Algemene Onderwijsbond


* Afspraken over vernieuwingen primair en voortgezet onderwijs: Samen werken aan eigentijds onderwijs
Afspraken over vernieuwingen primair en voortgezet onderwijs: Samen werken aan eigentijds onderwijs
Minister Hermans en staatssecretaris Adelmund en organisaties voor bestuur en management, vak- en schoolleidersorganisaties hebben afspraken gemaakt over de ontwikkelingen in het primair en voortgezet onderwijs in de komende jaren. Er is een convenant afgesloten over een nieuwe overlegstructuur, een gezamenlijke meerjarige visie en de eerste concrete invulling daarvan. Daarmee hebben de partijen zich verbonden aan de manier waarop in het onderwijs een omslag bereikt moet worden. Die omslag moet leiden tot een onderwijspraktijk waarin de overheid richting geeft om variëteit en kwaliteit en gelijke kansen te bieden, scholen en professionals de ruimte hebben om maatwerk te leveren en scholen verantwoording afleggen aan hun omgeving. De bewindslieden hebben het convenant 'Scholen en professionals in stelling voor kwaliteit' vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd.

In de beleidsbrief 'Onderwijs in stelling' (november 2000) schetsten de bewindslieden de richting voor noodzakelijke veranderingen om het onderwijs in staat te stellen met de tijd mee te gaan. Kwaliteit, gelijke kansen, variëteit en maatwerk stonden daarin centraal. Alle partijen onderschrijven de geschetste
beweging naar meer ruimte voor scholen met daarbij horende verantwoording aan gebruikers en overheid. Op hoofdlijnen zijn bewindslieden en organisaties het nu eens geworden over hoe dat perspectief moet worden bereikt. Het gaat om onderwijsinhoudelijke, bestuurlijke en financiële voorwaarden die scholen in staat moeten stellen een omslag te maken ('innoveren en investeren'). Daarbij staat de school centraal. Partijen stimuleren de ontwikkeling van scholen tot professionele organisaties die zelf verantwoordelijk zijn voor de onderwijskundige inrichting, het personeelsbeleid en de relatie met de omgeving en hierover verantwoording afleggen. De overheid biedt hiervoor ruimte en faciliteert scholen.

Afspraken over scholen
De school ontwikkelt zich verder naar een flexibele en open organisatie. Daarin is ruimte voor professioneel management en personeel dat vanuit diverse disciplines op een kwaliteitsbewuste, eigentijdse en voor leerlingen aansprekende manier onderwijs verzorgt. Scholen worden beter in staat gesteld rekening te houden met verschillen tussen leerlingen en maximale ontplooiing mogelijk te maken. Het werken en leren vindt plaats in een aantrekkelijke omgeving en met voldoende ondersteuning. De school legt op een heldere manier verantwoording af aan ouders en overheid over de bereikte resultaten.

Afspraken over het onderwijsstelsel
De overheid geeft de school steeds meer ruimte (differentiatie en variëteit) door minder te sturen op het proces (de 'hoe-vraag') en het accent te leggen op wat scholen presteren ( de 'wat-vraag'). De overheid waarborgt de kwaliteit van onderwijs. Op hoofdlijnen formuleert de overheid eisen (kerndoelen/leerstandaarden, eindtermen, centrale examens en kwaliteit onderwijspersoneel) waar iedere school aan moet voldoen. De overheid waarborgt de opvang voor alle leerlingen.

Overlegstructuur
Er komt een overlegstructuur die past bij de ontwikkelingen. Het huidige overleg ('povo') maakt plaats voor een 'regieoverleg primair en voortgezet onderwijs'. Een gezamenlijke opgestelde agenda is de basis voor dat overleg. Er wordt met elkaar gesproken op het moment dat plannen nog in ontwikkeling zijn. Op hoofdlijnen overleggen partijen onder andere over meer ruimte voor scholen, versterking van de professionaliteit van besturen, management en personeel, arbeidsmarkt en wervingspositie, bestuurlijke inrichting en bekostiging, en de relatie tussen scholen en hun omgeving. Daarnaast is er overleg met ouders en leerlingen in een afzonderlijke ouder/leerlingkamer.

Agenda
De partijen hebben afspraken gemaakt over een aantal stimuleringsprogramma's en een concrete agenda voor de komende periode opgesteld. In het regieoverleg zullen op hoofdlijnen onderwijsinhoudelijke onderwerpen worden besproken. Daarbij gaat het onder ander over concrete kerndoelen in het basisonderwijs (leerstandaarden), leerlingvolgsystemen in relatie tot het onderwijsnummer, over de basisvorming en de evaluatie tweede fase havo/vwo. Het versterken van de professionaliteit van besturen, management en personeel is onderdeel van de agenda. Er zal bekeken worden welke
extra maatregelen er nodig zijn om de school als professionele organisatie verder te ontwikkelen. Er zal worden gesproken over mogelijke verdere decentralisatie van arbeidsvoorwaarden en samenvoegen van verschillende budgetten voor personeelsbeleid. Op hoofdlijnen zullen de voorwaarden worden besproken waaronder ook in het primair onderwijs lump sum financiering kan worden ingevoerd. In het 'regieoverleg primair en voortgezet onderwijs' zal gesproken worden over de relatie tussen school en omgeving. Daarbij komt aan de orde: de brede buurtschool, sluitende voorzieningen in de relatie onderwijs-zorg en het realiseren van voorschoolse voorzieningen.

Meerjarige investeringen
In de voorjaarsnota 2001 heeft het kabinet een forse financiële stap gezet voor onderwijs. Het kabinet heeft de afgelopen jaren ongeveer zes miljard uitgetrokken om scholen in staat te stellen ambities waar te maken. De partijen constateren dat de komende periode vervolgstappen op de weg van innoveren en investeren moeten worden gezet om doelstelling van kwaliteit en variëteit waar te maken. Daarbij gaat het vooral om personeel (tweede fase Commissie Van Rijn), materieel (leermiddelen/ict, gebouwen, inventaris), beroepsonderwijs en onderwijs op maat. In de Memorie van Toelichting bij de begroting 2002 zal het meerjarig investeringsperspectief verder worden uitgewerkt

Gezamenlijk persbericht van bestuur en managementorganisaties (Besturenraad, VBKO, VBS en VOS/ABB), van organisaties van schoolleiders (AVS en VVO), werknemersorganisaties (Aob, Federatie Onderwijsbonden CMHF/MHP en Onderwijsbonden CNV) en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Zoetermeer 4 juli 2001

Het volledige convenant kunt u hier als Word-document downloaden.