CDV: Is de pers klaar voor de verkiezingen?
Is de pers klaar voor de verkiezingen? Deze vraag stelt drs. M. Jansen in het jongste nummer - het juni-nummer
- van Christen Democratische Verkenningen, het (maand)blad van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA.
Volgens Jansen - redactiesecretaris van het blad - is die vraag niet erg populair. Politici willen er hun handen niet aan branden, en journalisten laten niet erg graag in hun 'keuken' kijken.
Toch vindt Jansen dat de vraag eens gesteld moet worden, want, zo stelt hij: "Onze democratie ontleent haar drijfkracht immers voor een deel aan de kwaliteit van de pers. Tijdens de verkiezingen komt niet alleen in Amerika, maar ook in Nederland de verhouding tussen pers en politiek op scherp te staan. Politieke partijen zijn in sterke mate afhankelijk van free publicity. Ze hebben niet voldoende geld om ruim te adverteren of reclamespotjes uit te zenden. Daarom is er altijd al een grote mate van afhankelijkheid van de journalistiek."
"Bij verkiezingen zijn de belangen het grootst: het gaat er niet alleen om de eigen ideeën voor het voetlicht te brengen, maar in een aantal gevallen ook om het in stand houden van de partij of het houden van de macht. Kiezers kunnen pas een goed geïnformeerde keuze maken wanneer zij de kans hebben gehad zich zo volledig mogelijk te informeren over wat partijen en hun fractie willen en wat zij gedaan hebben en doe. Kranten spelen daarbij een rol, maar de televisie een nog grotere rol."
In zijn artikel doet Jansen tien suggesties voor een andere werkwijze van de pers tijdens de komende verkiezingscampagne. De laatste suggestie heeft betrekking op publicatie van resultaten van peilingen.
Embargo op publicatie peilingen voor verkiezingen? Jansen stelt onder meer voor eens te overwegen of er een embargo moet worden ingesteld op de publicatie van peilingen (kort) voor de verkiezingen.
"In veel (...) Europese landen is er een embargo op de publicatie van peilingen in een korte of wat langere periode voor de verkiezingen. In Frankrijk, Portugal, Spanje en Zwitserland is de embargo-periode bijvoorbeeld 7 dagen, in Italië 21 dagen en in Luxemburg zelfs meer dan 30 dagen. Voor een dergelijke maatregel is te zeggen dat:
· De in de peilingen zich aftekende electorale ontwikkelingen geen self-fullfilling prophecy worden.
· De nadruk minder komt te liggen op 'wie wordt de grootste' en 'wie wordt de winnaar'; er is meer rust en aandacht voor de inhoud en de inhoudelijke verschillen. Dat komt de kwaliteit van de verkiezingen ten goed.
· Niet alleen uitslagen, maar ook peilingen verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden.
Of deze maatregel wenselijk is, hangt mede af van de manier waarop de pers de verkiezingen verslaat", aldus Jansen.
Het hele artikel kunt u binnenkort downloaden door in de rechtermarge op het diskette-icoon te klikken.