2 JULI 2001
Participatie vrouwen neemt voor het eerst significant toe
Arbeidsmarktmonitor 2000: Werkgelegenheid beroepsgoederenvervoer
sterker gegroeid dan gemiddeld
Jaarlijks brengt Vakopleiding Transport en Logistiek de arbeidsmarkt
voor het beroepsgoederen-vervoer in kaart. Uit de arbeidsmarktmonitor
2000 blijkt dat de werkgelegenheid in de bedrijfstak sterker groeit
(4%) dan de landelijke werkgelegenheid (2,3%). Het aandeel vrouwelijke
medewerkers is fors gestegen. De - voor het eerst gemeten -
participatie van etnische minderheden in het beroepsgoederenvervoer
ligt rond 4%. Het aantal moeilijk vervulbare vacatures is afgenomen.
Op basis van de onderzoeksresultaten gaat Vakopleiding Transport en
Logistiek bedrijven ondersteunen met de werving van o.a. chauffeurs,
ondermeer met een imagocampagne die dit najaar van start gaat.
Het totale aantal vacatures is met bijna 14% gestegen (begin 2000: 4.340, begin 2001: 4.930). Het aantal vacatures voor chauffeurs is ook met bijna 14% gestegen (begin 2000: 3.160, begin 2001:3.590). In het middenkader en bij de overige functies is het aantal vacatures ook toegenomen (12,5%). Het percentage moeilijk vervulbare vacatures neemt iets af, wat wijst op een lichte vermindering van de wervingsproblematiek. Bij chauffeurs en middenkader gaat het bij de wervingsproblematiek vooral om een onvoldoende aanbod van mensen met een geschikte opleiding en/of werkervaring. Dit jaar zijn de achtergronden van de wervingsproblemen bij chauffeurs nader in kaart gebracht. De bedrijven zien vooral de onregelmatige werktijden en het langdurig van huis zijn (als internationaal chauffeur) als oorzaak voor onvoldoende aanbod van geschikte krachten. Daarna volgen de zwaarte van het werk, het imago en het (beperkte) carrièreperspectief.
Participatie vrouwen fors gestegen
Het aantal vrouwelijke chauffeurs is in 2000 sterk toegenomen, van
1.200 naar 2.000. Ook het totaal aantal vrouwelijke medewerkers in het
beroepsgoederenvervoer is sterk toegenomen (van 6% naar 9%). In
vergelijking met de ons omringende landen is dit echter nog steeds
laag. Voor het eerst is ook het aantal werkzame allochtonen gemeten,
dit percentage (4%) ligt lager dan het landelijk gemiddelde (8%). Hoe
groter het bedrijf, hoe hoger het percentage minderheden. Dit wordt
vooral veroorzaakt door het relatief grote aandeel minderheden onder
warehousemedewerkers, maar ook onder chauffeurs zijn in grote
bedrijven meer minderheden werkzaam.
Personeelsverloop stabiliseert; groeiende behoefte aan leerlingen
Van de chauffeurs die begin 2000 in de branche werkzaam waren, is 15%
van positie veranderd, van de middenkaderfunctionarissen 9%. Deze
percentages zijn vrijwel gelijk aan 1999. Chauffeurs en
middenkaderpersoneel blijven voor een belangrijk deel in de branche
werkzaam; het verloop betreft met name het veranderen van werkgever.
De krapte op de arbeidsmarkt heeft voornamelijk effect op het
personeelsverloop onder warehousemedewerkers (toegenomen van 15% naar
bijna 20%). Het aantal leerlingen in de Beroepsbegeleidende leerweg
(BBL) en Beroepsopleidende leerweg (BOL) is begin 2001 vergelijkbaar
met de jaren ervoor. Gemiddeld zijn in 10% van de transportbedrijven
leerlingen via de BBL in dienst en via de BOL 3%. Het percentage
bedrijven waarin leerlingen werkzaam zijn, neemt toe met de
bedrijfsomvang. De komende jaren is er een grote behoefte aan
leerlingen.
Chauffeurworden.nl
Vakopleiding Transport en Logistiek zal (naast bestaande wervings- en
opleidingsactiviteiten) voor de jaren 2001 en 2002 nieuwe initiatieven
ontplooien om de in- en doorstroom in de sector sterker te bevorderen.
Via GPdW mobiliteitscentrum worden ook diverse reïntegratieprojecten
uitgevoerd, gericht op het voorkomen van uitstroom uit de sector. Om
de instroom te verhogen, start dit najaar een (meerjarige)
imagocampagne voor het chauffeursvak. Doelgroepen zijn
werkenden/werkzoekenden tussen 20 en 40 jaar; binnen de campagne is
gerichte aandacht voor vrouwen en allochtonen. Om succesvolle instroom
van alternatieve doelgroepen mogelijk te maken, zal de campagne zich
ook richten op de invoering van modern personeelsbeleid in de sector
zelf. Centraal in de campagne staat de site www.chauffeurworden.nl,
die medio september online gaat.