Dubo Infodesk online: de reacties, de vragen
Sinds 15 maart jongstleden is de Dubo Infodesk van het Nationaal Dubo
Centrum volledig online; telefonisch is de Infodesk niet langer te
benaderen. Wat zijn de eerste reacties? Wat is de ontwikkeling in het
aantal vragen? Een tussenstand.
Vanaf 15 maart jongstleden kan de bouwprofessional 24 uur per dag, 7
dagen in de week terecht bij de online Dubo Infodesk, de deskundige
vraagbaak op internet: www.dubo-centrum.nl voor informatie op
dubogebied. De inhoud van deze website is inmiddels aanzienlijk
uitgebreid met een groot aantal titelbeschrijvingen van recente
vakliteratuur. Ook de Infodesk-rubriek met meest gestelde vragen is
gegroeid tot zo'n 130 vragen met antwoorden. Bovendien is een nieuwe
webrubriek geïntroduceerd, de Thema's, met een schat aan actuele
informatie. Belangrijke consequentie is dat het sinds 15 maart niet
langer mogelijk is de Infodesk telefonisch te benaderen. Faxen blijft
overigens mogelijk (fax (010) 214 29 25).
De reacties
De reacties op deze ontwikkelingen zijn overwegend positief. Met gaat
het liefst zelf op zoek naar informatie, wil graag iets kunnen lezen
en het liefst in eigen tijd. Men is niet meer gebonden aan de
openingstijden van de Infodesk. De kritiek dat niet iedereen
aangesloten is op internet, is minimaal geuit. Momenteel is 41% van de
bouw aangesloten op internet maar de ontwikkelingen gaan snel: naar
verwachting ligt dit percentage over een jaar op 50% (zie
www.debouwgaatdigitaal.nl). Is de organisatie nog niet online dan
maakt men veelal gebruik van een privé-internetaansluiting. Wanneer
het antwoord op een vraag niet op de website gevonden wordt, stelt men
de vraag makkelijk via infodesk@dubo-centrum.nl. Enkele reacties:
"Zeer goede ontwikkeling en een steun-in-de-rug in mijn interne strijd
het bedrijf meer internet-minded te krijgen", "Mijn complimenten voor
jullie website en services die jullie bieden. Het is een zeer
duidelijk overzicht en de jullie ambities zijn veelbelovend", "Louter
per e-mail vragen kunnen stellen vind ik geen verbetering".
De vragen
Onderstaande figuur geeft een beeld van het aantal vragen per maand.
De lichte daling wordt toegeschreven aan het in omvang sterk
toegenomen informatieaanbod op de website. Naar verwachting zal deze
daling zich nog voortzetten; de inzet op inhoudelijk uitbreiding van
de website gaat immers onverminderd voort. In aanvulling op de online
dienstverlening verzorgt de Dubo Infodesk op uitnodiging van de
redactie van Duurzaam Bouwen de rubriek Vraag & Antwoord in dit
vakblad. Met ingang van het juni-nummer wordt één pagina gewijd aan
dubovragen uit het veld.
2 juli 2001