Gemeente Utrecht

PERSGESPREK COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Dinsdag, 3 juli 2001, 16.00 uur

Perskamer 1.03, Stadhuis

Geannoteerde agenda naar aanleiding van de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 3 juli 2001.


1. Projektvoorstel herontwikkeling Mesos locaties Overvecht en Oudenrijn

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten dat een intentieovereenkomst wordt opgesteld inzake de herontwikkeling van de vrijkomende gronden in Overvecht en Oudenrijn. In deze intentieovereenkomst dient geregeld te worden op welke wijze de herontwikkeling ter hand genomen wordt. Deelnemers zijn: Mesos Medisch Centrum, de gemachtigde van het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen en de gemeente Utrecht. Er zullen stedelijke kaders worden ontwikkeld voor de locaties Overvecht en Oudenrijn.

Het Mesos Medisch Centrum initieert de bouw van een nieuw zorgconcept in Leidsche Rijn. De start van de bouw is voorzien in 2003 en de ingebruikname in 2006. De bestaande terreinen waarop de Mesos locaties Overvecht en Oudenrijn zijn gehuisvest komen dan na de verhuizing in 2006 vrij.


2. Velvergunningen
Geertebolwerk

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten, dat op grond van artikel 85 en verder van de Algemene Plaatselijke Verordening 1997 een kastanjeboom in het plantsoen bij het Geertebolwerk wordt geveld, om het vervangen van warmtegeleidingen mogelijk te maken.

De REMU moet deze zomer twee warmtegeleidingen in het Geertebolwerk vervangen, om bewoners in de oude binnenstad een goede en veilige warmtelevering te kunnen bieden. De te vellen kastanjeboom staat in de weg voor de vervangingswerkzaamheden.

Om het groen in Utrecht te behouden, worden bomen zoveel mogelijk herplant. Omdat het planten van een nieuwe boom in de zomer niet mogelijk is in verband met de groeicyclus van een boom, wordt in overeenstemming met de REMU in het najaar van 2001 een gelijkwaardige boom op de kop van het Geertebolwerk teruggeplant.

Park Nieuwenoord en Karel Doormanlaan

Het college van b en w heeft besloten, dat op grond van artikel 85 en verder van de Algemene Plaatselijke Verordening 1997 voor de aanleg van de HOV-busbaan Utrecht CS - De UIthof en Om de Zuid enkele bomen worden geveld. Het gaat om twee linden, twee berken en twee iepen. De bomen verkeren in erg slechte staat en enkele zijn al doodgegaan.

Bij Park Nieuweroord wordt een linde geveld, die na herplanting is doodgegaan. In gevallen van het herplanten van bomen is er altijd een risico dat de boom doodgaat. Ook is langs de Karel Doormanlaan een herplante linde doodgegaan. De linde zal worden vervangen. In de omgeving van de Berekuil zijn twee berken doodgegaan; twee iepen verkeren in zeer slechte staat. Deze bomen zullen allemaal worden vervangen door een aantal eiken.

Zuilense Vechtoever

Het college van b en w heeft besloten, dat op grond van artikel 85 e.v. van de APV 1997 100 bomen geveld mogen worden in verband met het herinrichtingsplan voor de Zuilense Vechtoever. Deze herinrichting vindt plaats tussen de Marnixbrug tot de dorpskern van Oud Zuilen.

Het merendeel van de 100 bomen zullen worden gerooid, omdat uit onderzoek blijkt dat ze niet duurzaam zijn te handhaven. De gezondheidstoestand van de bomen is te slecht. Enkele bomen zullen worden gerooid in verband met de herinrichting. In het plangebied zullen enkele gekapte bomen als speelobjecten achterblijven. Er worden in het plangebied ook circa 100 nieuwe bomen aangeplant. Daarnaast zal nabij de Daalseweg een boomgaard worden ingericht op de plek waar nu volkstuintjes zijn gesitueerd.


3. Gedenkplaatje voor Cochius

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten ter nagedachtenis aan Utrechts beroemdste straatfluitist Sygurd Cochius een gedenkplaatje te plaatsen op de bank aan de Oudegracht, waar Cochius jarenlang vrijwel dagelijks zijn muziek ten gehore bracht.

Op 5 maart van dit jaar is Sygurd Cochius op 84-jarige leeftijd in zijn woonplaats Hilversum overleden. Het college vindt het gepast de herinnering aan deze markante persoonlijkheid levend te houden door middel van een bescheiden gedenkplaatje, uitgevoerd in geoxideerd messing. Het plaatje zal medio juli onthuld worden.


4. Verbeteren Schermerhornstraat
Het college heeft ingestemd met maatregelen gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de woonomgeving in de Schermerhornstraat. Voor de maatregelen wordt Nlg 500.000,- gereserveerd. Het geld is afkomstig uit UNA-gelden.

Al jaren bereiken de gemeente klachten uit de omgeving van de Schermerhornstraat. De klachten betreffen vooral overlast (veelal door jongeren) en onveiligheidsgevoelens, vervuiling en gebrek aan goede speelruimte.

Bij de behandeling van de begroting voor 2000 heeft de gemeenteraad ingestemd met een reservering uit de UNA-gelden voor drie locaties. Twee daarvan zijn al aangepakt (Tuindorp west en Steve Bikoplein). Nu wordt afsluitend de Schermerhornstraat opgeknapt voor een bedrag van Nlg 500.000,-- (¤ 226.890,-).

Globaal gaat het om het herinrichten van de woonomgeving tot een fraai plein en plantsoen, waar het aangenaam en veilig toeven is en waar goed gebruik gemaakt kan worden van nieuwe speelvoorzieningen. Het openbaar gebied moet functioneel zijn voor de omgeving, goed te beheren en goed aansluiten bij de omringende bebouwing.

Het voorstel is aan de orde in de commissie voor Algemene Zaken, Veiligheid, Wijkgericht Werken en Financiën van 4 september.


5. Hoofdfietsroute Burg. Reigerstraat (Oost) - Weg tot de Wetenschap
Het college van b&w heeft besloten in te stemmen met de planvoorbereiding en uitvoering van de hoofdfietsroute Burg. Reigerstraat (Oost) - Weg tot de Wetenschap.

De fietsroute is gepland via de Burgemeester Reigerstraat (Oost), Wilhelminapark via `t Loolaantje, Prins Hendriklaan, Sophocleslaan, Platolaan, Weg tot de Wetenschap (tot Sorbonnelaan). De planvoorbereiding, onder leiding van de Dienst Stadsontwikkeling Vakgroep Verkeer, start nog deze maand. De uitvoering van de hoofdfietsroute staat gepland voor 2002. De kosten voor de hoofdfietsroute zijn geraamd op circa 3 miljoen gulden.

De fietsroute Burg. Reigerstraat (oost) - Weg tot de Wetenschap vormt een belangrijke onderdeel in de hoofdfietsroute van het centrum naar de Uithof. Dagelijks maken honderden fietsers gebruik van de fietsroute, waaronder met name vele studenten. Gezien het grote aantal fietsers en de huidige knelpunten ten aanzien van de verkeersveligheid stond de route bovenaan de agenda om te worden aangepakt.

De planvoorbereiding van de fietsroute start met een bijeenkomst onder vertegenwoordigers van belanghebbenden, waaronder bewoners- en ondernemersverenigingen en de Fietsersbond ENFB en zal nog deze maand plaatsvinden. Aan de vertegenwoordigers wordt de mogelijkheid geboden knelpunten aan te geven in de huidige fietsroute. Ook kunnen suggesties voor oplossingen worden aangedragen.

De te nemen maatregelen zullen moeten voldoen aan de eisen van een hoofdfietsroute. Deze eisen hebben betrekking op onder andere de maatvoering, het materiaalgebruik en de plaats van de fietser in het verkeer.

Nadat een voorlopig ontwerp is gemaakt, wordt een algehele informatie-avond georganiseerd voor belanghebbenden en belangstellenden. Deze avond zal aan het einde van 2001 plaatsvinden, waarna de uitvoering volgens planning in 2002 plaatsvindt.

Het voorstel komt aan de orde in de raadscommissie voor Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer.


6. Agenda voor de toekomst
Het college van b en w heeft ingestemd met de bestuurlijke afspraken in het kader van de "Agenda voor de toekomst".

In oktober 2000 is op verzoek van de minister van SZW met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een intentieverklaring gesloten. In deze intentieverklaring "Een gezamenlijke agenda voor de toekomst" spreken het ministerie van SZW en de VNG af om via een gecoördineerde aanpak een extra inspanning te leveren om op korte termijn te komen tot een sluitende aanpak van de werkloosheid.

Minister Vermeend heeft vervolgens de gemeenten, te beginnen bij de G4, afzonderlijk uitgenodigd om de intenties te concretiseren. Het college van b en w heeft nu ingestemd met de bestuurlijke afspraken tussen de minister van SZW en de gemeente Utrecht.

Kern van de afspraken is dat Utrecht de komende jaren een sluitende aanpak realiseert. Onder sluitende aanpak wordt verstaan dat we voor iedere niet werkende werkzoekende nagaan wat de mogelijkheden zijn om uit te stromen naar (gesubsidieerd) werk of bevordering van maatschappelijke participatie door middel van sociale activering. Deze sluitende aanpak geldt zowel voor de nieuwe instroom in de Abw, het zittende bestand met een Abw-uitkering en de categorie niet-uitkeringsgerechtigden.

Om deze sluitende aanpak te realiseren worden de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid in de periode 2001 - 2004 12.000 cliënten gediagnosticeerd en 8.000 cliënten op een traject geplaatst. Dit moet leiden tot een uitstroom van 2.000 cliënten naar (gesubsidieerd) werk in juli 2004 en 3.200 per ultimo 2006. Daarnaast worden ruim 1.100 cliënten door middel van sociale activering geplaatst op vrijwilligerswerk.

Op maandag 9 juli a.s. zal wethouder Spekman namens het college van b&w de bestuurlijke afspraken ondertekenen.


7. Startnotitie uitbreiding IKEA
Het college van b&w heeft besloten onderzoek te doen of en zo ja onder welke randvoorwaarden uitbreiding van de vestiging van IKEA (magazijn en parkeerdek) aan de woonboulevard mogelijk is.

IKEA wil twee extra lagen toevoegen aan het bestaande parkeerdek, dit betekent een uitbreiding van 240 parkeerplaatsen. Momenteel beschikt IKEA over 830 parkeerplaatsen. Regelmatig blijkt de parkeerdruk dusdanig groot dat het parkeren niet is op te vangen op eigen terrein. Bij de constructie voor het huidige parkeerdek is rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding van 2 extra lagen. Om het totale assortiment op voorraad te kunnen houden wil IKEA ook haar magazijn uitbreiden met zo'n 2.300 m2.

In 1993 heeft het college besloten mee te werken aan de vestiging van IKEA op de Woonboulevard. IKEA heeft toen een forse financiële bijdrage geleverd aan de verbetering van de infrastructuur en aan diverse noodzakelijke onderzoeken. Voorts heeft IKEA volop meegewerkt aan het werkgelegenheidsconvenant dat met de gemeente is overeengekomen. IKEA heeft zich voortdurend ingespannen voor het reguleren en verwerken van de bezoekers die per auto de IKEA bezochten. Ook heeft IKEA bij Rijkswaterstaat extra parkeercapaciteit ingekocht 0p de locatie onder de brug van de A12.


8. Nieuwe normen Woonlastenfonds
Het college heeft de nieuwe normen voor het woonlastenfonds vastgesteld. Deze normen worden jaarlijks gewijzigd. Sinds 1 juli jl. is de uitvoering van het woonlastenfonds volledig ondergebracht bij Woningnet. Deze wijziging hangt samen met de centralisatie van de huursubsidie. De uitbetaling van het Woonlastenfonds wordt losgekoppeld van de huursubsidiebetaling. Veel huurders die nu een bijdrage van het woonlastenfonds hebben, zullen hier aan moeten wennen. Woningnet laat deze verandering zo soepel mogelijk verlopen.

Vanaf 1 juli 2001 zijn de volgende normen van toepassing:

(a) inkomensgrenzen
* eenpersoonshuishoudens met een rekeninkomen van de huursubsidietabel niet hoger dan Nlg26.000
* meerpersoonshuishoudens met een rekeninkomen van de huursubsidietabel niet hoger dan Nlg35.000
* eenpersoonsouderenhuishoudens met en rekeninkomen van de huursubsidietabel niet hoger dan Nlg24.500
* meerpersoonsouderenhuishoudens met een rekeninkomen van de huursubsidietabel niet hoger dan Nlg33.500
*
(b) huurquota
* eenpersoonshuishoudens Nlg 366 per maand.
* meerpersoonshuishoudens 19% per maand.
* meerpersoonsouderenhuishoudens Nlg 384 per maand.
* meerpersoonsouderenhuishoudens 21% per maand.
Bij de berekening van de huurquota is de vakantietoeslagvoor een deel meegewogen.

De maximale huurgrens is per 1 juli 2000 opgetrokken naar Nlg 1193.

Huishoudens onder 23 jaar krijgen geen huursubsidie en dus geen bijdrage uit het woonlastenfonds voor woningen boven de Nlg 658 per maand.


9. Fabriekspand aan Leidseweg aangewezen als gemeentelijk monument
Het college heeft het pand Leidseweg 125 aangewezen als beschermd gemeentelijk monument. Het rond 1900 gebouwde pand is een bijzonder karakteristiek bedrijfspand. Het is zeer bepalend in het straatbeeld van het betreffende gedeelte van de Leidseweg, tussen het Merwedekanaal en de Josefh Haydnlaan. Het is van zodanig belang dat het tot het industrieel erfgoed van onze gemeente moet worden gerekend.

Het pand is een voorbeeld van de historische bebouwing en bedrijvigheid langs de Leidsche Rijn, eind 19e eeuw een westelijke invalsweg van Utrecht. Het is van belang als voorbeeld van industrieel erfgoed langs de oude waterwegen in en rond Utrecht. In het kader van de industrialisatie eind 19e en begin 20e eeuw was er ook aan de Leidseweg sprake van industriële ontwikkelingen. Het pand Leidseweg 125 is één van de weinige overgebleven voorbeelden daarvan en heeft daardoor een belangrijke cultuurhistorische waarde.

Het pand kan een rol spelen bij de herontwikkeling van het naastgelegen terrein van het garagebedrijf. Dit garagebedrijf gaat verhuizen. Bij de herontwikkeling van het bedrijfsterrein kan het pand Leidseweg 125 als karakteristiek element een bijdrage leveren aan de cultuurhistorische en ruimtelijke kwaliteit van dit gebied.


10. "Onze buurt aan zet"
Het college van b en w heeft besloten dat Hoograven en Kanaleneiland worden aangewezen als de gebieden waar de impuls "Onze buurt aan zet" kan worden ingezet. Begin juni heeft de minister voor Grote Steden en Integratiebeleid via de impuls "Onze buurt aan zet" in totaal 90 miljoen gulden extra beschikbaar gesteld voor de aanpak van leefbaarheid en veiligheid in de aandachtsgebieden van de grote steden. In totaal is voor 30 steden een bijdrage hieruit beschikbaar. Utrecht kan aanspraak maken op in totaal 6,5 miljoen gulden, voor de jaren 2001 t/m 2003.

De minister heeft enkele voorwaarden gesteld aan het beschikbaar stellen van deze middelen. De minister had de voorkeur om de middelen geconcentreerd in één gebied in te zetten, maar heeft de steden de ruimte geboden om maximaal twee van de in het kader van het grotestedenbeleid aangewezen aandachtsgebieden aan te wijzen. Het college van b en w heeft besloten deze ruimte te benutten. Zo worden deze extra middelen zo evenwichtig mogelijk over de stad verdeeld en profiteert een zo groot mogelijk gebied van deze extra middelen.

De extra impuls in Hoograven en Kanaleneiland moet vooral worden gericht op het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid in het gebied. Hoograven en Kanaleneiland kennen op deze terreinen grote achterstanden en hebben in overleg met de bewoners en belanghebbenden in de wijk al plannen ontwikkeld. Deze impuls kan worden gebruikt om deze plannen (versneld) uit te voeren.

De steden krijgen tot 1 november 2001 de tijd om een plan op te stellen voor de aanwending van deze middelen. Voor beide wijken zullen deze plannen samen met de bewoners, belanghebbenden en gemeentebestuur worden opgesteld. Voorwaarde bij deze plannen is dat de gemeente ook geld inzet voor de uitvoering van de plannen (cofinanciering). In de wijken Hoograven en Kanaleneiland wordt door de gemeente al geïnvesteerd om problemen op het gebied van leefbaarheid en veiligheid aan te pakken.

De commissie ROWGO wordt over dit besluit geïnformeerd.

Utrecht, 3 juli 2001