Nationaal Dubo Centrum

Dubo Infodesk online: de reacties, de vragen

Sinds 15 maart jongstleden is de Dubo Infodesk van het Nationaal Dubo Centrum volledig online; telefonisch is de Infodesk niet langer te benaderen. Wat zijn de eerste reacties? Wat is de ontwikkeling in het aantal vragen? Een tussenstand.

Vanaf 15 maart jongstleden kan de bouwprofessional 24 uur per dag, 7 dagen in de week terecht bij de online Dubo Infodesk, de deskundige vraagbaak op internet: www.dubo-centrum.nl voor informatie op dubogebied. De inhoud van deze website is inmiddels aanzienlijk uitgebreid met een groot aantal titelbeschrijvingen van recente vakliteratuur. Ook de Infodesk-rubriek met meest gestelde vragen is gegroeid tot zo'n 130 vragen met antwoorden. Bovendien is een nieuwe webrubriek geïntroduceerd, de Thema's, met een schat aan actuele informatie. Belangrijke consequentie is dat het sinds 15 maart niet langer mogelijk is de Infodesk telefonisch te benaderen. Faxen blijft overigens mogelijk (fax (010) 214 29 25).

De reacties
De reacties op deze ontwikkelingen zijn overwegend positief. Met gaat het liefst zelf op zoek naar informatie, wil graag iets kunnen lezen en het liefst in eigen tijd. Men is niet meer gebonden aan de openingstijden van de Infodesk. De kritiek dat niet iedereen aangesloten is op internet, is minimaal geuit. Momenteel is 41% van de bouw aangesloten op internet maar de ontwikkelingen gaan snel: naar verwachting ligt dit percentage over een jaar op 50% (zie www.debouwgaatdigitaal.nl). Is de organisatie nog niet online dan maakt men veelal gebruik van een privé-internetaansluiting. Wanneer het antwoord op een vraag niet op de website gevonden wordt, stelt men de vraag makkelijk via infodesk@dubo-centrum.nl. Enkele reacties: "Zeer goede ontwikkeling en een steun-in-de-rug in mijn interne strijd het bedrijf meer internet-minded te krijgen", "Mijn complimenten voor jullie website en services die jullie bieden. Het is een zeer duidelijk overzicht en de jullie ambities zijn veelbelovend", "Louter per e-mail vragen kunnen stellen vind ik geen verbetering".

De vragen
Onderstaande figuur geeft een beeld van het aantal vragen per maand. De lichte daling wordt toegeschreven aan het in omvang sterk toegenomen informatieaanbod op de website. Naar verwachting zal deze daling zich nog voortzetten; de inzet op inhoudelijk uitbreiding van de website gaat immers onverminderd voort. In aanvulling op de online dienstverlening verzorgt de Dubo Infodesk op uitnodiging van de redactie van Duurzaam Bouwen de rubriek Vraag & Antwoord in dit vakblad. Met ingang van het juni-nummer wordt één pagina gewijd aan dubovragen uit het veld.

2 juli 2001