Centrum voor Arbeidsverhoudingen

25.06.01

Landelijke campagne hoe te handelen bij geweld op straat

Weet wat je te doen staat als het om geweld gaat. Met deze kernboodschap gaat de overheid vanaf 2 juli via Postbus 51 aan het publiek duidelijk maken hoe men veilig en verantwoord kan reageren als men getuige is van een (zinloos) geweldsincident. De landelijke campagne moet bijdragen aan het doorbreken van de cultuur van afzijdigheid en het gevoel van machteloosheid door een duidelijk en veilig handelingsperspectief te bieden. Zo wordt het publiek gewezen op de noodzaak om 1-1-2 te bellen, kenmerken van de dader te onthouden en het slachtoffer niet alleen te laten.

De campagne is een gezamenlijk initiatief van het Landelijk Platform Tegen Geweld op Straat, de stichting Meld Geweld te Rotterdam en de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Burgemeester Deetman, als voorzitter van het Landelijk Platform, en mevrouw De Jong, voorzitter van de Stichting Meld Geweld, hebben vandaag in Den Haag het startschot gegeven voor de campagne.

In de afgelopen jaren is de maatschappij geconfronteerd met een toenemende agressiviteit en geweldsincidenten van verschillende omvang en ernst. Uit een eerder gehouden onderzoek van het ministerie van Justitie blijkt dat er jaarlijks circa 25.000 fysieke confrontaties plaatsvinden in de openbare ruimte waarbij dader en slachtoffer onbekenden van elkaar zijn. De meeste incidenten komen voor in woonwijken, het verkeer en in uitgaansgebieden. Bij de meeste incidenten gaat het om jongeren. Bijna tweederde van de daders is jonger dan 25 jaar net als meer dan de helft van de slachtoffers.

De term zinloos geweld is inmiddels ingeburgerd en de incidenten hebben geleid tot vele lokale initiatieven. De publieke opinie geeft duidelijk aan dat zinloos geweld door de maatschappij wordt afgekeurd en bestreden moet worden. Tegelijkertijd blijkt dat veel burgers moeilijk in kunnen schatten hoe zij moeten handelen als zij met een geweldsincident worden geconfronteerd. Voorkomen moet worden dat omstanders actief betrokken worden bij het incident. Een te passieve houding leidt echter tot een cultuur van afzijdigheid en gevoelens van onveiligheid.
In de campagne wordt praktische informatie geboden over welke stappen men kan ondernemen zonder zichzelf in gevaar te brengen. Deze stappen gaan uit van het alarmeren van de politie, het onthouden van kenmerken van de daders en het slachtoffer niet aan z'n lot overlaten. De campagne richt zich op het algemeen publiek van dertien jaar en ouder. Regionale en lokale organisaties en overheden zijn actief geïnformeerd om lopende initiatieven te ondersteunen. De Postbus 51 campagne bevat commercials voor televisie, radio en bioscoop, advertenties, posters (onder meer voor de Abri's), een informatiefolder, een internetsite (www.postbus51.nl) en freecards.

De landelijk campagne is gebaseerd op een eerdere succesvolle campagne in de regio Rotterdam-Rijnmond van de stichting Meld Geweld. De landelijke Postbus 51 campagne loopt in de maanden juli en augustus van dit jaar.

Voor vragen of commentaar met betrekking tot de inhoud van deze pagina's kunt u terecht bij de Directie Voorlichting van Justitie, telefoon: (070) - 3706850,
email: voorlichting@best-dep.minjust.nl, fax: (070) - 3707594