bredeschool.net
Persbericht
Brede scholen in Nederland - Jaarbericht 2001
feiten en cijfers over de ontwikkeling van Brede Scholen in Nederland
Op 3 juli 2001 verschijnt Brede scholen in Nederland
Jaarbericht 2001. In het jaarbericht wordt voor het eerst een
betrouwbaar beeld geschetst van een maatschappelijke ontwikkeling die
de komende jaren verstrekkende gevolgen kan hebben voor scholen en hun
omgeving. Het jaarbericht bevat feiten en cijfers over de ontwikkeling
van brede scholen in alle Nederlandse gemeenten. Hierna volgen de
belangrijkste conclusies uit het jaarbericht.
Nederland gaat op grote schaal de brede scholen realiseren
Als de voortekenen niet bedriegen dan zullen er in Nederland de
komende jaren op grote schaal brede scholen worden gerealiseerd. De
huidige activiteit in gemeenten markeert slechts het begin van die
ontwikkeling. De komende jaren zullen naar verwachting ruim 350
gemeenten dat wil zeggen twee op de drie Nederlandse gemeenten werk
maken van de brede school. Met name lokale politici en ambtenaren zijn
groot voorstander van de komst van brede scholen. De meeste gemeenten
willen meerdere brede scholen tot stand brengen. Dat betekent dat er
de komende jaren naast de al bestaande brede scholen, honderden nieuwe
brede scholen gerealiseerd zullen worden. Oftewel, in 2010 zal één op
de tien basisscholen onderdeel zijn van een brede school netwerk.
Nieuwe huisvesting vaak aanleiding
Huisvestingsproblemen van scholen en welzijnsinstellingen vormen voor
veel gemeenten de directe aanleiding om met de brede school te
starten. Huidige accommodaties voldoen in veel gevallen niet aan de
specifieke eisen van de brede school. Ruim de helft van de brede
scholen krijgt dan ook gestalte in nieuwe of gerenoveerde gebouwen. De
scholen en welzijnsinstellingen die gezamenlijk een brede school
vormen, worden daarbij veelal onder één dak gehuisvest.
De contouren van de brede school worden scherper
Gemeenten en instellingen lijken in grote lijnen duidelijk te weten
wat ze willen. Zij kiezen eensgezind voor een brede school voor
kinderen van 0-12 jaar. Basisscholen vormen de ruggengraat en
peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en andere welzijnsinstellingen
zijn de belangrijkste partners. De inhoudelijke doelstellingen zijn
nog in algemene termen geformuleerd. Het vergroten van
ontwikkelingskansen voor kinderen kan worden beschouwd als de centrale
doelstelling van de brede school in Nederland. Verbetering van de
samenwerking tussen scholen en welzijnsinstellingen en het tot stand
brengen van een integrale aanpak zijn de belangrijkste
nevendoelstellingen.
Regie gevraagd
De gemeente wordt over het algemeen beschouwd als de partij die
sturing zou moeten geven aan de ontwikkeling van brede scholen.
Gemeente en partners zoeken nog naar een evenwichtigere verdeling van
taken en verantwoordelijkheden in het proces. Dat laatste aspect roept
overigens de vraag op hoe die rol zich verhoudt tot het streven om
leerkrachten weer meer toe te laten komen aan hun kerntaken.Gemeenten
krijgen de komende jaren vooral een regisserende en evaluerende rol.
Zij zullen op korte termijn capaciteit moeten vrij maken om de
ontwikkeling te regisseren en een gedegen projectorganisatie op poten
te zetten. Bovendien zal er binnen gemeenten integraler te werk moeten
worden gegaan. Naast de afdelingen onderwijs en welzijn zullen onder
andere de sectoren stedenbouw en ruimtelijke ordening intensief bij de
brede school ontwikkeling moeten worden betrokken.
Investeringen nodigGeldgebrek
Veel gemeenten moeten de komende jaren rekening houden met
miljoeneninvesteringen. Met name in verband met investeringen op het
vlak van nieuwe huisvesting maar ook in verband met de vormgeving van
de regierol staan gemeenten voor grote onvoorziene uitgaven. In zeker
de helft van de gemeenten is er daarvoor momenteel nog onvoldoende
financiële dekking.
Communicatie en samenwerking cruciaal
Een optimale samenwerking tussen scholen, welzijnsinstellingen en
gemeente wordt door alle partijen als een van de belangrijkste
voorwaarden beschouwd voor het welslagen van de brede school
ontwikkeling. De communicatie en informatievoorziening tussen de
partijen is op dit moment nog niet op het gewenste niveau.
Beheer en exploitatie nog nauwelijks geregeld
Er zijn nog weinig harde afspraken gemaakt over beheer en exploitatie
van brede scholen. Daar waar dat wel het geval is wordt veelal gekozen
voor oplossingen die weinig recht doen aan de beoogde samenwerking
binnen de brede school: vormen van gebundeld beheer zijn niet
populair.
Systematische eEvaluatie komt nog niet van de grond
Gemeente en partners worden gezamenlijk verantwoordelijk geacht voor
controle op de voortgang en evaluatie van de brede school ontwikkeling
op lokaal niveau. Op dit moment is er echter nog geen sprake van
systematische evaluatie.
Projectinformatie
De ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Onderwijs,
Cultuur en Wetenschappen en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
hebben aan onderzoeks- en adviesbureau Oberon gevraagd de stand van
zaken rond de brede school in Nederland in kaart te brengen. In het
onderzoek gaat het om systematische registratie en beschrijving van
brede school ontwikkelingen in alle Nederlandse gemeenten. Gemeenten
waar sprake is van brede school ontwikkeling worden jaarlijks
schriftelijk en telefonisch geënquêteerd. De uitkomsten van het
onderzoek worden jaarlijks in de vorm van een Jaarbericht Brede
Scholen gepubliceerd. In het jaarbericht wordt steeds een zo actueel
mogelijk beeld geschetst van de brede school ontwikkeling in
Nederland.
Het Jaarbericht kan besteld worden bij:
Oberon
Postbus 1423
3500 BK Utrecht
Telefoon: 030-2306090
Faxnummer: 030-2306080
E-mail: info@oberon-o-a.nl