2-07-2001
Weg tussen Zoetermeer en Leidschendam geopend
De N 469 is vandaag/2 juli op feestelijke wijze geopend door
gedeputeerde M. Houtman van de provincie Zuid-Holland. Samen met de
wethouders C.A. van der Brugge (Leidschendam) en P.H.M. Scheffer
(Zoetermeer) verwijderde hij de stalen barriers die de weg afsloten.
De direct aanwonenden van de Voorweg ontvangen een mooie plant. Juist
voor hen is het een feestelijke aangelegenheid, omdat zij na deze
opening minder overlast van het sluipverkeer zullen ondervinden.
Vermindering overlast
De N 469 - in Zoetermeer de Verlengde Amerikaweg geheten, in
Leidschendam de Zoetermeerse Rijweg - geeft beide gemeenten een nieuwe
onderlinge verbinding. De weg is aangelegd om de voortdurende overlast
van sluipverkeer over de Voorweg in Zoetermeer en Leidschendam terug
te brengen. Daarnaast is de weg aangelegd om de nieuwe VINEX-wijk
Leidschenveen te ontsluiten in de richting van de A4. In de toekomst
sluit de N 469 aan op de nieuwe noordelijke randweg van Den Haag.
Verboden voor (brom-)fietsers
De N 469 is verboden voor (brom-)fietsers. Zij moeten tussen
Zoetermeer en Leidschendam gebruikmaken van de Voorweg of van het
fietspad langs de A12. Zoetermeer en Leidschendam hebben plannen om op
termijn een fietspad langs deze weg aan te leggen. De provincie zal
zich sterk maken om dit initiatief van Zoetermeer en Leidschendam te
ondersteunen.
Aanleg N 469
De aanleg van de N 469 heeft langer geduurd dan gepland. Tussentijds
zijn de plannen in Leidschendam aangepast, zodat ook dit gedeelte van
de weg nu 'duurzaam veilig' is. Kenmerken van duurzaam veilige wegen
zijn o.a. scheiding van verkeerssoorten en waar nodig invoering van
een lage snelheid. Dit komt tot uiting door de aanleg van rotondes,
tunnels voor langzaam verkeer en het niet kunnen inhalen op de
doorgaande weg. De ontwikkeling in Leidschendam was in handen van
Ontwikkelingsbedrijf Leidschenveen (OBL). In Zoetermeer verliep de
aanleg door de provincie Zuid-Holland voorspoedig. De provincie heeft
in overleg met Zoetermeer de nodige wegaanpassingen in de bebouwde kom
van Zoetermeer meegenomen, zoals de rotonde Meerzichtlaan en de tunnel
voor langzaam verkeer ter plaatse. De weg zoals die er nu ligt, is
mede door de goede samenwerking tussen de provincie, beide gemeenten
en waterschap Wilck en Wiericke tot stand gekomen.
Aan natuur en landschap is nadrukkelijk aandacht besteed. De weg is in
het landelijke gedeelte zo veel mogelijk gebundeld met de Sprinterlijn
en er zijn drie ecoduikers en een faunapassage aangelegd.
Totale kosten
De nu opengestelde weg heeft een totale lengte van ongeveer 7
kilometer. De regionale verbinding heeft ongeveer 30 miljoen gulden
gekost, waarvan de helft door het ministerie van Verkeer en Waterstaat
is gesubsidieerd. De aansluitingen en aanpassingen in Zoetermeer, het
toekomstige fietspad en de op de wijk Leidschenveen drukkende
voorzieningen, voegen nog eens ongeveer 20 miljoen gulden aan deze
kosten toe.