NFO TRENDBOX BV

Waarden Europese internetgebruiker; Nederlanders de braafsten?

Waarden van Europese internetgebruikers: zijn Nederlanders de braafsten van het stel?

Ruim vier jaar na een eerste analyse van het psychosociaal profiel van de internetgebruiker is opnieuw gekeken naar de waarden en normen van deze groep. De resultaten geven een opvallend verschil te zien tussen gebruikers in verschillende landen.

In juni 1997 publiceerde het tijdschrift Psychologie een artikel van NFO Trendbox over de menselijke waarden van frequente internetgebruikers. Het artikel was gebaseerd op het onderzoek naar internetgebruik dat begin 1995 was gestart. Belangrijkste conclusie: de frequente internetgebruiker werd gekenmerkt door een sterke hang naar opwinding en vrijheid, die echter gepaard ging met een behoefte aan comfort en harmonie. De 'internetter van toen' was ambitieus, onafhankelijk, creatief en legde de lat hoog, zowel voor zichzelf als voor anderen.

De vraag is natuurlijk hoe dat er tegenwoordig uit ziet. Destijds was circa 8 procent van de Nederlanders frequent actief op het internet, nu is dat minstens vervijfvoudigd tot ruim 40 procent.

Ten tweede is de scope van het onderzoek verlegd naar ver buiten de landsgrenzen, tot en met Mexico aan toe. Dit bericht beperkt zich tot een selectie van Europese landen. De definitie is overal gelijk: mensen die minstens 1 maal per week van het internet gebruik maken. De resultaten zijn onderdeel van de studie Global Life & Living / Media in Mind die NFO Trendbox sinds 1997 gezamenlijk met Universal McCann Worldwide uitvoert.

De theorie achter het waardeonderzoek beschrijven we hier zeer kort, een uitgebreide verantwoording is op verzoek verkrijgbaar. De theorie van Milton Rokeach volgende, heeft ieder mens, ongeacht ras, geloof en taal, dezelfde set waarden en normen 'ingebakken'. Het verschil tussen mensen wordt echter mede verklaard door de afwijkende prioriteiten die mensen zich stellen. 'Vrede' is een waarde die belangrijker wordt naarmate men daar meer behoefte aan heeft. De gemiddelde Amerikaan zal dan ook relatief minder waarde hechten aan vrede dan een Taiwanees, juist omdat een zekere dreiging de laatste altijd boven het hoofd hangt.

De waarden zijn opgedeeld in instrumentele waarden (eigenschappen die je nodig hebt om je uiteindelijke doel te bereiken) en eindwaarden (alles waar je voor 'later' naar streeft). Men wordt gevraagd een rangorde aan te brengen in deze waarden. Er mag er steeds maar 1 als belangrijkste worden opgevoerd, en er moet er dus ook 1 helemaal onderaan eindigen. In totaal gaat het om twee sets van 18 waarden, 36 in totaal derhalve. Het spreekt voor zich dat het waardenonderzoek zich niet beperkt tot internetgebruikers, maar deze groep is hier als uitgangspunt voor analyse genomen.

De drie belangrijkste eigenschappen van Europese internetgebruikers zijn eerlijkheid, verantwoordelijkheid en ambitie. Qua eindwaarden scoort de gemiddelde internetter vooral op vrijheid, geborgenheid, en geluk. Dat lijkt dus niet echt meer op het plaatje van destijds. En dat was ook niet te verwachten, gezien de enorme ontwikkeling die het internet en haar gebruikers in een korte periode hebben doorgemaakt. De verschillen per land zijn echter nog veel interessanter. Met name omdat het mede verklaart waarom de Europese aanpak die veel internetaanbieders propageren, met met wisselend succes en frequent falen gepaard gaat. Zo is de Italiaanse internetgebruiker iemand die vooral waarde hecht aan logisch denken, aan balans in zijn leven en aan een zeker perfectionisme. Dat laatste heeft de Zweedse internetgebruiker ook, maar die paart dat vooral aan creativiteit en vergevingsgezindheid. Totaal anders is de Nederlandse internetter: relatief gezien is die veel opgewekter, behulpzamer en zelfs ook gehoorzamer dan zijn Europese collega's.

Waar de Engelse internetgebruiker veel meer op plezier, ontspanning en gemak is gericht, zal de Turkse internetgebruiker zich meer op z'n gemak voelen in een omgeving waar respect, het vergaren van kennis en zodoende ook erkenning door anderen een rol spelen. Wat we eigenlijk terugzien in de ontwikkeling van de waarden van internetgebruikers, is het verschijnsel dat ervaring ook de oriëntatie van het type gebruikers beïnvloedt. Heel grof gesteld leidt dat tot een driedeling.

Het eerste type internetgebruiker is woonachtig in een land waar het medium nog maar net uit de startblokken is gekomen. Centraal daar staan nieuwsgierigheid, verwondering en een grote honger naar alles wat het internet te bieden heeft.

Het tweede type bestaat uit landen waar het internet zich al verder heeft ontwikkeld, maar waar de toepassingen nog enigszins worden beperkt door technische beperkingen (breedband in UK) of door groeipijnen (zeer snelle groei in Frankrijk). Daar neemt de internetter even gas terug en gaat relatief vaker voor de lol, voor de ontspannende kant van het internet.

De derde groep tenslotte bestaat uit gebruikers in landen die het verst zijn in zowel ontwikkeling als penetratie van internet en toepassingen ervan. Daar gaan mensen echt op zoek naar nieuw gebied, nieuwe grenzen ook, en daar spelen persoonlijke ontwikkeling en creativiteit een belangrijke rol.

Nederland lijkt zich momenteel een beetje tussen groep 2 en groep 3 in te bewegen. Zweden is een duidelijk voorbeeld van de derde categorie.

De Nederlandse internetgebruiker komt dus duidelijk minder speels en pro-actief uit het onderzoek naar voren, zowel in vergelijking tot 4 jaar geleden als in vergelijking tot de overige Europese internetters. Gevolgen daarvan zullen terug te zien zijn in een wat grotere terughoudendheid waar het gaat om acceptatie van nieuwe on-line-initiatieven, gepaard gaand met een meer bescheiden, functioneel gebruik van internet.

Nederlandse internetters verkozen onlangs Roel Pieper als E-Premier 2001 boven Rolf Wouters en Adam Curry. Vertrouwenwekkende ervaring boven het snelle digitale leven. Ook dat was een vingerwijzing naar de richting die de on-linebevolking is ingeslagen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

NFO Trendbox

020 - 669 44 14

Fred Schipper
(Director New Product Development NFO Europe / Director Interactive NFO Trendbox)
fschipper@trendbox.nl
of een bezoek brengen aan onze website; www.trendbox.nl


04 jul 01 14:01