4-7-2001
Renault Avantime, een nieuw concept coupé
Met de Avantime introduceert Renault een nieuw autoconcept in het topsegment: de kruising van een monospace met een coupé.
Met de Espace, de Twingo, de Kangoo en niet te vergeten de Scénic laat
Renault duidelijk zien dat het nog steeds in staat is om het product
auto op een andere manier neer te zetten. Creativiteit, lef en
innovatie zijn verankerd in een cultuur die sterk gericht is op
levensstijlen, die dicht bij de mens staat, de maatschappelijke
ontwikkelingen op de voet volgt en vooruit loopt op de
consumptievormen van de mens. Dit gevoel vormt de basis van de
identiteit van Renault: gevoel voor sociale veranderingen, gedurfde
concepten en warme, menselijke relaties.
Hoewel de huidige positie van Renault in het S-segment nog niet
overeenkomstig de ambities van het merk is wordt de geschiedenis van
Renault gemarkeerd door grote successen in deze klasse. Zonder terug
te moeten gaan tot de prestigieuze vooroorlogse autos zien we dat
Renault de laatste dertig jaar steeds autos heeft weten te maken die
haar innovatiecultuur weerspiegelen: zo is er de Renault 16, de eerste
hatchback in de topklasse die toen al insprong op de opkomende,
functionele eisen in de jaren 60. En daarna de Renault 25, de
niet-statutaire topklasser die voorrang gaf aan ergonomie en comfort
in de auto; en tenslotte de Espace, levend bewijs van een nieuwe
relatie met de auto die talloze malen werd gekopieerd als zijnde een
ander topklasse concept.
Onlangs sloeg Renault weer een nieuw pad in om een aanbod in de
topklasse te ontwikkelen dat is afgestemd op ruimdenkende,
non-conformistische klanten die gevoelig zijn voor het innovatietalent
en het lef waarvan het merk getuigt. De concept cars Initiale (1995),
Vel Satis (1998) en Avantime (1999) versnelden het denkproces over een
topklasse die gericht is op vrijheid, persoonlijke uitdrukking,
creativiteit en nieuwe vormen van genieten. Deze concepten, deze
ideeënbussen, zorgden ervoor dat er een gedurfd productbeleid werd
ontwikkeld dat de merkidentiteit van Renault duidelijk tot uitdrukking
brengt en gebaseerd is op een grondige observatie van de topklasse
markt en de ontwikkeling daarvan.
De stappen die Renault nu zet in de topklasse sluiten aan op de
aanzienlijke ontwikkeling van dit marktsegment waarbij met name het
zoeken naar onderscheid opvalt, vooral door de keuze voor andere
autoconcepten zoals de topklasse breaks, de SUVs en de monospaces. Ook
al vertegenwoordigt de hatchback nog steeds meer dan 50% van de
kentekenregistraties in het West-Europese S segment (met meer dan
950.000 registraties op een totaal van ongeveer 1,9 miljoen in 2000)
moet worden opgemerkt dat er sinds 1995 een trend gaande is die zich
kenmerkt door een flinke toename van het aantal registraties van
coupés (+ 53%), cabriolets (+114%), breaks (+29,5%) en monospaces
(+69,2 %).
Deze ontwikkeling van het S-segment sterkt Renault dan ook in haar
overtuigde keuze om niet met één, maar met drie nieuwe topklassers op
de markt te verschijnen: een 5-deurs bicorps hatchback met de naam Vel
Satis, een monospace die de Espace zal vervangen en tenslotte een
2-deurs coupé die gericht is op rijplezier en comfort in de auto, de
Avantime.
De drie producten hebben één gemeenschappelijke noemer: ze zijn
anders. Onderzoek toont aan dat een dure auto tegenwoordig niet
eenvoudigweg een hatchback met meer uitrusting of een krachtiger motor
is, maar een auto die volledig voldoet aan de basisnormen van een
topklasse auto technische en mechanische prestaties, actieve en
passieve veiligheid, zichtbare kwaliteit, persoonlijk serviceaanbod en
daarnaast beschikt over een eigen, sterkere persoonlijkheid aldus Rémi
Deconinck, Directeur Product van Renault SA.
De Avantime, die in de meeste Europese landen vanaf september 2001 te
koop zal zijn, vormt hiermee de eerste vertaling van deze innovatieve
en non-conformistische ontwikkeling.
Als modern en gedurfd ontwerp in de wereld van de coupés richt de
Avantime zich op de topklasse klant die zoekt naar nieuwe vormen van
genieten en die werkt aan zijn persoonlijke ontwikkeling; een
non-conformistische klantengroep die zich op zijn gemak voelt in de
maatschappij maar afstand neemt van de sociale normen door te kiezen
voor een topklasse auto die ruimte voor vrijheid biedt verduidelijkt
Thierry Dombreval, Directeur Strategie en Marketing van Renault SA. De
klanten van de Avantime behoren tot de vrije of artistieke
beroepsgroepen of zijn ondernemer. Ze zijn bekend met internet en alle
andere nieuwe communicatietechnologieën. Ze houden van intelligente,
avant-gardistische producten en zijn bezitters van coupés (Peugeot 406
Coupé, Volvo C70), een topklasse SUV (Jeep Grand Cherokee, Mercedes
ML, BMW 5-serie), cabriolets (BMW 3-serie, Saab 9.3 enz.) of van
topklasse monospaces of breaks. Een auto is voor hen zowel een
gebruiksvoorwerp als een mooi object waar ze waarde aan hechten, een
object waarmee ze zich kunnen onderscheiden, dat eerder een bepaald
imago uitdrukt dan een sociale status vult Thierry Dombreval aan. Maar
voor deze extreem veeleisende klanten is innovatie slechts waardevol
als dit een duidelijk voordeel biedt voor de consument. Bovendien mag
het innovatieve aspect op geen enkele manier ten koste gaan van de
basisnormen van de topklasse zoals de klant die verwacht.
Innoverende vormen in de wereld van de coupés
De eerste auto van de uit drie producten bestaande Renault topklasse
(Avantime, Vel Satis en de toekomstige Espace) is de coupé Avantime,
die een unieke kijk op het concept auto biedt. De auto is gloednieuw
en vervangt geen andere auto uit het Renault gamma. De auto maakt zich
los van de beperkingen en normen van de markt en waagt zich aan een
innovatieve architectuur bestemd om uniek rijplezier en comfort aan
boord te bieden.
Van meet af aan wilden we met project D66 (de Avantime) een 2-deurs
coupé ontwikkelen die veel zicht en licht zou bieden, een contact met
de buitenwereld dat uniek zou zijn op de markt. Een hoge coupé waar
vier mensen en hun bagage comfortabel in zouden passen ; een coupé die
zou uitnodigen tot het maken van lange reizen vertelt Rémi Deconinck.
Uit dit eisenpakket is de innovatieve vormgeving van de Avantime
voortgekomen: een nauwkeurig bemeten coupé (4642 m lang, 1826 mm breed
en 1627 mm hoog), zonder middenstijl om de instap te vergemakkelijken
en het uitzicht te vergroten en voorzien van het grootste panoramische
schuifdak op de markt, waardoor de auto een licht en zicht op de
buitenwereld biedt dat ongekend is op de markt. De vorm is zeker
innovatief geworden, maar technisch meer beperkend dan de klassieke
vormen: De technologische uitdaging was groot omdat de innovatieve
technieken die we wilden toepassen dubbel scharnierende deuren, een
aluminium bovenstructuur, stoelen met ingebouwde gordels, een
panoramisch schuifdak en de afwezigheid van een middenstijl allemaal
innovaties waren die voor het eerst allemaal samen in één en dezelfde
auto werden toegepast verklaart Rémi Deconinck.
Gedurfd design
De bijzondere architectuur gaat gepaard met gedurfd design, waarmee de
Avantime zich duidelijk onderscheidt van haar concurrenten. Met de
twee brede portieren en de gestroomlijnde carrosserie ziet de Avantime
er duidelijk uit als een coupé zonder daar de traditionele vormen van
te hebben. De strakke lijnen, de ruitranden en de carrosseriestrips
vertalen de actuele stijl van de toekomstige modellen van Renault. Ze
is dicht bij het ontwerp van haar concept car gebleven die dezelfde
naam had. Ze speelt met contrasten, haar design verrast maar is
tegelijkertijd zuiver en eenvoudig. Door haar nieuwe afmetingen
intrigeert de Avantime herhaalt Anthony Grade, Directeur Design
Autogamma van Renault SA. Bovendien: wilden we dat het publiek
voortdurend verrast zou worden wanneer het om de auto heen liep. Dat
het bij het zien van de voorkant niet zou kunnen raden hoe de
achterkant er uitziet, en omgekeerd. De Avantime speelt inderdaad met
de tegenstelling van een dierlijke, haast katachtige voorzijde en een
robuuste, stevige en dynamische achterkant. De vooruitstekende, haast
agressieve voorzijde van de Avantime getuigt van een dynamiek die
benadrukt wordt door de in V-vorm geplaatste lampen en luchtinlaten.
Het voortstuwende karakter wordt geaccentueerd door de grote halfronde
achterruit waaronder de kofferruimte uitsteekt. Een ander contrast
vormt het verschil tussen de strakke en solide onderzijde en de
vluchtige, lichte en luchtige bovenzijde die gevormd wordt door het
aluminium bovendeel en het grote, glazen, panoramische schuifdak. Deze
ongekende verhouding tussen de carrosserie en het ruitoppervlak wordt
onderstreept door het gebruik van twee kleuren, dat ontstaat door
gebruik van aluminium bij de voorruitstijl, de daktoog en de
achterstijlen. Uiteindelijk is het design heel dicht gebleven bij de
conceptcar Avantime gezien het feit dat er slechts minimaal werk is
verricht aan het fijnstellen van de aërodynamica. De SCx is 17%
verlaagd en is uiteindelijk slechts 0,87 terwijl de Cx zoals al
duidelijk wordt bij het zien van de architectuur van de auto een
excellente waarde van 0,34 laat zien.
In het interieur zorgt de originele bewerking van de ruimtes, de
stoffen en de kleuren voor een duidelijke relatie tussen het interieur
en de wereld buiten de auto. Net als bij de carrosserie wordt ook in
het interieur gewerkt met kleurcontrasten die een luchtig en licht
effect creëren: het bovenste gedeelte van het dashboard is bewust
donker gehouden, daaronder zien we bewerkt leder en geborsteld
aluminium. De sfeer is tegelijkertijd mannelijk en zeer Renault dus
vriendelijk, ruim, licht en duidelijk vertelt Patrick Le Quément,
Directeur Industrieel Design van Renault SA. De zichtbare kwaliteit
past bij de topklasse positionering van de Avantime: beperking van
spelingen en overlappingen, gebruik van soepele, mooie materialen die
net zo aangenaam aanvoelen als ze eruit zien. En aandacht voor details
met een aanpak die het vak van de meubelmaker benadert, bijvoorbeeld
in de inrichting van de opbergruimtes zoals de lade in het midden van
het dashboard.