Gemeente Tilburg

02-07-2001

Tilburg houdt spiegel voor

zelfanalyse grotestedenbeleid

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 2 juli ingestemd met het rapport van de tussentijdse zelfanalyse van Tilburg. Deze zelfanalyse is gemaakt in het kader van het Grotestedenbeleid. De analyse is in eerste instantie bedoeld om er zélf van te leren. De resultaten worden ook gebruikt om de betrokken ministeries te informeren, voor de landelijke tussenstand die volgend voorjaar naar de Tweede Kamer gaat én om punten op te leveren voor het Memorandum dat de steden maken voor de kabinetsformateur, die volgend jaar na de verkiezingen aan de slag gaat.

Deze zelfanalyse is een 'tussentijdse', omdat hij midden in de huidige convenantperiode (1999-2004) valt. Het rapport gaat dan ook niet in op de volledige breedte van het grotestedenbeleid en MIOP, maar zoomt in op twee beleidsthema's. Tilburg heeft gekozen voor Jeugd en Herstructurering woonmilieus.
Zoals het past bij het Grote-stedenbeleid, is ook deze zelfanalyse tot stand gekomen met inbreng van diverse organisaties. Organisaties en instellingen hebben actief en open meegedacht, gaven hun mening, maar staken ook de hand in eigen boezem.

Resultaten en conclusies
Het zelfanalyserapport is kritisch van toon, alleen op deze manier is er zoveel mogelijk lering uit te trekken. We zijn er nog lang niet, maar gezien het feit dat het Grotestedenbeleid een langdurige structurele inzet vraagt is dit echter niet verwonderlijk. De belangrijkste positieve conclusies uit de analyse zijn het klimaat van samenwerking en de manier waarop Tilburg invulling geeft aan de interactieve en gebiedsgerichte manier van werken. Ook de rol van het bestuur in deze interactieve processen wordt zeer positief gewaardeerd door het veld. Ook de ervaring die is opgedaan bij het betrekken van de raad bij de opstelling van het jeugdbeleid smaakt naar meer. Verbeterpunten liggen op het vlak van het daadkrachtig keuzes maken door de gemeente, het duidelijkheid geven over verschillende rollen die de gemeente kan hebben en de gemeentelijke coördinatie. De partners zien ook verbeterpunten voor zichzelf, met name op het terrein van netwerkvorming en zakelijkheid binnen de sociale pijler. Een paar verbeterpunten liggen op de weg van de gemeente en haar partners gezamenlijk. Dit betreft bijvoorbeeld het samen gericht zijn op belangrijke doelstellingen voor de stad en een versterkte regierol voor de gemeente.
Het is de bedoeling dat er, vóórdat de visitatiecommissie op 8 oktober langskomt, een plan ligt over hoe de verbeterpunten aangepakt worden.