2 JULI 2001
Participatie vrouwen neemt voor het eerst significant toe

Arbeidsmarktmonitor 2000: Werkgelegenheid beroepsgoederenvervoer sterker gegroeid dan gemiddeld

Jaarlijks brengt Vakopleiding Transport en Logistiek de arbeidsmarkt voor het beroepsgoederen-vervoer in kaart. Uit de arbeidsmarktmonitor 2000 blijkt dat de werkgelegenheid in de bedrijfstak sterker groeit (4%) dan de landelijke werkgelegenheid (2,3%). Het aandeel vrouwelijke medewerkers is fors gestegen. De - voor het eerst gemeten - participatie van etnische minderheden in het beroepsgoederenvervoer ligt rond 4%. Het aantal moeilijk vervulbare vacatures is afgenomen. Op basis van de onderzoeksresultaten gaat Vakopleiding Transport en Logistiek bedrijven ondersteunen met de werving van o.a. chauffeurs, ondermeer met een imagocampagne die dit najaar van start gaat.

Het totale aantal vacatures is met bijna 14% gestegen (begin 2000: 4.340, begin 2001: 4.930). Het aantal vacatures voor chauffeurs is ook met bijna 14% gestegen (begin 2000: 3.160, begin 2001:3.590). In het middenkader en bij de overige functies is het aantal vacatures ook toegenomen (12,5%). Het percentage moeilijk vervulbare vacatures neemt iets af, wat wijst op een lichte vermindering van de wervingsproblematiek. Bij chauffeurs en middenkader gaat het bij de wervingsproblematiek vooral om een onvoldoende aanbod van mensen met een geschikte opleiding en/of werkervaring. Dit jaar zijn de achtergronden van de wervingsproblemen bij chauffeurs nader in kaart gebracht. De bedrijven zien vooral de onregelmatige werktijden en het langdurig van huis zijn (als internationaal chauffeur) als oorzaak voor onvoldoende aanbod van geschikte krachten. Daarna volgen de zwaarte van het werk, het imago en het (beperkte) carrièreperspectief.

Participatie vrouwen fors gestegen
Het aantal vrouwelijke chauffeurs is in 2000 sterk toegenomen, van
1.200 naar 2.000. Ook het totaal aantal vrouwelijke medewerkers in het beroepsgoederenvervoer is sterk toegenomen (van 6% naar 9%). In vergelijking met de ons omringende landen is dit echter nog steeds laag. Voor het eerst is ook het aantal werkzame allochtonen gemeten, dit percentage (4%) ligt lager dan het landelijk gemiddelde (8%). Hoe groter het bedrijf, hoe hoger het percentage minderheden. Dit wordt vooral veroorzaakt door het relatief grote aandeel minderheden onder warehousemedewerkers, maar ook onder chauffeurs zijn in grote bedrijven meer minderheden werkzaam.

Personeelsverloop stabiliseert; groeiende behoefte aan leerlingen Van de chauffeurs die begin 2000 in de branche werkzaam waren, is 15% van positie veranderd, van de middenkaderfunctionarissen 9%. Deze percentages zijn vrijwel gelijk aan 1999. Chauffeurs en middenkaderpersoneel blijven voor een belangrijk deel in de branche werkzaam; het verloop betreft met name het veranderen van werkgever. De krapte op de arbeidsmarkt heeft voornamelijk effect op het personeelsverloop onder warehousemedewerkers (toegenomen van 15% naar bijna 20%). Het aantal leerlingen in de Beroepsbegeleidende leerweg (BBL) en Beroepsopleidende leerweg (BOL) is begin 2001 vergelijkbaar met de jaren ervoor. Gemiddeld zijn in 10% van de transportbedrijven leerlingen via de BBL in dienst en via de BOL 3%. Het percentage bedrijven waarin leerlingen werkzaam zijn, neemt toe met de bedrijfsomvang. De komende jaren is er een grote behoefte aan leerlingen.

Chauffeurworden.nl
Vakopleiding Transport en Logistiek zal (naast bestaande wervings- en opleidingsactiviteiten) voor de jaren 2001 en 2002 nieuwe initiatieven ontplooien om de in- en doorstroom in de sector sterker te bevorderen. Via GPdW mobiliteitscentrum worden ook diverse reïntegratieprojecten uitgevoerd, gericht op het voorkomen van uitstroom uit de sector. Om de instroom te verhogen, start dit najaar een (meerjarige) imagocampagne voor het chauffeursvak. Doelgroepen zijn werkenden/werkzoekenden tussen 20 en 40 jaar; binnen de campagne is gerichte aandacht voor vrouwen en allochtonen. Om succesvolle instroom van alternatieve doelgroepen mogelijk te maken, zal de campagne zich ook richten op de invoering van modern personeelsbeleid in de sector zelf. Centraal in de campagne staat de site www.chauffeurworden.nl, die medio september online gaat.