Provincie Zuid-Holland

2-07-2001

Weg tussen Zoetermeer en Leidschendam geopend

De N 469 is vandaag/2 juli op feestelijke wijze geopend door gedeputeerde M. Houtman van de provincie Zuid-Holland. Samen met de wethouders C.A. van der Brugge (Leidschendam) en P.H.M. Scheffer (Zoetermeer) verwijderde hij de stalen barriers die de weg afsloten. De direct aanwonenden van de Voorweg ontvangen een mooie plant. Juist voor hen is het een feestelijke aangelegenheid, omdat zij na deze opening minder overlast van het sluipverkeer zullen ondervinden.

Vermindering overlast
De N 469 - in Zoetermeer de Verlengde Amerikaweg geheten, in Leidschendam de Zoetermeerse Rijweg - geeft beide gemeenten een nieuwe onderlinge verbinding. De weg is aangelegd om de voortdurende overlast van sluipverkeer over de Voorweg in Zoetermeer en Leidschendam terug te brengen. Daarnaast is de weg aangelegd om de nieuwe VINEX-wijk Leidschenveen te ontsluiten in de richting van de A4. In de toekomst sluit de N 469 aan op de nieuwe noordelijke randweg van Den Haag.

Verboden voor (brom-)fietsers
De N 469 is verboden voor (brom-)fietsers. Zij moeten tussen Zoetermeer en Leidschendam gebruikmaken van de Voorweg of van het fietspad langs de A12. Zoetermeer en Leidschendam hebben plannen om op termijn een fietspad langs deze weg aan te leggen. De provincie zal zich sterk maken om dit initiatief van Zoetermeer en Leidschendam te ondersteunen.

Aanleg N 469
De aanleg van de N 469 heeft langer geduurd dan gepland. Tussentijds zijn de plannen in Leidschendam aangepast, zodat ook dit gedeelte van de weg nu 'duurzaam veilig' is. Kenmerken van duurzaam veilige wegen zijn o.a. scheiding van verkeerssoorten en waar nodig invoering van een lage snelheid. Dit komt tot uiting door de aanleg van rotondes, tunnels voor langzaam verkeer en het niet kunnen inhalen op de doorgaande weg. De ontwikkeling in Leidschendam was in handen van Ontwikkelingsbedrijf Leidschenveen (OBL). In Zoetermeer verliep de aanleg door de provincie Zuid-Holland voorspoedig. De provincie heeft in overleg met Zoetermeer de nodige wegaanpassingen in de bebouwde kom van Zoetermeer meegenomen, zoals de rotonde Meerzichtlaan en de tunnel voor langzaam verkeer ter plaatse. De weg zoals die er nu ligt, is mede door de goede samenwerking tussen de provincie, beide gemeenten en waterschap Wilck en Wiericke tot stand gekomen. Aan natuur en landschap is nadrukkelijk aandacht besteed. De weg is in het landelijke gedeelte zo veel mogelijk gebundeld met de Sprinterlijn en er zijn drie ecoduikers en een faunapassage aangelegd.

Totale kosten
De nu opengestelde weg heeft een totale lengte van ongeveer 7 kilometer. De regionale verbinding heeft ongeveer 30 miljoen gulden gekost, waarvan de helft door het ministerie van Verkeer en Waterstaat is gesubsidieerd. De aansluitingen en aanpassingen in Zoetermeer, het toekomstige fietspad en de op de wijk Leidschenveen drukkende voorzieningen, voegen nog eens ongeveer 20 miljoen gulden aan deze kosten toe.