Persbericht
994024800
Pakket van maatregelen moet corridor Utrecht-Amersfoort verbeteren
Pilot vernieuwende aanpak A28 geslaagd
Vandaag heeft de Bestuurlijke Begeleidingsgroep gebiedsgerichte
aanpak corridor Utrecht-Amersfoort (BBG A28) haar rapport Leefbare
mobiliteit op de Heuvelrug gepresenteerd. Het rapport bevat een
visie op het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van
het gebied rond de A28 tussen Utrecht en Amersfoort. Daarnaast
bevat het rapport een concreet maatregelenpakket waarin 12
projecten zijn opgenomen die de interlokale en regionale locaties
verbeteren en tezamen een substantile bijdrage kunnen leveren aan
het oplossen van de bereikbaarheids- en leefbaarheidsproblemen.
Vernieuwende werkwijze succesvol
Het rapport Leefbare mobiliteit op de Heuvelrug is het resultaat
van een vernieuwende werkwijze waarbij de gemeenten Utrecht, De
Bilt, Zeist, Soest, Leusden en Amersfoort, BRU, gewest Eemland en
Rijkswaterstaat, onder regie van de provincie Utrecht hebben
gewerkt aan een gebiedsgerichte verkenning naar mogelijke
oplossingen voor de huidige en de toekomstige problemen op het
terrein van de bereikbaarheid en leefbaarheid tussen Utrecht en
Amersfoort. In deze zogenoemde Verkenning nieuwe stijl is niet
alleen gekeken naar de mobiliteit, maar ook naar ruimtelijke en
economische ontwikkelingen, natuur, landschap en recreatie, en de
effecten daarvan op de A28, n naar de mogelijkheden om die effecten
te benvloeden. Tijdens het proces is regelmatig overleg gevoerd met
een groot aantal maatschappelijke en belangenorganisaties als de
Kamers van Koophandel, waterschappen, recreatieschappen,
zorgorganisaties, agrarische organisaties, Stichtse
Milieufederatie, Het Utrechts Landschap, Staatsbosbeheer, openbaar
vervoerbedrijven en de ENFB. Zowel de betrokken partijen als het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn enthousiast over de
gekozen aanpak.
Verkeer groeit sneller dan gedacht
Uit recente verkeersgegevens blijkt dat de verkeersgroei tussen
Utrecht en Amersfoort sneller gaat dan werd gedacht. De verwachting
is dat het autoverkeer op de A28 in het jaar 2020 met 70% is
gegroeid ten opzichte van 1998. De benuttingsmaatregelen zoals het
Rijk die al eerder had gepland, zullen dan ook al voor 2010 niet
meer voldoende zijn om de corridor bereikbaar te houden.
Ook het verkeer op het onderliggend wegennet zal in de toekomst
groeien.
Het aantal reizigers per trein zal eveneens groeien. Men verwacht
in 2010 een verdubbeling van het aantal treinreizigers ten opzichte
van nu.
Het capaciteitsprobleem op de A28 betekent dat zij niet meer goed
kan functioneren als landelijke verbinding tussen de Randstad en
het noorden en oosten van het land. Gevolg is ook dat een deel van
het verkeer zich zal verplaatsen naar het onderliggend wegennet,
met alle gevolgen voor de bereikbaarheid, veiligheid en
leefbaarheid. En dat terwijl een groot deel van de provinciale
wegen in de corridor nu al tegen de grenzen van de beschikbare
capaciteit aan zit.
Het openbaar vervoer per bus in de corridor wordt belemmerd door de
congestie en kan daardoor in de spits veelal geen goede kwaliteit
bieden. En het is zeer de vraag of de geplande maatregelen van
Randstadspoor de toekomstige groei kunnen opvangen.
Naast het oplossen van de mobiliteitsproblemen liggen er ook
belangrijke opgaven op het gebied van de leefbaarheid en
barrierewerking, zoals de oversteekbaarheid voor fauna en
recreatieverbindingen. Er zijn nu al nijpende problemen die worden
veroorzaakt door de vele infrastructuur en het intensieve gebruik
daarvan, maar ook de problemen die zullen ontstaan door de
verkeersgroei moeten worden tegengegaan dan wel opgelost.
Een belangrijke conclusie is dan ook dat de infrastructuur in de
corridor Utrecht-Amersfoort niet is toegesneden op de landelijke en
al geplande regionale ontwikkelingen. De toename van het verkeer
zet de leefbaarheid en de functievervulling van het gebied zwaar
onder druk.
Oplossingen
Bij het zoeken naar oplossingen is onderzocht welke invloed
verschillende maatregelen hebben. Ook is gekeken naar de invloed
van regionale ruimtelijke ontwikkelingen. Daaruit blijkt dat de
groei van het verkeer grotendeels wordt veroorzaakt door de groei
van het doorgaande verkeer en de autonome groei, en dat het
toevoegen van economische functies in de regio naar verhouding
weinig bijdraagt aan de regionale verkeersproblemen. Dit neemt niet
weg dat de regio zorgvuldig moet kijken naar de keuze voor nieuwe
woon-werklocaties, omdat die direct invloed hebben op de capaciteit
en het functioneren van de lokale en interlokale bereikbaarheid.
Uitgangspunt van alle bereikbaarheidsmaatregelen in de visie is dat
ten aanzien van de leefbaarheid en de groene netwerken
achterstanden worden weggewerkt en verbeteringen worden
aangebracht. Dat is nodig om de negatieve effecten die door de
mobiliteit worden veroorzaakt voor lucht, geluid en veiligheid, en
voor de versnippering van het natuurgebied weg te nemen. Daarom
worden vroegtijdig leefbaarheidsprojecten aangepakt en worden er
integrale eisen aan de projecten gesteld.
Om de mobiliteit in de corridor te verbeteren wordt eerst gekeken
naar andere vervoersvormen voordat er naar dan nog resterende
behoeften van automobiliteit wordt gekeken. Dit omvat de aanleg van
goede fietsverbindingen op belangrijke intergemeentelijke
woon-werkrelaties waar deze nu nog ontbreken. Ook belangrijk is de
realisatie van hoogwaardige busverbindingen op de belangrijke
vervoerrelaties en een betere benutting van het spoor. Voor de
overblijvende lokale en regionale automobiliteit moet de N237 (de
provinciale weg Utrecht-Amersfoort) geoptimaliseerd worden en zal
een aantal ontbrekende relaties op het onderliggend wegennet worden
aangelegd. Voor het overige dient het autoverkeer zoveel mogelijk
op de A28 te worden gefaciliteerd met voldoende
doorstromingskwaliteit. Dat betekent dat een groot deel van de
autoverkeersgroei op de A28 gebundeld zal worden, waardoor
uitbreiding van de capaciteit noodzakelijk zal zijn. In dit verband
zijn ook van belang de verbetering van het knooppunt Hoevelaken en
maatregelen voor het scheiden van het doorgaande verkeer van het
lokale verkeer tussen Amersfoort en Leusden.
Concrete projecten
Om een concrete invulling aan de visie te geven heeft de BBG A28 12
projecten geformuleerd. Deze zullen nader worden uitgewerkt en een
financile vertaling moeten krijgen. De projecten bouwen deels voort
op bestaande initiatieven. Van de overheden die betrokken zijn
geweest bij het opstellen van de visie wordt verwacht dat zij
gezamenlijk de schouders zullen zetten onder deze projecten. De
voorzitter van de BBG A28, de Utrechtse gedeputeerde Doede Kok is
daarover optimistisch: Gedurende het gehele proces van visievorming
was er bij alle wethouders en anderen een grote mate van
betrokkenheid en was men bereid over de eigen gemeentegrenzen heen
te kijken. De bereikbaarheid van de corridor wordt als een
gemeenschappelijk belang gezien. Daarom gaan we deze vernieuwende
brede aanpak ook toepassen op de A27.
Voor meer informatie over dit bericht kunt u zich wenden tot Astrid
Schoon, 030 - 258 3713 of per e-mail:
Astrid.schoon@provincie-utrecht.nl .