4-7-01
Nieuwe Mercedes-Benz truck: Axor
DaimlerChrysler heeft speciaal voor het zware distributievervoer en
het middellang internationaal vervoer een nieuwe truck ontwikkeld: de
Mercedes-Benz Axor. De trekker is ontwikkeld voor de specifieke wensen
van dit marktsegment zoals laag eigengewicht, laag brandstofverbruik,
gunstige onderhoudsintervallen, betrouwbaarheid, gunstige
aanschafprijs en een efficiënte bedrijfsvoering.
De nieuwe Mercedes-Benz Axor is een 4 x 2 trekker met een GVW gewicht van 18 ton. Hij is leverbaar met drie vermogens: 260 kW (353 PK), 295 kW (401 PK) en 315 kW (428 PK), met een wielbasis van 3600 of 3900 mm en twee verschillende cabines. De Axor heeft mede door zijn lage eigen gewicht een bovengemiddeld rijgedrag. De Axor wordt komend najaar geïntroduceerd en is leverbaar vanaf voorjaar 2002.
Twee cabinevarianten
De Mercedes-Benz Axor heeft standaard een lange cabine (2250 mm) met
een hoog dak of optioneel een laag dak met interieurhoogten van
respectievelijk 1910 mm en 1510 mm. Het interieur is voorzien van veel
bewegingsruimte, een comfortabel slaapgedeelte met één bed en een
ergonomische zitpositie. Het bed is hoger geplaatst voor meer
bergruimte. In het interieur is gebruik gemaakt van hoogwaardige
materialen voor stoelen, bed en interieurbekleding. Optioneel is
wortelnotenhout leverbaar op het dashboard.
Zescilinder lijnmotor
Voor de aandrijving wordt er voor het eerst in een Europese truck van
Mercedes-Benz gebruik gemaakt van de zescilinder lijnmotor die zich in
andere Mercedes-Benz bedrijfswagens heeft bewezen op basis van een
gunstig brandstofverbruik, gunstig vermogen en een hoge
betrouwbaarheid. De 12-liter Euro 3 motor is leverbaar met drie
vermogens: 260 kW (353 PK), 295 kW (401 PK) en 315 kW (428 PK). Het
maximale koppel ligt tussen de 1850 Nm en 2100 Nm bij 1100 t/m. Voor
de 295 kW motor is optioneel een variant leverbaar die voor het
transitverkeer door Oostenrijk maar vier ecopunten nodig heeft.
De motor wordt gecombineerd met een handgeschakelde 9-versnellingsbak
met mechanische/pneumatische schakeling (MPS). Optioneel is de
Telligent 16-versnellingsbak leverbaar. Door een optimaal
samengestelde aandrijflijn, in combinatie met een hoge trekkracht,
ontstaat er een gunstig brandstofverbruik.
De Axor heeft schijfremmen rondom, met optioneel het Telligent
remsysteem. Een andere optie is de nieuw ontwikkelde 'Turbobrake'
motorrem die medio 2002 leverbaar zal worden. Door een specifiek
gecreëerde motortegendruk ontstaat, via een turbocompressor, meer druk
in de motor waardoor de motorremkracht bijna wordt verdubbeld.
Onderhoudsintervallen tussen de 80.000 km en 120.000 km, gekoppeld aan het Telligent onderhoudssysteem, waarborgen lage onderhoudskosten.
CAN-bus
Zoals alle andere Mercedes-Benz trucks is de nieuwe Axor voorzien van
een CAN-bus voor het transport van data en impulsen. Het voordeel is
een gegarandeerd snelle en foutloze transmissie van elektronische
signalen en communicatie tussen alle controlesystemen. Het systeem
heeft verder meer voordelen zoals onder meer een volledige integratie
met IT systemen als Fleetboard, het op telematica gebaseerde Internet
service systeem van Mercedes-Benz.
Bewezen componenten uit een mondiaal netwerk
De nieuwe Mercedes-Benz Axor wordt op dit moment uitgebreid getest.
Hij wordt komende herfst geïntroduceerd en is vanaf voorjaar 2002
leverbaar in West-Europa. De truck wordt gebouwd in Wörth (Duitsland)
en in Aksaray (Turkije) in een landspecifieke uitvoering voor Turkije
en haar traditionele exportmarkten. In Brazilië wordt een
Mercedes-Benz truck volgens hetzelfde concept aangeboden.
In de ontwerp-, ontwikkelings- en productiefase van de Axor is gebruik gemaakt van het modiale netwerk van Mercedes-Benz. Het gebruik van bewezen componenten uit het concern zorgt voor een grote mate van efficiëntie bij de bouw en een optimale betrouwbaarheid bij het gebruik van de Axor. Zo is de cabine afkomstig van de Atego, het chassis van de Actros en heeft het motorconcept zich bewezen in de Zuid-Amerikaanse trucks en de Mercedes-Benz bussen.