Ministerie van Verkeer en Waterstaat
http://www.minvenw.nl
Persbericht van de Raad voor Verkeer en Waterstaat
BETERE INZET VAN TECHNOLOGIE DOOR ORKESTRERENDE OVERHEID
Een orkestrerende overheid zorgt voor een succesvollere inzet van
technologie bij vraagstukken van verkeer en vervoer. Op dit moment
blijft veel technologische potentie onbenut omdat de organisatie van
het innovatieproces te versnipperd is. Van de vele goede ideeën worden
er te weinig grootschalig ingevoerd. Dit schrijft de Raad voor verkeer
en waterstaat in het vandaag verschenen advies: .Orkestreren op
maat..
De Raad beveelt in dit advies minister Netelenbos aan een heldere
visie te formuleren, experimenten met durf te ondersteunen en te
zorgen voor een juiste mix van aanvullend beleid.
Technologie heeft een belangrijke plaats gekregen in het onlangs
vastgestelde NVVP (Nationaal Verkeers- en Vervoersplan). Veelbelovende
technologieën blijven nu echter te vaak steken in de ontwikkelingsfase
en worden niet op grote schaal toegepast. Hierdoor levert de
technologie een onvoldoende bijdrage aan oplossingen voor de problemen
op het gebied van verkeer en vervoer.
Door te orkestreren op maat kan het ministerie van V&W deze impasse
doorbreken. Voor het ministerie betekent dit dat zij het speelveld
creëert waarop alle betrokkenen hun partij meeblazen. Het ministerie
moet per thema een heldere visie ontwikkelen en deze langdurig
vasthouden. In deze visie geeft V&W aan welke oplossingsrichtingen
prioriteit hebben. Marktpartijen weten dan waar ze aan toe zijn en
kunnen hun innovatieproces op deze visie afstemmen. Verder moet het
ministerie een gestructureerde aanpak van het innovatieproces
stimuleren; hierbij speelt de ondersteuning van experimenten een
belangrijke rol. Ten slotte moet het ministerie zorgen voor een juiste
mix van beleidsondersteunende maatregelen als wetgeving en fiscale
voorzieningen.
Het ministerie houdt in dit proces rekening met (inter)nationale
ontwikkelingen en stimuleert de betrokken spelers tot de zo
noodzakelijke samenwerking.
De Raad illustreert zijn voorgestelde procesaanpak aan de hand van het
mobiliteitsvraagstuk. Hierbij is gekeken naar alternatieven voor
fysieke mobiliteit, knelpunten in de bereikbaarheid en de
milieu-effecten (met name de uitstoot van CO2). Conclusie is dat V&W
met de nieuwe procesaanpak succes kan boeken. Ministerie en Tweede
Kamer moeten dan wel keuzes maken. Dat betekent risico.s durven nemen.
Voor elk probleemgebied ligt het complex van factoren en spelers weer
anders. Daarom beveelt de Raad de minister aan te orkestreren op
maat.