's voeren per jaar ruim 80.000 ritten over de Brennerautobahn uit. De weg is gebouwd in de periode tussen 1965 en 1973. Hij is inmiddels afbetaald, alleen de onderhouds- en beheerskosten resteren nog.

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot de afdeling Public Relations en Voorlichting, woordvoerder Clarisse Buma, 079-3636115.