Docentenplatform dubo en meervoudig ruimtegebruik
Habiforum en Nationaal Dubo Centrum werken aan de oprichting van een
platform duurzaam bouwen en meervoudig ruimtegebruik voor docenten.
Het platform wordt geĂŻntroduceerd op de Nationale Dubo Dag op 8
november aanstaande.
De behoefte aan een docentenplatform is bevestigd door de deelnemers
aan twee expertbijeenkomsten die voor dit doel zijn georganiseerd.
Deze deelnemers, direct of indirect betrokken bij onderwijs over
duurzaam bouwen en meervoudig ruimtegebruik, waren afkomstig uit het
hoger onderwijs.
Etaleren, uitwisselen en actualiseren
In het hoger onderwijs worden vele en waardevolle initiatieven genomen
om duurzaamheid een plaats te geven in de technische en ruimtelijke
opleidingen. Een aantal van die initiatieven komt niet tot
ontwikkeling door gebrek aan respons of ondersteuning. Andere
initiatieven leiden tot interessante resultaten en producten, die voor
anderen verborgen blijven. Bovendien komt veel van ontwikkelde en
beschikbare kennis van kennisinstituten niet bij de docenten terecht.
Daarom wordt nu gewerkt aan een platform voor docenten met als doel:
* het bieden van een etalage waar kennisinstituten relevante kennis
en producten kunnen presenteren;
* het uitwisselen van ontwikkeld leermateriaal;
* discussie en uitwisseling van ervaringen voor docenten;
* actualisering van kennis en leermateriaal op het gebied van
meervoudig ruimtegebruik en duurzaam bouwen via gezamenlijke
projecten van docenten en kennisinstituten.
Een website, waar kennis en ervaring kan worden gedeeld en waar
gezamenlijk leermiddelen kunnen worden ontwikkeld, is daarbij een
belangrijk hulpmiddel.
Daarnaast vormen expertbijeenkomsten de basis voor de instandhouding
en uitbouw van een persoonlijk netwerk van deskundigen.
Lancering op Nationale Dubo Dag 2001
Op de Nationale Dubo Dag zal het platform gelanceerd worden met een
workshop, beurs en website. De beurs is daarbij de fysieke variant van
de virtuele etalage op de website. De workshop kan gezien worden als
een publieke expertmeeting. De belangstelling voor het platform in
oprichting komt nu vooral uit het hoger onderwijs. De individualiteit
van instelling, opleiding en docent is daar groot. In het middelbaar
beroepsonderwijs zijn onderlinge contacten en overleggen sterk
verankerd. Toch is het streven er op gericht om ook docenten uit deze
sector bij dit platform te betrekken en het platform dat in het
project Kennisuitwisseling Duurzaam Bouwen wordt ontwikkeld hieraan te
koppelen.
2 juli 2001