AutoRai

4-7-2001

Renault Avantime, een nieuw concept coupé

Met de Avantime introduceert Renault een nieuw autoconcept in het topsegment: de kruising van een monospace met een coupé.

Met de Espace, de Twingo, de Kangoo en niet te vergeten de Scénic laat Renault duidelijk zien dat het nog steeds in staat is om het product auto op een andere manier neer te zetten. Creativiteit, lef en innovatie zijn verankerd in een cultuur die sterk gericht is op levensstijlen, die dicht bij de mens staat, de maatschappelijke ontwikkelingen op de voet volgt en vooruit loopt op de consumptievormen van de mens. Dit gevoel vormt de basis van de identiteit van Renault: gevoel voor sociale veranderingen, gedurfde concepten en warme, menselijke relaties.

Hoewel de huidige positie van Renault in het S-segment nog niet overeenkomstig de ambities van het merk is wordt de geschiedenis van Renault gemarkeerd door grote successen in deze klasse. Zonder terug te moeten gaan tot de prestigieuze vooroorlogse autos zien we dat Renault de laatste dertig jaar steeds autos heeft weten te maken die haar innovatiecultuur weerspiegelen: zo is er de Renault 16, de eerste hatchback in de topklasse die toen al insprong op de opkomende, functionele eisen in de jaren 60. En daarna de Renault 25, de niet-statutaire topklasser die voorrang gaf aan ergonomie en comfort in de auto; en tenslotte de Espace, levend bewijs van een nieuwe relatie met de auto die talloze malen werd gekopieerd als zijnde een ander topklasse concept.

Onlangs sloeg Renault weer een nieuw pad in om een aanbod in de topklasse te ontwikkelen dat is afgestemd op ruimdenkende, non-conformistische klanten die gevoelig zijn voor het innovatietalent en het lef waarvan het merk getuigt. De concept cars Initiale (1995), Vel Satis (1998) en Avantime (1999) versnelden het denkproces over een topklasse die gericht is op vrijheid, persoonlijke uitdrukking, creativiteit en nieuwe vormen van genieten. Deze concepten, deze ideeënbussen, zorgden ervoor dat er een gedurfd productbeleid werd ontwikkeld dat de merkidentiteit van Renault duidelijk tot uitdrukking brengt en gebaseerd is op een grondige observatie van de topklasse markt en de ontwikkeling daarvan.

De stappen die Renault nu zet in de topklasse sluiten aan op de aanzienlijke ontwikkeling van dit marktsegment waarbij met name het zoeken naar onderscheid opvalt, vooral door de keuze voor andere autoconcepten zoals de topklasse breaks, de SUVs en de monospaces. Ook al vertegenwoordigt de hatchback nog steeds meer dan 50% van de kentekenregistraties in het West-Europese S segment (met meer dan 950.000 registraties op een totaal van ongeveer 1,9 miljoen in 2000) moet worden opgemerkt dat er sinds 1995 een trend gaande is die zich kenmerkt door een flinke toename van het aantal registraties van coupés (+ 53%), cabriolets (+114%), breaks (+29,5%) en monospaces (+69,2 %).

Deze ontwikkeling van het S-segment sterkt Renault dan ook in haar overtuigde keuze om niet met één, maar met drie nieuwe topklassers op de markt te verschijnen: een 5-deurs bicorps hatchback met de naam Vel Satis, een monospace die de Espace zal vervangen en tenslotte een 2-deurs coupé die gericht is op rijplezier en comfort in de auto, de Avantime.

De drie producten hebben één gemeenschappelijke noemer: ze zijn anders. Onderzoek toont aan dat een dure auto tegenwoordig niet eenvoudigweg een hatchback met meer uitrusting of een krachtiger motor is, maar een auto die volledig voldoet aan de basisnormen van een topklasse auto technische en mechanische prestaties, actieve en passieve veiligheid, zichtbare kwaliteit, persoonlijk serviceaanbod en daarnaast beschikt over een eigen, sterkere persoonlijkheid aldus Rémi Deconinck, Directeur Product van Renault SA.

De Avantime, die in de meeste Europese landen vanaf september 2001 te koop zal zijn, vormt hiermee de eerste vertaling van deze innovatieve en non-conformistische ontwikkeling.

Als modern en gedurfd ontwerp in de wereld van de coupés richt de Avantime zich op de topklasse klant die zoekt naar nieuwe vormen van genieten en die werkt aan zijn persoonlijke ontwikkeling; een non-conformistische klantengroep die zich op zijn gemak voelt in de maatschappij maar afstand neemt van de sociale normen door te kiezen voor een topklasse auto die ruimte voor vrijheid biedt verduidelijkt Thierry Dombreval, Directeur Strategie en Marketing van Renault SA. De klanten van de Avantime behoren tot de vrije of artistieke beroepsgroepen of zijn ondernemer. Ze zijn bekend met internet en alle andere nieuwe communicatietechnologieën. Ze houden van intelligente, avant-gardistische producten en zijn bezitters van coupés (Peugeot 406 Coupé, Volvo C70), een topklasse SUV (Jeep Grand Cherokee, Mercedes ML, BMW 5-serie), cabriolets (BMW 3-serie, Saab 9.3 enz.) of van topklasse monospaces of breaks. Een auto is voor hen zowel een gebruiksvoorwerp als een mooi object waar ze waarde aan hechten, een object waarmee ze zich kunnen onderscheiden, dat eerder een bepaald imago uitdrukt dan een sociale status vult Thierry Dombreval aan. Maar voor deze extreem veeleisende klanten is innovatie slechts waardevol als dit een duidelijk voordeel biedt voor de consument. Bovendien mag het innovatieve aspect op geen enkele manier ten koste gaan van de basisnormen van de topklasse zoals de klant die verwacht.

Innoverende vormen in de wereld van de coupés

De eerste auto van de uit drie producten bestaande Renault topklasse (Avantime, Vel Satis en de toekomstige Espace) is de coupé Avantime, die een unieke kijk op het concept auto biedt. De auto is gloednieuw en vervangt geen andere auto uit het Renault gamma. De auto maakt zich los van de beperkingen en normen van de markt en waagt zich aan een innovatieve architectuur bestemd om uniek rijplezier en comfort aan boord te bieden.

Van meet af aan wilden we met project D66 (de Avantime) een 2-deurs coupé ontwikkelen die veel zicht en licht zou bieden, een contact met de buitenwereld dat uniek zou zijn op de markt. Een hoge coupé waar vier mensen en hun bagage comfortabel in zouden passen ; een coupé die zou uitnodigen tot het maken van lange reizen vertelt Rémi Deconinck. Uit dit eisenpakket is de innovatieve vormgeving van de Avantime voortgekomen: een nauwkeurig bemeten coupé (4642 m lang, 1826 mm breed en 1627 mm hoog), zonder middenstijl om de instap te vergemakkelijken en het uitzicht te vergroten en voorzien van het grootste panoramische schuifdak op de markt, waardoor de auto een licht en zicht op de buitenwereld biedt dat ongekend is op de markt. De vorm is zeker innovatief geworden, maar technisch meer beperkend dan de klassieke vormen: De technologische uitdaging was groot omdat de innovatieve technieken die we wilden toepassen dubbel scharnierende deuren, een aluminium bovenstructuur, stoelen met ingebouwde gordels, een panoramisch schuifdak en de afwezigheid van een middenstijl allemaal innovaties waren die voor het eerst allemaal samen in één en dezelfde auto werden toegepast verklaart Rémi Deconinck.

Gedurfd design

De bijzondere architectuur gaat gepaard met gedurfd design, waarmee de Avantime zich duidelijk onderscheidt van haar concurrenten. Met de twee brede portieren en de gestroomlijnde carrosserie ziet de Avantime er duidelijk uit als een coupé zonder daar de traditionele vormen van te hebben. De strakke lijnen, de ruitranden en de carrosseriestrips vertalen de actuele stijl van de toekomstige modellen van Renault. Ze is dicht bij het ontwerp van haar concept car gebleven die dezelfde naam had. Ze speelt met contrasten, haar design verrast maar is tegelijkertijd zuiver en eenvoudig. Door haar nieuwe afmetingen intrigeert de Avantime herhaalt Anthony Grade, Directeur Design Autogamma van Renault SA. Bovendien: wilden we dat het publiek voortdurend verrast zou worden wanneer het om de auto heen liep. Dat het bij het zien van de voorkant niet zou kunnen raden hoe de achterkant er uitziet, en omgekeerd. De Avantime speelt inderdaad met de tegenstelling van een dierlijke, haast katachtige voorzijde en een robuuste, stevige en dynamische achterkant. De vooruitstekende, haast agressieve voorzijde van de Avantime getuigt van een dynamiek die benadrukt wordt door de in V-vorm geplaatste lampen en luchtinlaten. Het voortstuwende karakter wordt geaccentueerd door de grote halfronde achterruit waaronder de kofferruimte uitsteekt. Een ander contrast vormt het verschil tussen de strakke en solide onderzijde en de vluchtige, lichte en luchtige bovenzijde die gevormd wordt door het aluminium bovendeel en het grote, glazen, panoramische schuifdak. Deze ongekende verhouding tussen de carrosserie en het ruitoppervlak wordt onderstreept door het gebruik van twee kleuren, dat ontstaat door gebruik van aluminium bij de voorruitstijl, de daktoog en de achterstijlen. Uiteindelijk is het design heel dicht gebleven bij de conceptcar Avantime gezien het feit dat er slechts minimaal werk is verricht aan het fijnstellen van de aërodynamica. De SCx is 17% verlaagd en is uiteindelijk slechts 0,87 terwijl de Cx zoals al duidelijk wordt bij het zien van de architectuur van de auto een excellente waarde van 0,34 laat zien.
In het interieur zorgt de originele bewerking van de ruimtes, de stoffen en de kleuren voor een duidelijke relatie tussen het interieur en de wereld buiten de auto. Net als bij de carrosserie wordt ook in het interieur gewerkt met kleurcontrasten die een luchtig en licht effect creëren: het bovenste gedeelte van het dashboard is bewust donker gehouden, daaronder zien we bewerkt leder en geborsteld aluminium. De sfeer is tegelijkertijd mannelijk en zeer Renault dus vriendelijk, ruim, licht en duidelijk vertelt Patrick Le Quément, Directeur Industrieel Design van Renault SA. De zichtbare kwaliteit past bij de topklasse positionering van de Avantime: beperking van spelingen en overlappingen, gebruik van soepele, mooie materialen die net zo aangenaam aanvoelen als ze eruit zien. En aandacht voor details met een aanpak die het vak van de meubelmaker benadert, bijvoorbeeld in de inrichting van de opbergruimtes zoals de lade in het midden van het dashboard.