Nationaal Dubo Centrum

Docentenplatform dubo en meervoudig ruimtegebruik

Habiforum en Nationaal Dubo Centrum werken aan de oprichting van een platform duurzaam bouwen en meervoudig ruimtegebruik voor docenten. Het platform wordt geĂŻntroduceerd op de Nationale Dubo Dag op 8 november aanstaande.

De behoefte aan een docentenplatform is bevestigd door de deelnemers aan twee expertbijeenkomsten die voor dit doel zijn georganiseerd. Deze deelnemers, direct of indirect betrokken bij onderwijs over duurzaam bouwen en meervoudig ruimtegebruik, waren afkomstig uit het hoger onderwijs.

Etaleren, uitwisselen en actualiseren
In het hoger onderwijs worden vele en waardevolle initiatieven genomen om duurzaamheid een plaats te geven in de technische en ruimtelijke opleidingen. Een aantal van die initiatieven komt niet tot ontwikkeling door gebrek aan respons of ondersteuning. Andere initiatieven leiden tot interessante resultaten en producten, die voor anderen verborgen blijven. Bovendien komt veel van ontwikkelde en beschikbare kennis van kennisinstituten niet bij de docenten terecht. Daarom wordt nu gewerkt aan een platform voor docenten met als doel:
* het bieden van een etalage waar kennisinstituten relevante kennis en producten kunnen presenteren;

* het uitwisselen van ontwikkeld leermateriaal;
* discussie en uitwisseling van ervaringen voor docenten;
* actualisering van kennis en leermateriaal op het gebied van meervoudig ruimtegebruik en duurzaam bouwen via gezamenlijke projecten van docenten en kennisinstituten.

Een website, waar kennis en ervaring kan worden gedeeld en waar gezamenlijk leermiddelen kunnen worden ontwikkeld, is daarbij een belangrijk hulpmiddel.
Daarnaast vormen expertbijeenkomsten de basis voor de instandhouding en uitbouw van een persoonlijk netwerk van deskundigen.

Lancering op Nationale Dubo Dag 2001
Op de Nationale Dubo Dag zal het platform gelanceerd worden met een workshop, beurs en website. De beurs is daarbij de fysieke variant van de virtuele etalage op de website. De workshop kan gezien worden als een publieke expertmeeting. De belangstelling voor het platform in oprichting komt nu vooral uit het hoger onderwijs. De individualiteit van instelling, opleiding en docent is daar groot. In het middelbaar beroepsonderwijs zijn onderlinge contacten en overleggen sterk verankerd. Toch is het streven er op gericht om ook docenten uit deze sector bij dit platform te betrekken en het platform dat in het project Kennisuitwisseling Duurzaam Bouwen wordt ontwikkeld hieraan te koppelen.

2 juli 2001