Zoetermeer, 3 juli 2001

Aan de redactie economie
Brief Transport en Logistiek Nederland aan Nederlandse regering Vervoerders bieden aan te betalen voor milieu, verkeersveiligheid en bereikbaarheid Transport en Logistiek Nederland biedt de Nederlandse regering aan te betalen voor de maatschappelijke kosten die worden gemaakt ter verbetering van het milieu, de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Het betreft dan de kosten die rechtstreeks toe te schrijven zijn aan het wegtransport. Voorwaarde is wel dat de opbrengsten gebruikt worden voor investeringen in diezelfde drie gebieden en niet terugvloeien naar de algemene middelen. De organisatie heeft in een brief dit aanbod aan minister Netelenbos gedaan. Het is voor het eerst dat een bedrijfstak in Nederland met een dergelijk concreet aanbod komt. Ook Europees gezien neemt het Nederlandse wegvervoer hiermee het initiatief in de al jaren lopende discussie over het verrekenen van de zogenaamde maatschappelijke of externe kosten. De vervoerders doen hun aanbod om voor een langere periode zekerheid over de toekomstige belastingdruk te krijgen en, ten tweede, transparantie in heffingen en bestedingen. Ten derde willen zij met hun aanbod het belang benadrukken van vergroening en maatschappelijk ondernemen. De vervoerders stellen voor om de maatschappelijke kosten te verrekenen via de kilometerheffing die het kabinet wil invoeren. Deze heffing gaat uit van het principe 'de gebruiker/de vervuiler betaalt'. Uiteindelijk moet dit principe voor iedereen gelden. Transport en Logistiek Nederland wil zo snel mogelijk met de kilometerheffing beginnen. In eerste instantie moeten voor het vrachtverkeer de vaste kosten, zoals het Eurovignet en de motorrijtuigenbelasting, worden omgezet in een bedrag per kilometer, de variabilisatie. In een later stadium zouden in deze heffing ook de maatschappelijke kosten moeten worden doorberekend. Transport en Logistiek Nederland vraagt inspraak bij de besteding van de heffingen voor de maatschappelijke kosten, omdat dit essentieel is voor het verkrijgen van draagvlak binnen de branche. Op dit moment brengt het wegtransport jaarlijks meer dan 11 miljard gulden gulden aan belastingen op, waarvan bijna 3 miljard verkeersgerelateerde heffingen in de vorm van accijns, motorrijtuigenbelasting en Eurovignet. Het aanbod van Transport en Logistiek Nederland is gebaseerd op het rapport 'De juiste rekening op de juiste plaats' van de Werkgroep Vergroening/Variabilisatie, die vorig jaar op basis van het Dieselakkoord werd ingesteld.

Voor meer informatie kunt u bellen met de afdeling PRV, Clarisse Buma, 079-3636115. Brief aan minister Netelenbos op aanvraag beschikbaar. Zie voor Rapport 'De juiste rekening op de juiste plaats' op www.tln.nl/beleidspublicaties/Dieselakkoord