Ministerie EZ


OPKOMENDE MARKTEN STEEDS BELANGRIJKER VOOR NEDERLANDSE EXPORT

Datum: 02-07-2001

Opkomende markten, zoals die in Midden- en Oost-Europa, Azië en Latijns-Amerika, zijn voor de Nederlandse handel steeds belangrijker. De Nederlandse uitvoer naar deze markten is vorig jaar met 29% in waarde gestegen tot ruim 45 miljard gulden. Het aandeel van de opkomende markten in de Nederlandse uitvoer is gestegen van 8,4% in 1999 naar 9% in 2000. De invoer uit die landen naar Nederland steeg nog sneller; het aandeel van de opkomende markten in de totale Nederlandse invoer is gestegen van 15,8% in 1999 naar 18,5% in 2000. De belangrijkste opkomende afzetmarkt voor het Nederlandse bedrijfsleven is Polen. Deze en andere cijfers staan in 'Opkomende markten: ontwikkelingen en perspectieven', een publikatie van het ministerie van Economische Zaken, die staatssecretaris Gerrit Ybema van Economische Zaken vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In het rapport wordt ingegaan op recente economische ontwikkelingen in 25 geselecteerde opkomende markten en op de Nederlandse handels- en investeringsrelaties met deze landen.
Uit het rapport blijkt dat de economische groei in de Aziatische opkomende markten in 2000 weer ruim boven de 6% uitkwam. In de andere opkomende markten lag die groei op een lager niveau, maar over het algemeen toch wel op een hoger niveau dan in voorgaande jaren. Voor 2001 wordt een afvlakking van de groei verwacht, vooral een gevolg van het feit dat de economische groei in de VS vertraagt en veel opkomende markten nauwe economische en financiële banden met de VS onderhouden. In het rapport wordt speciale aandacht besteed aan de opkomende markten in Midden- en Oost-Europa, in het bijzonder de landen die op de nominatie staan om toe te treden tot de Europese Unie. Ingegaan wordt o.a. op de vraag welke effecten de daadwerkelijke toetreding tot de EU zal hebben.
De belangrijkste uitvoerprodukten van Nederland naar de opkomende markten zijn: elektronenbuizen, transistors e.d., computers, toestellen voor fotografie en cinematografie en computeronderdelen (aandeel circa 25% van de totale uitvoer naar opkomende markten). De belangrijkste ontvanger van Nederlandse buitenlandse investeringen was in 2000 Polen (voornamelijk in de financiële sector en in de telecommunicatie). Ook Brazilië en Zuid-Korea zijn populair bij Nederlandse investeerders.