Korps: Limburg-Zuid, plaats: Maastricht 3-07-2001
Politieberichten district Maastricht (H.P. 16.40 uur)
Dinsdag 3 juli 2001
Bunde; intercity botst op vrachtwagen:
Vanmorgen, omstreeks 11.45 uur kreeg de politie een melding van een
aanrijding op de spoorwegovergang aan de Kloosterberg in Bunde. Bleek
dat een intercity met naar schatting 100 passagiers, komende uit
Maastricht en rijdende in de richting van Sittard op de
spoorwegovergang tegen een vrachtauto / dieplader was gebotst. Daarbij
is gelukkig niemand gewond geraakt. Vijf wagons van de intercity
raakten bij de aanrijding ontspoord. (van de rails geraakt waarbij de
ontspoorde wagons recht bleven staan). De treinpassagiers werden met
bussen naar Sittard vervoerd. Het treinverkeer raakte op dit traject
dan ook gestremd en de NS is doende met het regelen van alternatief /
busvervoer. Over de oorzaak van deze aanrijding c.q. het feit dat de
vrachtwagen op de spoorwegovergang stilstond, stelt de politie samen
met de spoorwegpolitie nog een nader onderzoek in.
De chauffeur van de vrachtauto welke verantwoordelijk is geweest voor
de aanrijding met de intercity betreft een 35 jarige inwoner van
Dordrecht, werkzaam voor een bedrijf welke eveneens afkomstig is uit
Dordrecht.
Het baanvak is gedurende de gehele dag geblokkeerd geweest. De
verwachting is dat dit ook zal duren gedurende de avonduren en zelfs
de nachtelijke uren. Vermoedelijk zal het baanvak morgen weer geheel
vrij zal zijn. Bevestiging hiervan kan bij de Nederlandse Spoorwegen
verkregen worden.
Maastricht, aanrijding bestuurder onder invloed:
Dinsdagmorgen 3 juli 2001 heeft op de Akersteenweg te Maastricht een
verkeersongeval plaatsgevonden waarbij bleek dat de 25 jarige
automobilist onder invloed zijn auto had bestuurd.
De automobilist reed omstreeks 02.45 uur over de John F. Kennedysingel
te Maastricht in de richting van Heer. Voor de verkeerslichten met de
Akersteenweg moest de automobilist zijn voertuig afremmen omdat het
licht op rood sprong. Dit afremmen deed de bestuurder dermate krachtig
dat hij de macht over het stuur verloor en van de weg raakte. Daar
reed hij een verkeersbord omver en ramde de vangrail. De ter plaatse
gekomen politie stelde bij de veroorzaker van het verkeersongeval het
gebruik van alcoholische dranken vast hetgeen een blaastest
bevestigde. De automobilist werd daarop meegnomen naar het
politiebureau waar hij zijn medewerking moest verlenen aan een
ademanalyse. Deze analyse wees een meer dan drievoudige overschrijding
aan van het maximaal toegestane alcoholpromillage. Tegen de
automobilist uit Maastricht werd proces-verbaal opgemaakt waarbij zijn
rijbewijs werd ingevorderd. Na verhoor kon hij huiswaarts.
Maastricht, snelheidscontrole:
Op dinsdag 3 juli 2001 heeft tussen 11.30 en 13.30 uur op de
Meerssenerweg te Maastricht een snelheidscontrole plaatsgevonden. Van
de 1068 gecontroleerde motorvoertuigen bleken 181 motorvoertuigen
harder te rijden dan de toegestane snelheid van 50 km per uur en voor
bromfietsen 30 km per uur (snorfietsen 25 km per uur). De hoogste
snelheid van een personenauto bleek 83 km per uur te zijn. Van een
bromfiets werd een snelheid gemeten van 76 km per uur terwijl een
snorfietser met een snelheid reed van 44 km per uur. 19 bestuurders
werden meteen staande gehouden. Zij kregen het proces-verbaal meteen
aangezegd. De andere snelheidszondaars krijgen het proces-verbaal
thuis gestuurd.