BredeSchoolNet

bredeschool.net
Persbericht

Brede scholen in Nederland - Jaarbericht 2001

feiten en cijfers over de ontwikkeling van Brede Scholen in Nederland

Op 3 juli 2001 verschijnt Brede scholen in Nederland Jaarbericht 2001. In het jaarbericht wordt voor het eerst een betrouwbaar beeld geschetst van een maatschappelijke ontwikkeling die de komende jaren verstrekkende gevolgen kan hebben voor scholen en hun omgeving. Het jaarbericht bevat feiten en cijfers over de ontwikkeling van brede scholen in alle Nederlandse gemeenten. Hierna volgen de belangrijkste conclusies uit het jaarbericht.

Nederland gaat op grote schaal de brede scholen realiseren Als de voortekenen niet bedriegen dan zullen er in Nederland de komende jaren op grote schaal brede scholen worden gerealiseerd. De huidige activiteit in gemeenten markeert slechts het begin van die ontwikkeling. De komende jaren zullen naar verwachting ruim 350 gemeenten dat wil zeggen twee op de drie Nederlandse gemeenten werk maken van de brede school. Met name lokale politici en ambtenaren zijn groot voorstander van de komst van brede scholen. De meeste gemeenten willen meerdere brede scholen tot stand brengen. Dat betekent dat er de komende jaren naast de al bestaande brede scholen, honderden nieuwe brede scholen gerealiseerd zullen worden. Oftewel, in 2010 zal één op de tien basisscholen onderdeel zijn van een brede school netwerk.

Nieuwe huisvesting vaak aanleiding
Huisvestingsproblemen van scholen en welzijnsinstellingen vormen voor veel gemeenten de directe aanleiding om met de brede school te starten. Huidige accommodaties voldoen in veel gevallen niet aan de specifieke eisen van de brede school. Ruim de helft van de brede scholen krijgt dan ook gestalte in nieuwe of gerenoveerde gebouwen. De scholen en welzijnsinstellingen die gezamenlijk een brede school vormen, worden daarbij veelal onder één dak gehuisvest.

De contouren van de brede school worden scherper Gemeenten en instellingen lijken in grote lijnen duidelijk te weten wat ze willen. Zij kiezen eensgezind voor een brede school voor kinderen van 0-12 jaar. Basisscholen vormen de ruggengraat en peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en andere welzijnsinstellingen zijn de belangrijkste partners. De inhoudelijke doelstellingen zijn nog in algemene termen geformuleerd. Het vergroten van ontwikkelingskansen voor kinderen kan worden beschouwd als de centrale doelstelling van de brede school in Nederland. Verbetering van de samenwerking tussen scholen en welzijnsinstellingen en het tot stand brengen van een integrale aanpak zijn de belangrijkste nevendoelstellingen.

Regie gevraagd
De gemeente wordt over het algemeen beschouwd als de partij die sturing zou moeten geven aan de ontwikkeling van brede scholen. Gemeente en partners zoeken nog naar een evenwichtigere verdeling van taken en verantwoordelijkheden in het proces. Dat laatste aspect roept overigens de vraag op hoe die rol zich verhoudt tot het streven om leerkrachten weer meer toe te laten komen aan hun kerntaken.Gemeenten krijgen de komende jaren vooral een regisserende en evaluerende rol. Zij zullen op korte termijn capaciteit moeten vrij maken om de ontwikkeling te regisseren en een gedegen projectorganisatie op poten te zetten. Bovendien zal er binnen gemeenten integraler te werk moeten worden gegaan. Naast de afdelingen onderwijs en welzijn zullen onder andere de sectoren stedenbouw en ruimtelijke ordening intensief bij de brede school ontwikkeling moeten worden betrokken.

Investeringen nodigGeldgebrek
Veel gemeenten moeten de komende jaren rekening houden met miljoeneninvesteringen. Met name in verband met investeringen op het vlak van nieuwe huisvesting maar ook in verband met de vormgeving van de regierol staan gemeenten voor grote onvoorziene uitgaven. In zeker de helft van de gemeenten is er daarvoor momenteel nog onvoldoende financiële dekking.

Communicatie en samenwerking cruciaal
Een optimale samenwerking tussen scholen, welzijnsinstellingen en gemeente wordt door alle partijen als een van de belangrijkste voorwaarden beschouwd voor het welslagen van de brede school ontwikkeling. De communicatie en informatievoorziening tussen de partijen is op dit moment nog niet op het gewenste niveau.

Beheer en exploitatie nog nauwelijks geregeld
Er zijn nog weinig harde afspraken gemaakt over beheer en exploitatie van brede scholen. Daar waar dat wel het geval is wordt veelal gekozen voor oplossingen die weinig recht doen aan de beoogde samenwerking binnen de brede school: vormen van gebundeld beheer zijn niet populair.

Systematische eEvaluatie komt nog niet van de grond Gemeente en partners worden gezamenlijk verantwoordelijk geacht voor controle op de voortgang en evaluatie van de brede school ontwikkeling op lokaal niveau. Op dit moment is er echter nog geen sprake van systematische evaluatie.

Projectinformatie
De ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten hebben aan onderzoeks- en adviesbureau Oberon gevraagd de stand van zaken rond de brede school in Nederland in kaart te brengen. In het onderzoek gaat het om systematische registratie en beschrijving van brede school ontwikkelingen in alle Nederlandse gemeenten. Gemeenten waar sprake is van brede school ontwikkeling worden jaarlijks schriftelijk en telefonisch geënquêteerd. De uitkomsten van het onderzoek worden jaarlijks in de vorm van een Jaarbericht Brede Scholen gepubliceerd. In het jaarbericht wordt steeds een zo actueel mogelijk beeld geschetst van de brede school ontwikkeling in Nederland.

Het Jaarbericht kan besteld worden bij:

Oberon

Postbus 1423

3500 BK Utrecht

Telefoon: 030-2306090

Faxnummer: 030-2306080

E-mail: info@oberon-o-a.nl