3-7-2001
BMW 3 serie vanaf september nog sportiever
Nieuwe styling, nieuwe motoren, een nieuw onderstel en de SMG II
versnellingsbak voor de 325i en 330i bepalen de sportieve koers van de
3-serie modeljaar 2002.
Met een reeks vernieuwingen en verfijningen gaat de 3-serie van BMW
binnenkort modeljaar 2002 in. De met de nieuwe compact geïntroduceerde
sterkere, optische differentiatie van de verschillende
carrosserievarianten wordt nu ook doorgezet naar de sedan en
touringmodellen. Een markantere lijnvoering van details in de
frontpartij zal de verschillen met de cabrio- en coupémodellen
duidelijker onderstrepen.
Bovendien krijgen alle 3-serie modellen met ingang van het nieuwe
modeljaar het sportief afgestemde onderstel met directere besturing,
dat zich in de nieuwe compact en de 330i/Ci modellen al heeft bewezen.
Handling-eigenschappen en koersvastheid worden hier andermaal mee
verhoogd.
Al met al keren in modeljaar 2002 steeds meer klassieke eigenschappen
van de 02-serie, zoals sportiviteit en ultieme wendbaarheid in een
eigentijdse vorm terug. In het verlengde daarvan doet 'schakelen als
in de formule 1' nu ook zijn intrede in de 3-serie. De sequentiële SMG
II versnellingsbak, waarmee schakelen met twee 'schakelpaddles' aan de
achterzijde van het multifunctionele stuurwiel mogelijk wordt, is
toegevoegd aan het optieprogramma van de 325i/330i sedan en
coupémodellen.
Ook onder de motorkap is er nieuws: de eerste 2.0 liter versie van de
nieuwe viercilinder-motorengeneratie met VALVETRONIC, 105 kW (143 pk)
/ 200 Nm zorgt voortaan voor aandrijving van de 318i sedan, 318ti
compact, 318Ci coupé en de nieuwe 318Ci cabrio. Het is de eerste stap
naar toepassing van deze revolutionaire technologie in alle modellen.
Daarmee levert BMW zonder enige concessie aan het rijplezier een
belangrijke bijdrage aan vermindering van het brandstofverbruik en de
CO2 emissie.
De succesvolle viercilinder-dieselmotoren zijn eveneens op de laatste
stand der techniek gebracht: de 320d sedan, touring en de 320td
compact beschikken daarmee binnenkort over een vermogen van maar
liefst 110 kW (150 pk) en een koppel van 330 Nm. Het dieselprogramma
van BMW wordt bovendien uitgebreid met de nieuwe 318d sedan, waarvan
de motor 85 kW (115 pk) en een koppel van 265 Nm levert.
De nieuwe motoren zorgen voor het behoud van alle voor BMW zo kenmerkende rij-eigenschappen bij tot nog toe door geen enkel ander merk bereikte lage verbruikscijfers: de 318i sedan is tevreden met 7,2 liter per 100 km in de EU-testcyclus, de 320d levert zijn prestaties met een gemiddeld verbruik van slechts 5,5 liter per 100 km.
Details en prijzen volgen kort voor de marktintroductie in september
2001.