Besluitenlijst
Vergadering college van b. en w. 3 juli 2001
College akkoord met wijzigingen in deeltaxivervoer
Het college van b. en w. heeft besloten de overeenkomst met Personenvervoer Zuid-Nederland (PZN) voor het uitvoeren van het deeltaxivervoer te verlengen tot 1 januari 2004. Daarna zal het deeltaxivervoer opnieuw openbaar worden aanbesteed, mogelijk in combinatie met andere vormen van collectief vervoer (zoals bijvoorbeeld leerlingenvervoer). Dat betekent dat PZN tot die periode het deeltaxivervoer in zestien gemeenten in de regio zal verzorgen. In de nieuwe overeenkomst is overigens een aantal wijzigingen opgenomen die de dienstverlening door PZN ten goede moet komen.
Voor het college is er een aantal redenen nu niet tot openbare aanbesteding over te gaan. Verlenging van het contract biedt de ruimte om de komende periode een aantal ontwikkelingen door te zetten, zoals de realisatie van halteplaatsen. Gelijktijdig een nieuwe aanbesteding opstarten, zou tot vertraging leiden en een groot beslag leggen op de ambtelijke capaciteit. Ook de continuïteit van de dienstverlening naar de gebruikers is een belangrijke overweging. Verder speelt een rol dat de kwaliteit van de dienstverlening door PZN goed te noemen is: een grootschalig klanttevredenheidsonderzoek heeft in 1999 aangetoond dat ook de gebruikers het systeem positief waarderen.
In de verlengde overeenkomst is overigens wel een aantal wijzigingen opgenomen. Zo is er sprake van een terugbeloptie, waarbij de klant vijf tot tien minuten van tevoren een telefoontje krijgt dat de taxi eraan komt. Dat betekent dat bewoners van portiekwoningen en flats niet lange tijd in de hal op de taxi hoeven te wachten. Een andere wijziging is dat klanten, behalve de gewenste vertrektijd, nu ook de gewenste aankomsttijd kunnen doorgeven. Daarnaast zal de aansluiting op bus en trein worden verbeterd, komt er een uitgebreide campagne ter promotie van de Deeltaxi, zullen er klantenpanels worden opgericht en zal eens per jaar een klanttevredenheidsonderzoek worden gehouden.
B. en w. willen uniforme richtlijnen bij organiseren evenementen
De gemeente Oosterhout wil werk gaan maken van het gemeentelijk evenementenbeleid. Op die manier willen b. en w. komen tot eenduidige afspraken bij het organiseren van evenementen. Daarbij moeten regels worden opgesteld voor zowel het publiekrechtelijk deel (vergunningverlening) als het privaatrechtelijk deel (ter beschikking stellen door de gemeente van grond en materialen).
Op dit moment staan wel delen van het evenementenbeleid op papier,
zoals bijvoorbeeld met het tentenbeleid het geval is, maar is er geen
sprake van een integrale benadering. Daaraan is wel behoefte, zo
concludeert het college naar aanleiding van recente ervaringen met het
Parkfeest en het Blues & Roots Festival.
De organisatie van het Blues & Roots Festival is met de gemeente in
een juridische procedure verwikkeld over de kosten die de organisatie
moet betalen voor het plaatsen van een tent op de markt. De gemeente
is van oordeel dat de organisatie hiervoor het commerciële tarief van
2500 ( 1.134) moet betalen, terwijl de organisatie van mening is dat
eigenlijk geen vergoeding en ten hoogste het "ideële tarief" van 1.000
( 454) verschuldigd is.
Het college is echter van mening dat het zeer wel verdedigbaar is om
voor het bijzonder gebruik van openbare ruimte een vergoeding te
vragen en dat ze daarvoor verschillende tarieven mag hanteren.
Tenslotte constateert het college eveneens dat de organisatie terecht het commercieel tarief in rekening wordt gebracht. Op het eerste gezicht mogen de activiteiten van de stichting ideëel lijken, maar de activiteiten op de Markt kunnen niet worden losgezien van het horecagebeuren daaromheen, aldus het college. Juist de keuze voor de Markt is ingegeven door de aansluiting bij de horeca, waardoor de activiteit van de stichting moet worden aangemerkt als onderdeel van het horecagebeuren (en dus commercieel van karakter).
College ziet geen redenen voor opnieuw aanbrengen "knip" Weststadweg
Het college van b. en w. ziet, onder opvoering van nieuwe argumenten,
geen redenen over te gaan tot het opnieuw aanleggen van een "knip" in
de Weststadweg. Dit heeft het college besloten naar aanleiding van een
uitspraak van de Bredase arrondissementsrechtbank. Die heeft het
besluit van het college van augustus 1999 vernietigd waarin b. en w.
besloten "de knip" op te heffen.
De "knip" is in 1996 aangelegd als maatregel om doorgaand verkeer op
de Lage Molenpolderweg te weren. Vanwege het protest tegen die
maatregel, vooral vanuit het kerkdorp Den Hout, is vervolgens besloten
de maatregel weer ongedaan te maken. Een officieel besluit daarover
namen b. en w. in augustus 1999. Tegen dat intrekkingsbesluit heeft
vervolgens een aantal bewoners van de Lage Molenpolderweg bezwaar
aangetekend. Burgemeester en wethouders hebben, op advies van de
gemeentelijke bezwaarschriftencommissie, besloten dat advies ongegrond
te verklaren. Daarop zijn de bezwaarmakers naar de rechtbank gestapt.
Die vernietigde het besluit, waarbij vooral een rol speelde dat het
gemeentebestuur volgens de rechter onvoldoende was nagegaan of, bij
het in stand houden van "de knip", aanvullende verkeersmaatregelen de
problemen van Den Hout hadden kunnen oplossen.
Volgens burgemeester en wethouders bieden dergelijke aanvullende
maatregelen echter geen soelaas. Het afsluiten van de
ontsluitingswegen naar Den Hout zou het kerkdorp isoleren van
Oosterhout en het zou de agrarische bedrijven in grote problemen
brengen, aldus het college. Ook het aanbrengen van snelheidsremmende
maatregelen in bijvoorbeeld de Vrachelsestraat zou niet echt helpen:
weliswaar zou daardoor de snelheid van het verkeer afnemen, maar niet
het gebruik van de Vrachelsestraat als sluiproute.
Alles overwegende komen b. en w. dus tot de conclusie dat het verkeersbesluit tot intrekking van "de knip" gehandhaafd moet blijven. Tegen deze beslissing is beroep mogelijk bij de rechtbank te Breda.
Raadsvoorstel over aanleg trapveldje aan Gen. Maczekstraat te Dorst
Het college van b. en w. zal de gemeenteraad een voorstel doen dat het mogelijk maakt aan de Gen. Maczekstraat een trapveldje aan te leggen. Omdat de realisering van zon voorziening in strijd is met het bestemmingsplan, moet hiervoor een vrijstellingsprocedure worden gevolgd. De gemeenteraad moet voor die procedure het startsein geven.
De aanleg van een trapveldje voor de jeugd in de wijk Baarschot is een
lang slepende kwestie. Aan de ene kant vraagt de bevolking van Dorst
om zon voorziening, maar willen individuele bewoners het veld niet bij
hen in de buurt hebben. Om die reden is al een aantal locaties
afgevallen. Tijdens de onlangs gehouden ontmoeting met de bevolking
van Dorst werd weer om zon voorziening gevraagd. Tijdens die
bijeenkomst leek er kans op brede steun voor de aanleg van een
trapveldje aan de Gen. Maczekstraat. Deze locatie is destijds zelf
door de wijkbewoners aangedragen.
Maar ook hier bleken uiteindelijk acht bewoners tegen de aanleg van
een trapveldje. Gezien het grote algemene belang dat de voorziening
dient in Baarschot wonen zon 120 kinderen en het feit dat in het
verleden toezeggingen zijn gedaan, stellen b. en w. voor die bezwaren
niet te honoreren. Het individueel belang weegt in deze kwestie niet
op tegen het algemeen belang. Bovendien vinden burgemeester en
wethouders de bezwaren van de acht bewoners angst voor overlast door
hangjongeren, waardevermindering van de woning niet echt zwaarwegend.
College: SBO kan herinrichting begraafplaats op eigen kracht
realiseren
Er is geen enkele aanleiding te veronderstellen dat Stichting
Begraafplaatsen Oosterhout (SBO) niet op eigen (financiële) kracht de
herinrichting van de begraafplaats Leijsenakkers tot een goed eind te
brengen.
Dat antwoorden burgemeester en wethouders op schriftelijke vragen van
het raadslid A. Kouwelaar (Gemeentebelangen). Het college baseert deze
stelling op een financiële toets van de plannen van SBO.
Burgemeester en wethouders geven verder aan dat ze voor het overige slechts kennisgenomen heeft van de plannen van SBO. "Deze zijn namelijk de verantwoordelijkheid van de stichting", aldus het college.
In het antwoord wijst het college er verder op dat de stichting vanaf 2003 geen bijdrage van de gemeente meer zal ontvangen. Dat is afgesproken in het kader van de ombuigingsoperatie "Basis in balans". Wel heeft de gemeente ten opzichte van SBO "een verantwoordelijkheid vanuit een wettelijke taak als SBO buiten haar schuld in de problemen komt". Over deze achtervangfunctie zijn afspraken gemaakt, die ook terug te vinden zijn in risicoparagraaf van de gemeentebegroting.
Stimuleringsbijdrage voor onderwijsinitiatief beeldende kunstenaars
Het college van b. en w. heeft besloten een eenmalige
stimuleringsbijdrage van
2500 ( 1.134) beschikbaar te stellen voor een onderwijsinitiatief van
de regionale beroepsvereniging van kunstenaars BOA. Deze vereniging
wil scholieren uit het voortgezet onderwijs in het kader van het
verplichte vak cultuur en kunstzinnige vorming inzicht geven in de
wereld van de beeldende kunst door hen in hun atelier te ontvangen en
hen te vertellen over hun werk.
Het gaat hier om een experiment in het najaar van 2001 met een aantal
klassen van het Mgr. Frenckencollege en het Hanze College. Het
experiment wordt, behalve door de gemeente, ook financieel ondersteund
door onder andere de scholen en BOA. Op termijn zou het experiment
kunnen leiden tot een breder opgezet project, waarin bijvoorbeeld ook
de Muzendag/Open Ateliers en H19 zouden kunnen deelnemen.
Gemeente zal deelnemen aan provinciaal risico informatiesysteem
De gemeente Oosterhout zal deelnemen aan het Risico Informatie Systeem
(RIS) van de provincie Noord-Brabant. Dit systeem geeft een actueel
overzicht van de risicos die de provincie en ook de gemeenten in de
provincie loopt. Deze inventarisatie draagt bij een effectieve
rampenbestrijding, maar biedt belangrijker wellicht ook de
mogelijkheid op die risicos in te spelen bij het formuleren van
veiligheidsbeleid.
In de eerste fase zal het RIS met informatie worden gevuld over de
aanwezigheid van gevaarlijke stoffen. De gemeente is hierbij
verantwoordelijk voor het aanleveren van informatie. In fase twee zal
ook informatie over overige risicos beschikbaar komen (brand in grote
gebouwen, overstromingen, uitval nutsvoorzieningen, natuurbranden),
terwijl in de laatste fase de risico-inventarisatie zal worden
uitgebreid met risicos van buiten de provincie Noord-Brabant.
Gemeente ondersteunt subsidieaanvragen Woningbouwstichting
De gemeente Oosterhout zal twee aanvragen van de Woningbouwstichting Oosterhout (WBSO) om subsidie voor het opknappen van woningcomplexen ondersteunen. Het gaat om subsidieverzoeken die WBSO bij het ministerie van Volkshuisvesting heeft ingediend op basis van het Innovatieprogramma Stedelijke Vernieuwing (IPSV).
De eerste aanvraag betreft het verplaatsen van de bergingen van de
woningen in de Beemdenbuurt naar de achterzijde van de woningen,
gecombineerd met het opknappen van de woonomgeving en het vergroten
van de sociale veiligheid.
Daarnaast verzoekt WBSO om subsidie voor de grootschalige aanpak van
de structurele problemen met de gevels bij een complex van 376
eengezinswoningen in de wijk Oosterheide. Deze aanpak moet leiden tot
het verhogen van het woon- en leefklimaat en de levensduur van de
woningen met 15 tot 25 jaar. Daarnaast zal er gelijktijdig aandacht
worden besteed aan energie en milieu en het politiekeurmerk veilig
wonen.
Krediet aan raad gevraagd voor vervaardiging rioolbeheerkaarten
Burgemeester en wethouders gaan de gemeenteraad vragen een krediet van
75.000 ( 34.034) beschikbaar te stellen voor de vervaardiging van rioolbeheerkaarten voor de kerkdorpen, de wijken Vrachelen, Houthaven en Krooneiland en de bedrijventerreinen Weststad III en Everdenberg.
Overeenstemming recht van opstal voor bergbezinkbassin
De gemeente Oosterhout heeft overeenstemming bereikt met de eigenaren
van twee percelen grond langs de Provincialeweg over het verlenen van
recht van opstal en erfdienstbaarheid voor de aanleg van een
bergbezinkbassin in Oosteind. Hiermee is een bedrag gemoeid van 25.000
( 11.344).
Oosterhout, 5 juli 2001