OPKOMENDE MARKTEN STEEDS BELANGRIJKER VOOR NEDERLANDSE EXPORT
Datum: 02-07-2001
Opkomende markten, zoals die in Midden- en Oost-Europa, Azië en
Latijns-Amerika, zijn voor de Nederlandse handel steeds belangrijker.
De Nederlandse uitvoer naar deze markten is vorig jaar met 29% in
waarde gestegen tot ruim 45 miljard gulden. Het aandeel van de
opkomende markten in de Nederlandse uitvoer is gestegen van 8,4% in
1999 naar 9% in 2000. De invoer uit die landen naar Nederland steeg
nog sneller; het aandeel van de opkomende markten in de totale
Nederlandse invoer is gestegen van 15,8% in 1999 naar 18,5% in 2000.
De belangrijkste opkomende afzetmarkt voor het Nederlandse
bedrijfsleven is Polen. Deze en andere cijfers staan in 'Opkomende
markten: ontwikkelingen en perspectieven', een publikatie van het
ministerie van Economische Zaken, die staatssecretaris Gerrit Ybema
van Economische Zaken vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In
het rapport wordt ingegaan op recente economische ontwikkelingen in 25
geselecteerde opkomende markten en op de Nederlandse handels- en
investeringsrelaties met deze landen.
Uit het rapport blijkt dat de economische groei in de Aziatische
opkomende markten in 2000 weer ruim boven de 6% uitkwam. In de andere
opkomende markten lag die groei op een lager niveau, maar over het
algemeen toch wel op een hoger niveau dan in voorgaande jaren. Voor
2001 wordt een afvlakking van de groei verwacht, vooral een gevolg van
het feit dat de economische groei in de VS vertraagt en veel opkomende
markten nauwe economische en financiële banden met de VS onderhouden.
In het rapport wordt speciale aandacht besteed aan de opkomende
markten in Midden- en Oost-Europa, in het bijzonder de landen die op
de nominatie staan om toe te treden tot de Europese Unie. Ingegaan
wordt o.a. op de vraag welke effecten de daadwerkelijke toetreding tot
de EU zal hebben.
De belangrijkste uitvoerprodukten van Nederland naar de opkomende
markten zijn: elektronenbuizen, transistors e.d., computers,
toestellen voor fotografie en cinematografie en computeronderdelen
(aandeel circa 25% van de totale uitvoer naar opkomende markten).
De belangrijkste ontvanger van Nederlandse buitenlandse investeringen
was in 2000 Polen (voornamelijk in de financiële sector en in de
telecommunicatie). Ook Brazilië en Zuid-Korea zijn populair bij
Nederlandse investeerders.