29.06.01
`Persoonsgegevens, daar zijn we zuinig op'
Start van voorlichtingscampagne over nieuwe privacyregels
Maandag 2 juli start de publieksvoorlichtingscampagne over de nieuwe
privacywet, de Wet bescherming persoonsgegevens. Vanaf die datum zijn
onder het motto `Persoonsgegevens, daar zijn we zuinig op' spotjes op
radio en televisie te horen en te zien. Minister Korthals van Justitie
en plv. voorzitter van de registratiekamer, Dhr. Van de Pol geven
vandaag het startsein voor de campagne. De Wet bescherming
persoonsgegevens geeft regels voor de omgang met persoonsgegevens door
bedrijven, overheid en instellingen. De nieuwe wet treedt op 1
september aanstaande in werking.
Opzet campagne
Drie radiocommercials en één tv commercial beogen de
Nederlandse bevolking te attenderen op de Wet bescherming
persoonsgegevens en verwijzen de geïnteresseerde burger naar
vindplaatsen van meer informatie: www.postbus51.nl en folder op
postkantoor en bibliotheek. De publieksfolder en website beschrijven
de rechten van burgers en plichten van gegevensverwerker onder de Wbp.
De campagne heeft een rationele, informatieve opzet. Het is van belang
dat mensen alert zijn/worden op het gebruik van hun gegevens. De
boodschap van de radio/televisie-campagne is:
* Uw persoonsgegevens zijn bij honderden instanties bekend.
* We moeten met persoonsgegevens zorgvuldig omspringen (privacy).
* Daarom is er een nieuwe wet die uw persoonsgegevens beschermt.
* Haal de folder voor meer informatie.
De pay-off van de campagne luidt: Persoonsgegevens, daar zijn we
zuinig op. In de commercials spelen bekende Nederlanders de hoofdrol.
In de tv-commercial treedt Johnny Kraaykamp junior op. In de
radio-commercials: Vivien Boele (oud-nieuwslezer), Loes Luca
(actrice)en Johnny Kraaykamp junior (acteur).
De tekst van de tv commercial luidt:
"Wat zit u nou te kijken? Omdat ik een bekende Nederlander ben? ....
Nou, dat bent u ook! Want uw persoonsgegevens zijn bekend bij
honderden instanties. Gelukkig wordt daar zorgvuldig mee omgesprongen.
Vanaf 1 september zijn persoonsgegevens beschermd door een nieuwe wet.
Maar goed ook, want wij bekende Nederlanders houden van
privacy.....toch?"
Gegevensverwerkende organisaties
De campagne is gericht op de burger en niet op de gegevensverwerkende
organisatie, de verantwoordelijke in de terminologie van de wet.
Voorlichting aan gegevensverwerkende organisaties vindt plaats door
het College bescherming persoonsgegevens (voorheen de
Registratiekamer). De "Handleiding voor verwerkers van
persoonsgegevens", die het ministerie van Justitie in januari
2001 uitgegeven heeft, is daar onderdeel van.
Middelen
Voor deze publiekscampagne zijn de volgende middelen ontwikkeld.
* Eén tv-spot, drie radiospots
* Folder
* Website (www.minjust.nl) (onder rubriek Thema's)
* Artikelen huis-aan-huis bladen
Voor vragen of commentaar met betrekking tot de inhoud van deze
pagina's kunt u terecht bij de Directie Voorlichting van Justitie,
telefoon: (070) - 3706850,
email: voorlichting@best-dep.minjust.nl,
fax: (070) - 3707594
Laatst gewijzigd: 02-07-2001