BedrijfsautoRAI

4-7-01

Nieuwe Mercedes-Benz truck: Axor

DaimlerChrysler heeft speciaal voor het zware distributievervoer en het middellang internationaal vervoer een nieuwe truck ontwikkeld: de Mercedes-Benz Axor. De trekker is ontwikkeld voor de specifieke wensen van dit marktsegment zoals laag eigengewicht, laag brandstofverbruik, gunstige onderhoudsintervallen, betrouwbaarheid, gunstige aanschafprijs en een efficiënte bedrijfsvoering.

De nieuwe Mercedes-Benz Axor is een 4 x 2 trekker met een GVW gewicht van 18 ton. Hij is leverbaar met drie vermogens: 260 kW (353 PK), 295 kW (401 PK) en 315 kW (428 PK), met een wielbasis van 3600 of 3900 mm en twee verschillende cabines. De Axor heeft mede door zijn lage eigen gewicht een bovengemiddeld rijgedrag. De Axor wordt komend najaar geïntroduceerd en is leverbaar vanaf voorjaar 2002.

Twee cabinevarianten
De Mercedes-Benz Axor heeft standaard een lange cabine (2250 mm) met een hoog dak of optioneel een laag dak met interieurhoogten van respectievelijk 1910 mm en 1510 mm. Het interieur is voorzien van veel bewegingsruimte, een comfortabel slaapgedeelte met één bed en een ergonomische zitpositie. Het bed is hoger geplaatst voor meer bergruimte. In het interieur is gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen voor stoelen, bed en interieurbekleding. Optioneel is wortelnotenhout leverbaar op het dashboard.

Zescilinder lijnmotor

Voor de aandrijving wordt er voor het eerst in een Europese truck van Mercedes-Benz gebruik gemaakt van de zescilinder lijnmotor die zich in andere Mercedes-Benz bedrijfswagens heeft bewezen op basis van een gunstig brandstofverbruik, gunstig vermogen en een hoge betrouwbaarheid. De 12-liter Euro 3 motor is leverbaar met drie vermogens: 260 kW (353 PK), 295 kW (401 PK) en 315 kW (428 PK). Het maximale koppel ligt tussen de 1850 Nm en 2100 Nm bij 1100 t/m. Voor de 295 kW motor is optioneel een variant leverbaar die voor het transitverkeer door Oostenrijk maar vier ecopunten nodig heeft.

De motor wordt gecombineerd met een handgeschakelde 9-versnellingsbak met mechanische/pneumatische schakeling (MPS). Optioneel is de Telligent 16-versnellingsbak leverbaar. Door een optimaal samengestelde aandrijflijn, in combinatie met een hoge trekkracht, ontstaat er een gunstig brandstofverbruik.

De Axor heeft schijfremmen rondom, met optioneel het Telligent remsysteem. Een andere optie is de nieuw ontwikkelde 'Turbobrake' motorrem die medio 2002 leverbaar zal worden. Door een specifiek gecreëerde motortegendruk ontstaat, via een turbocompressor, meer druk in de motor waardoor de motorremkracht bijna wordt verdubbeld.

Onderhoudsintervallen tussen de 80.000 km en 120.000 km, gekoppeld aan het Telligent onderhoudssysteem, waarborgen lage onderhoudskosten.

CAN-bus
Zoals alle andere Mercedes-Benz trucks is de nieuwe Axor voorzien van een CAN-bus voor het transport van data en impulsen. Het voordeel is een gegarandeerd snelle en foutloze transmissie van elektronische signalen en communicatie tussen alle controlesystemen. Het systeem heeft verder meer voordelen zoals onder meer een volledige integratie met IT systemen als Fleetboard, het op telematica gebaseerde Internet service systeem van Mercedes-Benz.

Bewezen componenten uit een mondiaal netwerk
De nieuwe Mercedes-Benz Axor wordt op dit moment uitgebreid getest. Hij wordt komende herfst geïntroduceerd en is vanaf voorjaar 2002 leverbaar in West-Europa. De truck wordt gebouwd in Wörth (Duitsland) en in Aksaray (Turkije) in een landspecifieke uitvoering voor Turkije en haar traditionele exportmarkten. In Brazilië wordt een Mercedes-Benz truck volgens hetzelfde concept aangeboden.

In de ontwerp-, ontwikkelings- en productiefase van de Axor is gebruik gemaakt van het modiale netwerk van Mercedes-Benz. Het gebruik van bewezen componenten uit het concern zorgt voor een grote mate van efficiëntie bij de bouw en een optimale betrouwbaarheid bij het gebruik van de Axor. Zo is de cabine afkomstig van de Atego, het chassis van de Actros en heeft het motorconcept zich bewezen in de Zuid-Amerikaanse trucks en de Mercedes-Benz bussen.